کودک را در تاب کودک بگذارم یا نگذارم؟

کودک را در تاب کودک بگذارم یا نگذارم؟

یکی از سؤال‌های برخی از والدین این است که آیا گذاشتن کودک در تاب کودکان درست است؟ یا چقدر در طول روز می‌توانند کودکشان را در یک تاب بگذارند؟ در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ داده شده است.

گذاشتن کودک در تاب

هرچند می‌توان کودکان را در تاب کودک قرار داد اما توجه به زمانی که کودک در تاب هست نیز اهمیت دارد. قانون کلی و ثابتی وجود ندارد، اما بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند زمان قرارگیری کودک در یک تاب برقی را به یک ساعت در روز یا کمتر محدود کنید.

علت این توصیه آن است که کودک نیاز دارد مهارت‌های حرکتی را که نهایتاً به چهار دست‌وپا رفتن، بالا کشیدن خود و راه رفتن با تکیه به مبلمان یا همان Cruising منجر می‌شود یاد بگیرد و نشستن در یک تاب به او در انجام این کار کمکی نمی‌کند. همچنین مهم است که در طول تکامل فیزیکی و عاطفی کودکتان او را در آغوش بگیرید و با او تعامل کنید.

البته، بسیاری از والدین می‌بینند که تاب کودک راهی مطمئن برای آرام کردن یک کودک گریان است. اگر کودکتان بهانه‌گیر یا کولیکی است، ایرادی ندارد که در حد مناسب از تاب برای آرام کردن او استفاده کنید اما نه اینکه مدام او را در تاب رها کنید. دیگر راه‌های تسکین قولنج کودک مثل در آغوش گرفتن یا قنداق کردن کودک را هم امتحان کنید.

نکاتی هنگام گذاشتن کودکان در تاب کودک

جنباندن ریتمیک تاب ممکن است به راحتی کودک را بخواباند. ایرادی ندارد که وقتی خودتان در همان نزدیکی هستید بگذارید کودک مدت کوتاهی در تابش بخوابد فقط معقولانه از آن استفاده کنید یعنی همواره برای به خواب رفتن کودک از تاب استفاده نکنید.

کودک را بدون نظارت در یک تاب تنها نگذارید و حتی اگر خودتان مشغول انجام کار دیگری هستید، اطمینان حاصل کنید که در همه حال می‌توانید او را ببینید و صدایش را بشنوید.

برخلاف تخت یا سبد حمل کودک، تاب‌ها برای خوابیدن کودک طراحی نشده‌اند و ممکن است ایمن نباشند. اما اگر یک چشمتان به کودک است و او در تاب چرتش برد، نیازی نیست که بیدارش کنید.

همچنین می‌توانید کارهایی انجام دهید که تاب را برای یک کودک خوابیده ایمن‌تر کنید. اما بالش یا پتوی نرمی داخل تاب نگذارید، زیرا آنها یک عامل خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد هستند. کمربند تاب را به شکلی سفت ببندید و تا وقتی کودکتان می‌تواند بدون کمک سرش را بالا بگیرد، همیشه تاب را در خوابیده‌‌ترین وضعیت ممکن بدون شیب قرار دهید. اگر تاب برقی است، بعد از اینکه کودک به خواب رفت، تاب را خاموش کنید.

برای جلوگیری از جراحت‌های تصادفی یا مرگ یعنی کودک از تاب بیرون بیفتد یا اگر سرش به شکلی فرو بیفتد که دیگر نتوانند نفس بکشد، پیشنهاد می‌شود تابی با کمربندی پنج‌نقطه‌ای بخرید که کودک را خوب نگه دارد. نهایتاً، دفترچهٔ راهنمای تاب کودک را با دقت بخوانید و هر گونه اقدام احتیاطی را که شرکت سازنده توصیه کرده است دنبال کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط