چطور تشخیص بدهم شیرم برای نوزاد کافی است؟

چطور تشخیص بدهم شیرم برای نوزاد کافی است؟

بهترین راه برای تشخیص کافی بودن یا کفایت شیر مادر، افزایش وزن شیرخوار و ترسیم منحنی رشد اوست. شما می‌توانید از پزشک و کارکنان مرکز بهداشتى درمانى بخواهید که در هر بار مراجعهٔ شما منحنی رشد فرزندتان را روی کارت رشد او رسم کنند و به شما در این مورد توضیح بدهند. اما موارد دیگری که می‌تواند کافی بودن شیر شما را نشان دهد و همچنین تفاوت یک وزن‌گیری طبیعی در بین نوزادان در این مطلب آورده شده است.

تفاوت وزن‌گیری بین نوزادان

نوزادان معمولاً در روزهای اول تولد به مقدار ۷ تا ۱۰ درصد وزن هنگام تولدشان را از دست می‌دهند. اگر این مورد خاص در بررسی‌ای که پزشک انجام می‌دهد، بدون علائم کم‌آبی بدن و بیماری در نوزاد باشد، طبیعی است و پس از چند روز که بین نوزادان متفاوت است یعنی در دو و حداکثر سه هفتگی، کودکان به وزن هنگام تولد خود می‌رسند.

سپس حدود ۵۰۰ گرم یا بیشتر، افزایش وزن در ماه خوب و مطلوب است. اما یادتان باشد که وزن‌گیری برخی شیرخواران آهسته‌تر از بقیه است و احتمال دارد با وجود تغذیه و شیردهی خوب، وزنشان کمتر از ۵۰۰ گرم در ماه افزایش یابد.

افزایش وزن شیرخوار در شش ماه اول تولد به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم در صورت تغذیهٔ انحصاری با شیر مادر مطلوب است. اما گاهی ممکن است وزن شیرخواری در طول یک هفته بدون بیماری هم خیلی کم اضافه شود که اغلب در هفته‌های بعد این کمبود را جبران خواهد کرد.

تمام این تفاوت‌های ذکرشده در وزن‌گیری هفتگی نوزادان کاملاً طبیعی است اما وزن‌گیری ماهانه ثابت است. سریع‌ترین وزن‌گیری نیز در سه ماه اول تولد کودک رخ می‌دهد و پس از آن آهسته‌تر خواهد شد.

راه‌های محاسبهٔ کافی بودن شیر مادر برای نوزاد

راه‌های دیگر تشخیص کفایت شیر مادر در شیرخوارانی که فقط شیر مادر می‌خورند و تا زمانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند، عبارت است از:

  • تعداد شش کهنه یا پوشک مرطوب یا بیشتر در ۲۴ ساعت با ادرار کم‌رنگ از روز چهارم تولد به بعد
  • مدفوع کردن بین سه تا هشت بار در هر ۲۴ ساعت
  • هشیار بودن نوزاد
  • قدرت عضلانی مناسب
  • داشتن پوست شاداب در کودک

همچنین بعد از یک ماهگی یعنی زمان به پایان رسیدن دوران نوزادی ممکن است دفعات مدفوع نوزاد کاهش یابد و حتی کودکتان هر چند روز یک بار، یک مدفوع نرم و حجیم داشته باشد، آن هم بدون اینکه بیمار باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط