چطور با بچه‌ها در مورد کروناویروس صحبت کنیم؟

چطور با بچه‌ها در مورد کروناویروس صحبت کنیم؟

دانستن نحوهٔ مواجهه با سؤالات و ترس‌های فرزندتان درحالی‌که احتمالاً خودتان هم مضطرب هستید، می‌تواند سخت باشد. اگر در توضیح آنچه در تمام دنیا رخ داده است به کودکتان مشکل دارید، حتماً می‌‌دانید که تنها نیستید. همچنین کودکان کم‌توان با محدودیت‌های جسمی، عاطفی یا فکری ممکن است واکنش‌های قوی‌تری نسبت به شنیدن یک فاجعه یا خبرهای ترسناک داشته باشند. این کودکان ممکن است نیاز به سخنان اطمینان‌بخش و قوت قلب بیشتری از طرف شما داشته باشند، پس لازم است به آنها توجه بیشتری داشته باشید و با توجه به شناختتان از روحیات آنها، مواردی مثل این بیماری را برایشان توضیح بدهید. اما برای توضیح دربارهٔ کووید-۱۹ به کودکان چه کار کنید؟ در این مطلب با چند نکته برای کمک به کوچک‌ترهای خانواده برای حفظ خونسردی در مواجهه با این همه اخبار نگران‌کننده آشنا شوید.

با بچه‌ها روراست باشید

والدین، اعضای خانواده، کارکنان مدرسه و سایر بزرگسالان معتمد نقش مهمی در کمک به کودکان دارند تا آنچه را که می‌شنوند، صادقانه و دقیق است و به شکلی اضطراب یا ترس آنها را به حداقل می‌رساند درک کنند. پس قدم اول این است که به کودکان در مورد کروناویروس دروغ نگوییم.

ترس‌های فرزندتان را انکار نکنید

اگرچه مهم است که در ذهن بچه‌ها ترس‌هایی را که ندارند ایجاد نکنید، اما به همان هم میزان مهم است که نگرانی آنها را نسبت به آنچه در مورد کروناویروس در مدرسه، از طریق اخبار یا از دوستانشان شنیده‌اند، به رسمیت بشناسید و به آن احترام بگذارید. پس با بچه‌ها در این مورد حرف بزنید. برای مثال، از آنها بپرسید که چه چیزهایی می‌دانند و چه چیزهایی را متوجه نمی‌شوند؟ گاهی اوقات ممکن است بچه‌ها به چیزهایی که از آنها می‌ترسند اشاره نکنند، اما این بدان معنی نیست که نگران هم نیستند. در هر صورت، به بچه‌ها فرصتی بدهید تا دربارهٔ چیزهایی که آنها را می‌ترساند حرف بزنند.

تصورات غلط را برطرف کنید

همگی شایعات زیادی در مورد منشأ و جزئیات ویروس شنیده‌ایم، از جمله نحوهٔ آلودگی به آن، خطر ابتلا به آن یا اینکه در صورت بیمار شدن چه اتفاقی برایتان می‌افتد. مهم است که حقیقت را با فرزندان خود در میان بگذارید و اطلاعات غلط را از ذهنشان پاک کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «نه، خوردن سیر جلوی ابتلا به کووید-۱۹ رو نمی‌گیره!»

مانند بیشتر بحث‌ها با بچه‌ها، پاسخ صادقانه پاسخی است که بیشترین اطمینان خاطر را به کودک می‌دهد. کودکتان می‌تواند بفهمد شما چه وقت دارید طفره می‌روید یا حقیقت را تحریف می‌کنید. با کسب اطلاعات لازم و در همان حد کم در مورد بیماری می‌توانید آماده باشید تا اطلاعات بی‌پایه و اساس را رد کنید یا پاسخ درست به سؤالات کودک بدهید. همان‌طور که دیده‌اید اخبار علمی درست؛ جدا از شبکه‌های اجتماعی، خیلی در مورد این ویروس تغییری نمی‌کند!

به کودک اطمینان دهید که بزرگسالان در تلاشند امنیت همهٔ ما را حفظ کنند

گزارش‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کووید-۱۹ در کشور چین رو به کاهش و درمان هرچه بیشتر و خارج شدن شهرهای این کشور از وضعیت قرنطینه است. بعضی اوقات باید این موارد را به کودکان، به ویژه بچه‌های بزرگ‌تری که بیشتر از کوچک‌ترها مضطرب هستند یادآوری کنید.

تلویزیون و اخبار را خاموش کنید

شنیدن چرخهٔ اخبار ۲۴ ساعته آزاردهنده و اضطراب‌آور است، به ویژه از آنجا که لحن بیشتر اخبار دراماتیک و اغراق‌کننده است و بیشتر مشکلات و اشتباهات را بیان می‌کند و خیلی کمتر روی نکات مثبت متمرکز می‌شود. پس عادت روشن بودن تلویزیون، شنیدن مداوم صدای اخبار و چک کردن موبایل‌ها را کمتر کنید.

آرامشتان را حفظ کنید

بچه‌ها تنها کسانی نیستند که تحت تأثیر اخبار قرار می‌گیرند. اگر نسبت به احتمال شیوع گستردهٔ بیماری و ناشناخته‌های ترسناکش احساس وحشت می‌کنید، تمام تلاش خود را برای پردازش و تخلیهٔ اضطراب خود به روش‌های سالم انجام دهید. تمام تلاشتان را بکنید تا در حضور فرزندانتان مثبت و مطمئن باشید تا به آنها قوت قلب بدهید.

قدرت آغوش و نوازش را دست‌کم نگیرید

اطمینان خاطر دادن به روش غیرکلامی می‌تواند اثر زیادی داشته باشد. به ویژه بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است نتوانند از شما درخواست تسکین و قوت قلب جسمی و فیزیکی کنند، بنابراین به نشانه‌های رفتاری‌شان توجه کنید تا بفهمید کی وقت یک آغوش خوب و اطمینان‌بخش یا دراز کشیدن در آغوش هم روی مبل و تماشای یک فیلم کمدی یا خواندن یک کتاب خوب فرا رسیده است.

داستان کروناویروس در طول روزهای آینده باز هم به‌روز خواهد شد و بچه‌های شما باز هم از منابع مختلف در مورد آن بیشتر خواهند شنید. پس گوش کردن به حرف‌هایشان، داشتن اطلاعات شفاف و مسلماً عشق، به کودکانتان و به شما کمک خواهد کرد تا این سختی را پشت سر بگذارید.

در مورد کرونا در کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط