آمادگی برای زایمان در روزهای پایانی بارداری

آمادگی برای زایمان در روزهای پایانی بارداری

روزهای پایانی بارداری ممکن است در نگاه اول پراسترس باشد. با نزدیک شدن به روز زایمان احتمالاً خودتان نیز احساس می‌کنید باید بیشتر از قبل آماده باشید. ممکن است به نشانه‌های بدنتان حساس‌تر شوید یا این که نگرانی‌های دیگری در ذهنتان شکل بگیرد. کسب آمادگی جسمی و روحی می‌تواند در رفع این نگرانی‌‌ها به شما کمک کند. با آماده شدن برای زایمان، احتمالاً نگرانی شما کمتر می‌شود و دیگر از این که کاری را انجام نداده باشید، مضطرب نیستید. همچنین جمع کردن ساک بیمارستان در روزهای قبل از زایمان، به شما کمک می‌کند با خیالی راحت به بیمارستان بروید. در این مطلب با آمادگی جسمی و روانی برای زایمان در روزهای آخر بارداری، همچنین نکاتی در رابطه با جمع کردن وسایل مورد نیاز برای رفتن به بیمارستان آشنا خواهید شد.

آمادگی جسمی برای زایمان

هنگامی که دردهایتان شروع شده است و طبق سونوگرافی‌ها و نظر پزشک یا ماما به زمان زایمان نزدیک شده‌اید، می‌توانید بدن خودتان را برای داشتن زایمانی آرام آماده کنید. حمام کردن و نوشیدن دم‌نوش می‌تواند به آماده شدن بدن شما کمک کند. موارد زیر را در این رابطه به خاطر داشته باشید:

حمام کردن

هنگامی که دردهای شما شروع شود، حمام کردن روش خوبی برای کاهش این دردهاست. اگر نمی‌توانید بایستید، روی یک چهارپایه یا صندلی مطمئن و محکم بنشینید و نواحی دردناک بدن را در زیر دوش آب ولرم قرار دهید. این کار، علاوه بر این که باعث کم شدن دردها می‌شود، به سریع‌تر شدن روند زایمان نیز کمک خواهد کرد.

توپ زایمان

توپ زایمان یک وسیلۀ ورزشی، شبیه توپ‌هایی است که برای تناسب اندام استفاده می‌شود. در تمام طول بارداری می‌توانید با مشورت پزشک یا ماما از توپ زایمان استفاده کنید. توپ زایمان در طول بارداری برای ورزش کردن و تقویت ماهیچه‌های درگیر زایمان استفاده می‌شود و در اواخر بارداری باعث می‌شود که دردهای شما کاهش یابد.

دمنوش زایمان

یکی از رایج‌ترین دمنوش‌های ساعات پایانی بارداری، گل گاوزبان است. گل گاوزبان دردهای شما را منظم می‌کند و به شما آرامش می‌دهد. توجه داشته باشید که مصرف دمنوش گل گاوزبان در طول بارداری اصلاً توصیه نمی‌شود. شما فقط می‌توانید در ساعات نزدیک زایمان از این دمنوش استفاده کنید و بسیار بهتر است از قبل نسبت به مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید.

آمادگی روانی برای زایمان

حالا زمان اجرای تمام نکاتی است که در طول بارداری آموخته‌اید. اگر در بارداری وقت زیادی را برای آماده کردن خود نگذاشته‌اید، نگران و مضطرب نشوید. پرسنل اتاق زایمان نسبت به زایمان شما حساس هستند و شما را تحت مراقبت قرار می‌دهند. خودتان نیز نکات زیر را مرور کنید:

  • به حرف‌های منفی و خاطرات تلخ دیگران از زایمان گوش ندهید.
  • افکار منفی را از خود دور کنید.
  • اگر همسرتان کنارتان نبود، با او تلفنی صحبت کنید.
  • اگر او کنارتان بود، در مورد خاطرات خوبتان با هم حرف بزنید.
  • عکس‌های مسافرت‌ها و تفریح‌هایتان را ببینید.
  • در مورد شباهت چهرۀ نوزاد به خود و همسرتان حرف بزنید.
  • اگر تمایل یا عادت دارید، برای آرام شدن به موسیقی مورد علاقۀ خود گوش دهید یا چند صفحه از کتاب دلخواهتان را بخوانید.

جمع کردن وسایل ساک زایمان

یکی دیگر از آمادگی‌های لازم برای زایمان، جمع کردن ساک زایمان است. توصیه می‌شود از هفتۀ ۳۷ بارداری، وسایل لازم برای بیمارستان را تهیه کنید. می‌توانید با بیمارستان انتخابی خود برای زایمان تماس بگیرید و در مورد وسایل لازم سؤال کنید. بیمارستان‌ها معمولاً یک پک زایمان به شما می‌دهند که در آن وسایل مورد نیاز گذاشته شده، اما در هر صورت می‌توانید هنگام ورود به بیمارستان، این وسایل را همراه خود داشته باشید یا ببینید از میان آنها کدامشان را نیاز دارید:

لباس و پوشاک مادر و نوزاد

یک دست لباس مناسب فصل، یک جفت کفش راحت برای خودتان و یک یا دو دست لباس هم برای نوزاد مثل سرهمی‌ نخی بردارید تا هنگام برگشت به خانه از آنها استفاده کنید. در مورد لباس نوزاد بیشتر بدانید.

همچنین به دلیل خونریزی پس از زایمان، بد نیست اگر چند شورت همراه خود داشته باشید. بهتر است از شورت‌هایی استفاده کنید که تا روی شکم کشیده می‌شود و پهلوها را نگه می‌دارد. این شورت‌ها در بازار، شورت گِنی نامیده می‌شود و پس از زایمان به برگشت شکم به حالت قبل از بارداری کمک می‌کند. سعی کنید دو عدد سوتین نیز همراه داشته باشید. سوتینی انتخاب کنید که تنگ نباشد و برای شیردهی به نوزاد مناسب باشد. اگر قرار است سزارین شوید، بیمارستان شورت‌ سرجی‌فیکس به شما می‌دهد. این شورت‌ها کش ندارد و جای بخیه‌های سزارین را اذیت نمی‌کند.

وسایل بهداشت شخصی مادر

به دلیل خونریزی‌های پس از زایمان، بهتر است همراه خود نوار بهداشتی سایز بزرگ داشته باشید. اگر قصد دارید بعد از زایمان در بیمارستان حمام کنید، لازم است وسایل حمام مثل لیف و حوله نیز همراه داشته باشید. مسواک، برس و کش مو نیز از جمله وسایل مورد نیاز در بیمارستان است. شاید خود بیمارستان شامپو و صابون داشته باشد ولی اگر از شامپو و صابون یا خمیردندان خاصی استفاده می‌کنید، بد نیست مقداری از آنها را همراهتان ببرید.

پتوی سبک نوزاد

برخی از نوزادان از پیچیده شدن مناسب در یک پارچهٔ نخی مثل قنداق لذت می‌برند ولی همهٔ آنها این کار را دوست ندارند. اما همراه داشتن یک پارچهٔ نخی نو و تمیز شسته‌شده یا یک پتوی خیلی سبک مخصوص نوزاد برای کودکتان ضرری ندارد. اگر می‌خواهید نوزادتان را قنداق کنید، لازم است در مورد قنداق کردن نوزاد به شکل صحیح بدانید.

کریر نوزاد

صندلی ماشین قابل حمل مخصوص نوزاد و شیرخواران کوچک کریر نام دارد. این وسیله جزء وسایل ساک زایمان شما نیست، ولی بهتر است آن را همراه داشته باشید. کریر را با کریکات اشتباه نگیرید، چون کریکات فقط یک ساک معمولی برای حمل نوزاد است. کریر هم یک محل امن در خودرو برای نوزاد شماست و هم تا سال‌ها از آن استفاده خواهید کرد.

پوشک نوزاد

در بیمارستان به شما پوشک بچه می‌دهند ولی ممکن است پوشک انتخابی شما نباشد. پس حتماً از قبل پوشک باکیفیتی برای نوزادتان انتخاب کنید و تعدادی از آنها را با خودتان به بیمارستان ببرید. اگر دوست دارید، چند زیرانداز یک‌بارمصرف نیز برای تعویض بهداشتی پوشک نوزادتان همراه داشته باشید. در مورد انتخاب و خرید پوشک بچه بیشتر و کامل بدانید.

سایر وسایل مادر و نوزاد

دستمال مرطوب مخصوص نوزاد و فاقد الکل و عطر و بو، شیشه‌شیر، موبایل و هندزفری موبایل از دیگر وسایلی است که می‌تواند در صورت تمایل در ساک زایمان شما باشد. همچنین با توجه به شرایط، یک ضدعفونی‌کنندهٔ دست، در صورت نیاز تعدادی ماسک، مدارک لازم مثل دفترچهٔ بیمه، کارت شناسایی، سونوگرافی‌ها و جواب برخی از آزمایشاتتان از دیگر وسایلی است که می‌تواند در ساک زایمان شما جا داشته باشد.

با توجه به وضعیت شما پس از زایمان، به شما اجازۀ خوردن و آشامیدن می‌دهند. مادران معمولاً پس از زایمان باید نوشیدنی زیادی مصرف کنند. بد نیست اگر آب‌میوۀ طبیعی و سالم با خودتان ببرید ولی به جای تنقلات بی‌ارزش، میوه بخورید و در ساک خود غذا نگذارید. همچنین یادتان باشد که زیاد هم وسایل شخصی مثل لوازم آرایشی یا کرم‌های مختلف را با وسایل ضروری ساک زایمان قاطی نکنید، چون احتمالاً خیلی زود متوجه خواهید شد که آن همه وسیلهٔ احتمالاً غیرضروری در ساک زایمان شما جا نمی‌گیرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط