چطور از پوست نوزاد مراقبت کنیم؟

شما هم شنیده‌اید که می‌گویند پوست نوزاد از برگ گل هم نازک‌تر است؟ هرچند این یک اصطلاح است اما تا حدودی هم حقیقت دارد. پوست نوزاد بسیار لطیف است و خیلی زود ممکن است دچار اگزما و خارش شود. برای اینکه نوزاد کودک در بدو ورود به این دنیا احساس ناراحتی نداشته باشد، پدر و مادر باید بتوانند به خوبی از پوست او مراقبت کنند و عادت‌های غلط مثل حمام کردن زیاد و شستن لباس‌های نوزاد با پودر لباس‌شویی را کنار بگذارند. در این مطلب به پنج مورد از نکاتی را که شما باید در مراقبت از پوست نوزاد به خاطر داشته باشید با هم مرور می‌کنیم.

۱. برای شست‌وشوی لباس نوزاد از پودر مخصوص استفاده کنید

برای محافظت از پوست نوزاد و جلوگیری از خارش و حساسیت حتماً از پودر مخصوص لباس نوزاد استفاده کنید. این پودر با مارک‌های ایرانی به صورت پودر صابون یا مایع شست‌و‌شو ارائه می‌شود و هم برای استفاده از ماشین ‌لباس‌شویی و هم شست‌‌و‌شوی دستی در بازار وجود دارد. خوب است بدانید که این پودرها کف کنترل‌شده‌ای دارند و علاوه بر این آسیب کمتری به پارچه می‌زنند.

۲. پوست کودک را ماساژ بدهید

یکی از بهترین راه‌ها برای رفع خشکی پوست نوزاد و همچنین برقراری ارتباط با او ماساژ دادن نوزاد است. در واقع ماساژ دادن نوزاد راهی است برای انتقال عشق و محبت شما به نوزادتان. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان‌ داده که ماساژ دادن نوزاد باعث افزایش ایمنی بدن او به وسیلهٔ هورمو‌ن‌ها می‌شود. همچنین ماساژ دادن رویای هر پدر و مادری را محقق می‌سازد، زیرا نوزادی که ماساژ می‌گیرد بهتر می‌خوابد، آرام‌تر است و کمتر گریه می‌کند.

برای ماساژ نوزاد اول نوزاد را روی یک سطح نرم قرار دهید. دست‌هایتان را بشویید و خشک کنید، سپس روغن مخصوص نوزاد یا لوسیون مخصوص را بردارید و خیلی آرام سینه و شکم نوزاد را ماساژ دهید. اگر نوزاد گریه کند، ممکن است برای ماساژ آماده نباشد.

۳. پوست نوزاد را از اگزما محافظت کنید

بیشتر مشکلات پوست نوزاد مثل اگزما یا بثورات پوستی ناشی از پوشک وقتی اتفاق می‌افتد که سن کودک از دو ماه گذشته باشد. اگزما به صورت قرمزی و ایجاد خارش در صورت، پوست سر، آرنج و پشت زانو بروز می‌کند و کودک را کلافه می‌کند. برای جلوگیری از اگزما سعی کنید از خشک شدن بیش از حد پوست نوزاد جلوگیری کنید و اگر قسمت‌هایی از پوست او خشک است، از پماد مخصوص یا کمی وازلین با مشورت پزشک استفاده کنید. حتماً به نوزاد لباس‌هایی بپوشانید که پارچهٔ نخی یا پنبه‌ای دارند. اگر قسمت‌هایی از بدن نوزاد دچار اگزما شد، سعی نکنید خودتان آن را درمان کنید و به پزشک متخصص مراجع کنید.

۴. بیش‌ از سه‌ بار در هفته او را حمام نکنید

اگر عادت دارید روزانه دوش بگیرید، این‌ کار را برای نوزاد خود انجام ندهید. نوزاد شما به بیش از سه‌ بار حمام در هفته احتیاج ندارد و خیلی از پدر و مادرها ترجیح می‌دهند کودک را هفته‌ای یک بار حمام کنند. اگر بیش از حد نوزاد را حمام کنید، روغن‌های طبیعی بدن او برای محافظت از پوستش را از بین می‌برید. بچه‌ها به جز خیس کردن پوشک کار دیگری انجام نمی‌دهند که خودشان را کثیف کنند. آنها روزانه هشت ساعت کار نمی‌کنند و بعد از کار هم به باشگاه نمی‌روند، پس نیازی به دوش روزانه ندارند. خوب است که هفته‌ای یک‌ بار کودک را بشویید و از خشک شدن بیش از حد پوستش جلوگیری کنید.

۵. از محصولات عطری برای نوزاد استفاده نکنید

لوسیون‌، ادکلن، خوشبوکنندهٔ بدن یا شوینده‌هایی که بوی بسیار زیادی دارند می‌توانند پوست نوزاد را تحریک کنند. بدن نوزاد شما به خودی خود خوشبوست و احتیاجی به محصولات عطری ندارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط