تغییرات و هماهنگی بدن مادران برای شیردهی

تغییرات و هماهنگی بدن مادران برای شیردهی

شیردهی با این که یک کار و اتفاقی طبیعی است، اما در ابتدا ممکن است خیلی هم ساده نباشد. نکاتی در مورد شیردهی وجود دارد که شاید شما ندانید یا کمتر در مورد آنها اطلاعات داشته باشید. بهتر است در مورد این نکات بخوانید و مطالعه کنید تا بتوانید با آرامش بیشتری و دور از اضطراب به نوزادتان شیر بدهید. در این مطلب می‌توانید با برخی از نکات رایج در مورد هماهنگی بدن مادر و برخی از تغییرات بدن در دوران شیردهی آشنا شوید.

هورمون‌های شیردهی

مادران از نوزادشان پرستاری می‌کنند، به او شیر می‌دهند و نسبت به او سرشار از فداکاری و از خودگذشتگی هستند. یکی از دلایل این اتفاق، هورمون اکسی‌توسین است. این هورمون قدرتمند، مسئول رفلکس خروج شیر یا همان حرکت شیر به نوک سینه‌هاست. یکی دیگر از اثرات هورمونی شیردهی، به خصوص در چند ماه اول تولد نوزاد، احساس آرامشی عمیق است که به راحتی می‌تواند به خواب‌آلودگی برسد. این خواب‌آلودگی هدفی دارد که لازم است در برابر آن مقاومت نکنید، حتی اگر تنها برای یک چرت کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای باشد. تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که از این چرت‌های کوتاه استفاده می‌کنند، در شبانه‌روز، یک یا دو ساعت بیشتر می‌خوابند که برایشان لازم است. فقط اگر می‌خواهید چرت بزنید، مطمئن شوید نوزادتان جایی است که امکان پایین افتادن یا گیر کردن بین کوسن یا بالش‌ها برای او وجود ندارد.

یکی دیگر از هورمون‌های شیردهی پرولاکتین است. پرولاکتین باعث تحریک تولید شیر می‌شود و اکسی‌توسین باعث انقباض کیسه و مجاری شیر و هدایت آن به نوک سینه‌های شما خواهد شد. همچنین برخی زنان احساسات ناراحت‌کننده‌ای را مثل احساس ناراحتی در شکم، ضعف، تعریق و حتی احساسات عجیب و غریبی قبل یا در حین شیردهی دارند که اغلب موقتی است و به مرور از بین می‌رود.

کاهش اضافه وزن بارداری

همچنان که نوزاد شما به یک کودک سرحال تبدیل می‌شود، شما هم ممکن است متوجه شوید که در حال کاهش وزن هستید. شیر مادر یک غذای پرچرب و پرکالری است که نوزاد آن را مستقیماً از بدن مادر دریافت می‌کند و به همین دلیل، مادر در حال کاهش وزن است، اما این کاهش وزن ناشی از شیردهی برای همۀ مادرها اتفاق نمی‌افتد. برخی از مادران نیز متوجه می‌شوند که سوخت‌وساز بدنشان کُند شده است. اگرچه داده‌های پژوهشی زیادی در این زمینه وجود ندارد، اما احتمالاً یکی از هورمون‌های شیردهی در هضم غذا فعال است و در برخی از زنان شیرده ممکن است کارآمدتر باشد، در نتیجه آنها به کالری‌های زیادی نیاز نخواهند داشت.

نشت زیاد شیر و عملکرد سینه‌ها

وقتی زمان تغذیۀ نوزاد می‌رسد، ممکن است شیر از سینه‌هایتان نشت ‌کند یا بیرون بپاشد. شیر سینه‌ها همچنین ممکن است هر زمان که صدای گریۀ کودک خود را می‌شنوید یا حتی وقتی صدای گریۀ کودک دیگری را می‌شنوید نیز نشت کند. برخی زنان گاهی حتی تا یک سال پس از این که نوزاد خود را از شیر گرفته‌اند، نشت و ترشح شیر دارند. بدن شما خوب می‌داند که آماده کردن غذای زیاد برای نوزاد بهتر از کم آمدن غذاست و اگرچه آن لکه‌های مرطوب روی لباس شما می‌تواند به مرور کمی شما را کلافه کند، اما بهتر است به نشت شیر به عنوان یک راهکار طبیعی برای اطمینان از رسیدن شیر کافی به نوزاد فکر کنید و از پدهای مخصوص سینه هنگام شیردهی استفاده کنید.

بسیاری از مادران نیز متوجه می‌شوند که یک سینه به طور مداوم بیشتر از دیگری شیر تولید می‌کند. اگر این مورد برای شما پیش آمد، می‌توانید آن را به این واقعیت ارتباط دهید که تعداد متفاوتی مجرای شیر در هر کدام از سینه‌های شما وجود دارد و یک سینه می‌تواند کانال‌های بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد. همچنین اگر کودک خود را از یک سینه بیشتر از دیگری تغذیه کنید، ممکن است خودتان باعث تولید شیر نامساوی در سینه‌ها شوید، زیرا سینه‌ای که بیشتر از آن استفاده می‌کنید، شیر بیشتری تولید خواهد کرد. اما اگر زمان یکسانی از هر سینه شیر می‌دهید و هنوز هم در شیر خارج‌شده از سینه‌ها تفاوت وجود دارد، احتمالاً ناشی از عملکرد مجاری شیر است. شما نمی‌توانید تعداد کانال‌های شیر خود را تغییر دهید و سینۀ پرتر احتمالاً در تمام دوران شیردهی عملکرد بیشتری خواهد داشت.

شیر مادر متناسب با نیازهای نوزاد

شیر مادر کامل‌ترین غذاست که در ابتدا، آبکی‌تر است که تشنگی کودک را رفع می‌کند و هرچه تغذیه ادامه پیدا کند، چرب‌تر می‌شود. شیر مادر به ‌طرز شگفت‌انگیزی دقیقاً آنچه را که کودک از لحاظ ایمنی به آن نیاز دارد تأمین می‌کند. اجزای شیر به گونه‌ای تغییر می‌کند که همیشه هر نوع آنتی‌بادی مورد نیاز کودک را در آن زمان خاص فراهم کند. به همین دلیل است که تغذیه با شیر مادر واقعاً می‌تواند کودک شما را از بیمار شدن محافظت کند. همچنین شیر مادر در طول روز هم تغییر می‌کند و شب‌ها خواص آرام‌بخش‌تر و خواب‌آورتری دارد. شیر شما با بزرگ‌تر شدن کودک نیز تغییر می‌کند تا نیازهای تغذیه‌ای متغیر او را در ماه‌های بعدی رشدش تأمین کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید