چه ماستی به کودک بدهیم؟

چه ماستی به کودک بدهیم؟

بیشتر کودکان می‌توانند از شش ماهگی، یعنی از همان زمانی که شروع به خوردن غذاهای کمکی دیگر می‌کنند، خوردن ماست شیرین‌نشده، پاستوریزه و تهیه‌شده از شیر کامل را نیز شروع کنند. اما آیا در مورد استفاده از ماست در رژیم غذایی کودک و حساسیت به ماست در کودکان چیزی می‌دانید؟ در این مطلب با نکاتی در مورد دادن ماست به کودک آشنا شوید.

چرا می‌توان به کودک زیر شش ماه ماست داد ولی شیر گاو را نه؟

شما هم ممکن است تعجب کنید که چرا می‌توان به کودکان ماست داد، درصورتی‌که، شیر گاو حداقل تا بعد از ۱۲ ماهگی کودک توصیه نمی‌شود. این اتفاق به این دلیل است که شیر کمی در ماست وجود دارد و به کودک آسیبی نمی‌زند، اما کودکان نمی‌توانند شیر گاو را به طور کامل و به راحتی شیر مادر یا شیر خشک هضم کنند. همچنین شیر گاو مقدار درست مواد مغذی مورد نیاز کودک را ندارد و سالم‌ترین نوع چربی برای کودکان در حال رشد را هم ندارد، بنابراین شیر گاو جایگزین خوبی برای شیر مادر یا شیر خشک که هنوز بیشتر غذای او را تشکیل می‌دهد نیست.

آلرژی به ماست چیست؟

اگر کودکتان از قبل دچار آلرژی به شیر تشخیص داده شده است یا علائم آلرژی از هر نوعی مثلاً مشکل اگزما را نشان می‌دهد، قبل از مشورت با پزشک به او ماست ندهید. همچنین اگر دور دهان کودک دچار حساسیت پوستی شد، به شکلی غیرطبیعی بهانه‌گیری کرد یا دچار اسهال شد، امکان دارد به پروتئین شیر یا افزودنی‌های ماست مرتبط باشد که بهتر است با پزشک کودک تماس بگیرید.

بعد از دادن ماست به کودک، برای معرفی غذای جدید بعدی حداقل سه روز صبر کنید. در این صورت، اگر کودک واکنش آلرژیکی داشته باشد راحت‌تر می‌توان فهمید که چه چیزی باعث آن شده است. اگر هم پورۀ میوه به ماست اضافه می‌کنید، میوه‌ای را انتخاب کنید که قبل از آن امتحان کرده‌اید و کودک واکنش آلرژیکی به آن نداشته است.

چگونه ماست را به غذای کودک اضافه کنیم؟

برای اضافه کردن ماست به رژیم غذایی کودکان شیرخوار بهتر است والدین از راهنمایی‌ها و توصیه‌های لازم مطلع باشند. به عنوان مثال، در سال اول تولد، ماست را به عنصر اصلی رژیم غذایی کودکتان تبدیل نکنید، چون ماست باید به شکل یک یک میان‌وعده در کنار یک برنامهٔ متنوع از مواد غذایی کمکی باشد.

برای کودک، به ویژه کودک کمتر از یک سالتان، هرگز ماست را با چیزی مثل عسل مخلوط نکنید. کودکان به کالری‌های چربی نیاز دارند، پس قبل از دو سالگی لازم نیست به کودک ماست کم‌چرب یا بدون چربی بدهید، مگر اینکه پزشکش توصیه کند. همچنین ماست پروبیوتیک پرچرب می‌تواند یک انتخاب خوب برای سیستم گوارشی کودکان باشد.

اما بهتر است به کودک ماست میوه‌ای یا طعم‌دار ندهید، چون تقریباً همهٔ ماست‌های طعم‌‌دار با شکر یا یک شیرین‌کننده شیرین می‌شود، پس برچسب بسته‌بندی را بررسی کنید. ماست میوه‌ای هم تقریباً همیشه حاوی شکر اضافه شده است و اگر در ماست هر نوع شیرین‌کننده‌ای وجود داشت، بهتر است آن را نخرید.

ماست ساده بخرید و اگر دوست داشتید در خانه به آن میوه اضافه کنید. برای کودکانی که تازه خوردن مواد غذایی کمکی را شروع کرده‌اند لازم است به جای میوه با پورهٔ میوه‌ها شروع کنید. برای کودکان بزرگ‌تر هم می‌توانید میوه‌های نرمی را که تکه‌تکه شده‌ است اضافه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط