سه دلیل مهم پریود نشدن زنان

سه دلیل مهم پریود نشدن زنان

پریود، قاعدگی یا عادت ماهانه شامل ریزش دوره‌ای دیوارهٔ رحم است که همراه با خونریزی خواهد بود. پریودها می‌تواند منطم یا نامنظم باشند اما پریود نشدن چند علت دارد. اولین علت آن باردار بودن شماست اما اگر برای بارداری اقدام نکرده‌اید یا اصلاً رابطهٔ جنسی نداشته‌اید، در این مطلب با علل پریود نشدن آشنا شوید. 

علل پریود نشدن

چرا پریود نمی‌شویم؟

تخمدان‌های شما به طور معمول حدوداً هر ماه یک تخمک آزاد می‌کنند و اگر تخمک بارور نشود، قاعدگی حدود ۱۴ روز پس از آزاد شدن تخمک شروع می‌شود. اگر برای بیشتر از یک هفته بعد از تأخیر پریود هنوز هم از تست بیبی چک شما نتیجهٔ منفی دارد، بسیار بعید است که باردار باشید اما امکان‌پذیر هم هست، بنابراین برای اطمینان به پزشکتان مراجعه کنید.

همچنین اگر بیشتر از سه دورهٔ متوالی پریود نشدید و همهٔ تست‌های بارداری شما منفی هستند، برای یک ارزیابی کامل به پزشک مراجعه کنید. پریودهای زنان به دلایل زیادی می‌تواند متوقف شود از جمله به دلیل دیابت، اختلالات تغذیه، ورزش خیلی زیاد یا خوردن برخی داروها. اما سه دلیل شایع‌تر برای پریود نشدن در زیر آمده است.

مشکلات تیروئید

غدهٔ تیروئید شما سوخت و ساز بدنتان را کنترل می‌کند. اگر این غده درست کار نکند، می‌تواند در پریودتان اختلال ایجاد کند. دیگر علائم مشکل تیروئید شامل خستگی شدید، ریزش مو، افزایش وزن و احساس سرمای مداوم، حتی وقتی دمای هوا ملایم است، هستند. یک آزمایش خون ساده می‌تواند مشخص کند که آیا غدهٔ تیروئید شما درست کار می‌کند یا نه و عارضه‌های تیروئید معمولاً‌ با دارو قابل اصلاح هستند.

پرولاکتین بالا

اگر سطح تولید هورمون پرولاکتین در بدنتان به طور غیرمعمولی بالا باشد ممکن است یک یا چند دوره پریود نشوید. بدن شما معمولاً پرولاکتین را در طول شیردهی می‌سازد و به همین دلیل است که قاعدگی عموماً در طول شیردهی متوقف می‌شود. اگر این اتفاقی است که برای شما افتاده و شما شیردهی نمی‌کنید، ممکن است متوجه خروج ماده‌ای شیری‌رنگ از نوک سینه‌هایتان شوید. این عارضه معمولاً با دارو قابل درمان خواهد بود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

این عارضه روی هورمون‌هایی که تخمک بالغ را آزاد می‌کنند تأثیر می‌گذارد. اگر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک داشته باشید، تخمک‌ها در تخمدانتان باقی می‌مانند و در آنجا نمی‌توانند بارور شوند. علائم این عارضه اغلب با بی‌نظمی‌هایی در چرخهٔ قاعدگی شروع می‌شود.

شما هم اگر هنوز پریود نشده‌اید، به پزشکتان مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا باردار هستید یا نه و اگر باردار نیستید مشکل چیست! همچنین برای اطلاع بیشتر از زمان پریود و زمان تخمک‌گذاری، تقویم قاعدگی شخصی خود را همیشه همراهتان داشته باشید.

مطلب تست بیبی چک را ببینید و در مورد ناباروری کامل و دقیق بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط