تولد چندقلوها با روش زایمان طبیعی

تولد چندقلوها با روش زایمان طبیعی

درد زایمان طبیعی و مشکلات آن در بارداری چندقلویی ممکن است کمی بیشتر از زایمان تک‌قلوها باشد. همچنین از آنجا که بارداری دوقلو احتمال نیاز به سزارین را افزایش می‌دهد، بهتر است در بیمارستانی مجهز انجام شود که آمادگی کافی برای رویارویی با مشکلات زایمان طبیعی دارد. اگرچه در بیشتر موارد، در این بارداری‌ها روش سزارین توصیه می‌شود، اما اگر تلاش شما برای داشتن یک زایمان طبیعی باشد، بهتر است در مورد روند زایمان چندقلوها بیشتر بدانید. در این مطلب با فرایند زایمان طبیعی چندقلوها و خطرات احتمالی آن آشنا خواهید شد.

فرایند زایمان طبیعی چندقلوها

با رسیدن شما به بیمارستان، یک سونوگرافی برای تعیین موقعیت کودکان شما انجام خواهد شد. همچنین از شما رگ‌گیری انجام می‌شود. رگ‌گیری، زدن آنژیوکت به مادر برای تزریق سرم یا هر گونه داروی تزریقی است. اگر نیازمند داروهای ضددرد برای زایمان هستید، قرار دادن کاتتر اپیدورال بهترین گزینه است. این کاتتر می‌تواند با هدف از بین بردن درد در شرایطی مورد استفاده قرار گیرد که پزشک مجبور به وارد کردن دست‌هایش به درون رحم برای به دنیا آوردن قل دوم پس از قل اول است یا در شرایطی که نیازمند سزارین فوری تحت هر شرایطی هستید. وقتی زمان زایمان فرا رسید، ممکن است در اتاق زایمان، تیم کارکنان پزشکی شامل یک متخصص زنان، یک ماما، یک متخصص بیهوشی، یک متخصص اطفال و یک پرستار آماده برای کمک در زایمان حضور داشته باشند.

پس از تولد اولین کودک، احتمالاً متخصص زنان و زایمان شما موقعیت و اندازۀ کودک دوم را از طریق شکم، واژن و در صورت امکان سونوگرافی بررسی می‌کند. هرچه از این به بعد انجام می‌شود وابسته به وضعیت کودک دوم شماست. اگر سر کودک نزدیک دهانۀ رحم است و به حد کافی پایین و در کانال زایمان قرار گرفته باشد، متخصص زنان اقدام به پاره کردن کیسۀ آمنیوتیک و ادامۀ مانیتورینگ ضربان قلب جنین می‌کند.

طی زمان اندکی پس از تولد قل اول، انقباضات دوباره شروع خواهد شد و اگر شروع نشود به شما اوکسی‌توسین تزریق خواهد شد و شما همان‌طور که کودک اول را به دنیا آوردید، کودک دوم را نیز به دنیا خواهید آورد و به نظر می‌رسد برای انجام این کار نیازمند تلاش کمتری خواهید بود. کودک دوم ممکن است به فاصله چند دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر از برادر یا خواهرش به دنیا بیاید. اگر ضربان قلب جنین طبیعی نشود یا مشکلات دیگری در طول این مدت به وجود بیاید، کودک سریعاً از طریق سزارین متولد خواهد شد.

مشکلات احتمالی در زایمان طبیعی چندقلوها

مشکلاتی به خصوص پس از تولد نوزاد اول و خونریزی پس از زایمان برای هر دو روش سزارین و طبیعی وجود دارد. این مشکلات شامل خطر افتادگی بند ناف به دنبال پارگی کیسۀ آب یا جدا شدن ناگهانی جفت است. به همین دلیل، مراقبت‌های ‌خاصی مورد نیاز است. شما ابتدا نیازمند انتخاب متخصص زنان و زایمان توانا در به دنیا آوردن دوقلوها، هم از طریق سزارین و هم زایمان طبیعی هستید. بیمارستان نیز باید واحد سیستم پرستاری مجهز برای مراقبت از کودکان نارس شما باشد، چون بسیاری از دوقلوها اندکی زودتر به دنیا می‌آیند.

در برخی موارد، زایمان قل اول به راحتی انجام خواهد شد، اما مشکلاتی در زایمان قل بعدی به وجود می‌آید. قرارگیری قل دوم ممکن است مناسب نباشد و سر نوزاد به سمت پایین نبوده و باسن یا ران‌های او در لگن قرار گرفته باشد که به این وضعیت بریچ می‌گویند. در برخی موارد ممکن است پزشک بتواند این کودک را نیز به درستی از طریق واژن متولد کند، اما در بیشتر موارد سزارین انجام خواهد شد. در موارد دیگر نیز ممکن است پاهای نوزاد به سمت پایین قرار گرفته باشد. در این حالت شاید پزشک زایمان طبیعی را ادامه دهد اما در بیشتر موارد، ادامۀ زایمان به صورت سزارین انجام خواهد شد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط