چرا نوزاد در روزهای اول تولدش سینه مادر را نمی‌گیرد؟

چرا نوزاد در روزهای اول تولدش سینه مادر را نمی‌گیرد؟

با توجه به سن کودک شما علل امتناع او از گرفتن سینهٔ شما و همچنین روش‌های تشویق او به گرفتن سینه متفاوت است. همچنین غیر از سن کودک موارد دیگری مثل زمان شیر خوردن، یعنی دانستن اینکه شیرخوار در چه مرحله‌ای از شیر خوردن امتناع می‌کند، به تشخیص علت کمک می‌کند. در این مطلب هر دوی این موارد یعنی سن و زمان و مرحلهٔ امتناع از شیر خوردن برای شما توضیح داده شده است.

دلایل نگرفتن پستان مادر در سن‌های مختلف کودک

دلایل و عللی که ممکن است در صورت وجود آنها کودک شما در سن‌های مختلف از شیر خوردن و گرفتن سینهٔ مادر امتناع کند شامل موارد زیر است:

روز اول تولد: اگر نوزاد از روز اول پستان مادر را نگیرد، باید از نظر تمام مشکلات پزشکی و بیماری‌ها معاینه شود. صدمات زایمانى و احساس درد ناشى از آن برای کودک مثل یک دررفتگی در دست یا پا، کاهش قدرت مکیدن نوزاد در اثر خواب‌آلودگی ناشى از داروهای تجویزشده برای مادر هنگام زایمان، با خشونت جابه‌جا کردن یا فشردن نوزاد به پستان در تغذیه‌های اول و در نتیجه بیزاری نوزاد از پستان، وضعیت نادرست بغل کردن و گرفتن پستان از مواردى است که باید مورد توجه قرار گیرند.

روز دوم تا هفتهٔ چهارم: در روزهای دوم تا چهارم نیز باید احتقان پستان مادر، بازتاب قوی جهش شیر یا به اصطلاح؛ رگ کردن شدید پستان یا تأخیر یا مهار آن را در نظر گرفت. اگر امتناع در بین هفته‌های اول تا چهارم تولد باشد نیز می‌‌تواند به دلیل سردرگمی در گرفتن پستان به علت استفاده از شیشه‌شیر و پستانک، زخم نوک پستان ناشی از وضعیت نادرست شیردهی، برفک دهان، عفونت گوش نوزاد، حساسیت به مواد غذایی یا دارویی خورده‌شده توسط مادر و تغییر مزه و طعم شیر باشد.

از یک ماهگی به بعد: کودک شیرخوار در سن یک تا ۳ ماهگی ممکن است به علت دل‌دردهای قولنجى یا کولیکی در هنگام شیر خوردن از گرفتن پستان امتناع کند. از سن ۳ ماهگی به بعد نیز امتناع او می‌تواند به علت کاهش تمایل به شیر خوردن در اثر مصرف زودتر از موعد غذاهاى کمکى، دادن آب‌میوه یا آب آشامیدنی به کودک و همچنین در شیرخواران بزرگ‌تر به علت مصرف بیش از معمول غذا یا آشفتگی و بازیگوشی شیرخوار و توجه بیشتر او به محیط اطراف و یا درد ناشی از دندان درآوردن باشد.

دلایل نگرفتن پستان مادر در زمان‌های مختلف توسط کودک

یکی دیگر از علل نخوردن شیر و نگرفتن پستان مادر مربوط به زمان و مرحلهٔ شیردهی است. به عنوان مثال، اگر شیرخوار شما در اول تغذیه و قبل از این که شیر مادر جاری شود از گرفتن پستان امتناع کند، ممکن است سردرگمی در گرفتن پستان، وضعیت نادرست شیردهی و به پستان گذاشتن، نوک پستان صاف یا فرورفته، مهار یا تأخیر جهش شیر، عفونت گوش یا کاهش قدرت مکیدن از علل آن باشند.

ولی اگر شیرخوار، بعد از جاری شدن شیر، پستان را رها کند، جهش زیاد شیر یا کاهش آن یا بسته بودن سوراخ بینی نوزاد به علت عفونت تنفسی ممکن است عامل آن باشد. درصورتی‌که سرعت بازتاب جهش شیر زیاد باشد، شیرخوار احساس خفگی می‌کند و به سختی قادر به شیر خوردن است. همچنین اگر این امتناع در اواخر هر وعده تغذیه از پستان مادر باشد، احتمال دارد که به دلیل نیاز نوزاد به آروغ زدن یا دفع گاز باشد.

با بررسی و برطرف کردن علت هر کدام از مشکلات امتناع کودک از شیر خوردن، کودک شما دوباره می‌تواند شیر بخورد و وزن‌گیری مناسبی هم داشته باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط