چهار اقدام ضروری برای بارداری در سن بالا

چهار اقدام ضروری برای بارداری در سن بالا

حتی اگر قصد بارداری هم نداشته باشید ممکن است با بالا رفتن سنتان نگران شوید که تا چه زمانی قدرت باروری خواهید داشت. بیشتر زنان قادرند در سن ۳۵ سالگی به شکل طبیعی باردار شوند و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند، اما این به معنای بی‌تأثیر بودن سن در داشتن یک بارداری سالم نیست. بارداری بعد از ۳۵ سالگی در ردیف بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شود و درصد زنانی که دچار نازایی، سقط جنین و نقص در کودک می‌شوند، در این سن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، نیازمند مراقبت‌های ویژ‌ۀ دوران بارداری و قبل از آن است. برای افزایش شانس داشتن یک بارداری سالم و مطلوب در سن‌های بالاتر بهتر است چهار مورد زیر را رعایت کنید.

۱. انجام مشاوره و معاینات پیش از بارداری

پس از تصمیم‌گیری برای بارداری و قبل از اقدام، با مراجعه به یک پزشک زنان و زایمان، معاینات پیش از بارداری را انجام دهید. پزشک در مورد بارداری در این محدودۀ سنی با توجه به شرایط بالینی شما، مشاورهٔ لازم را خواهد داد و با انجام آزمایش‌های لازم، سلامت جسمی شما را بررسی می‌کند تا از این طریق شانس بارداری خود را بالا ببرید.

۲. انجام زودهنگام و منظم معاینات دوران بارداری

هشت هفتۀ اول بارداری برای رشد کودک آیندهٔ شما بسیار اهمیت دارد و انجام این معاینات به پزشک در مراقبت از سلامت او در هفته‌های اول کمک می‌کند. این مراقبت‌ها شامل غربالگری‌ها، آزمایش‌های منظم، آموزش‌ها و معاینات فیزیکی دوره‌ای است. سن بالا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری و پره‌اکلامپسی را افزایش دهد. انجام منظم و زودهنگام معاینات به پزشک کمک می‌کند مشکلاتی را که مادران بالای ۳۵ سال در معرض آن هستند سریع‌تر تشخیص دهد و برای رفع آنها اقدام کند و باعث شود که بارداری آسان و سالمی داشته باشید.

اگر شما هم دچار دیابت هستید و قصد بارداری دارید، بهتر است از قبل اطلاعاتی در رابطه با مشکل دیابت و دیابت در دوران بارداری داشته باشید و حتماً زیر نظر یک پزشک متخصص زنان و زایمان برای بارداری اقدام کنید.

۳. انجام آزمایش‌های تشخیصی برای اختلالات کروموزومی

پزشک شما ممکن است آزمایش‌های تهاجمی تشخیصی را برای شما تجویز کند. این آزمایش‌ها مخصوص مادران با سن بالاتر است و برای تشخیص اختلالات کروموزومی در جنین استفاده می‌شود. از پزشکتان در مورد این آزمایش‌ها بپرسید تا با اطلاع از خطرها و مزایای آنها بتوانید در مورد انجامشان تصمیم‌گیری کنید.

۴. مصرف ویتامین‌های دوران بارداری

مصرف مقادیر کافی فولیک اسید پیش از بارداری و طی سه ماهۀ اول بارداری از بروز نقص‌های مادرزادی در مغز و نخاع کودک جلوگیری می‌کند. مصرف فولیک اسید در بارداری با سن‌های بالاتر اهمیت بیشتری دارد، زیرا خطر بروز نقص‌های مادرزادی در این دسته از زنان بالاتر است. برای اطلاع بیشتر می‌توانید مقالهٔ مواد معدنی و ویتامین‌‌های مورد نیاز مادران باردار را مطالعه کنید و در نهایت برای اطلاع از مقدار ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط