هشدار FDA به بیماران و متخصصان در مورد مصرف رانیتیدین

هشدار FDA به بیماران و متخصصان در مورد مصرف رانیتیدین

رانیتیدین (Ranitidine) یک داروی بدون نسخه یا تجویزی است که بیشتر ما آن را می‌شناسیم. این دارو یک مسدودکنندهٔ H۲ (هیستامین-۲) است که میزان اسید تولیدشده توسط معده را کاهش می‌دهد و رانیتیدین بدون نسخه برای پیشگیری و تسکین سوزش سر دل مرتبط با مصرف اسید و ترش کردن معده تأیید شده است. رانیتیدین تجویزشده توسط پزشک نیز همیشه برای علائم متعددی از جمله درمان و پیشگیری از زخم معده و روده و درمان بیماری بازگشت اسید به مری تأیید می‌شد. اما طبق تحقیقات جدید دانشمندان مصرف این دارو خطرناک است. برای آگاهی بیشتر این مطلب به شرح کامل این تحقیقات و نتایج آن پرداخته است.

FDA چه هشداری در مورد رانیتیدین داده است

سازمان غذا و دارو (FDA) به تازگی دریافته است که برخی از داروهای رانیتیدین، از جمله برخی محصولاتی که معمولاً با نام تجاری زانتاک شناخته می‌شوند، حاوی یک ناخالصی نیتروسامین به نام نیتروسودی‌متیل‌آمین (NDMA) در مقادیر کم هستند. NDMA بر اساس نتایج تست‌های آزمایشگاهی به عنوان یک ماده‌ٔ احتمالاً سرطان‌زای انسانی طبقه‌بندی شده است. NDMA یک آلایندهٔ زیست‌محیطی شناخته‌شده است و در آب و غذاها از جمله گوشت، لبنیات و سبزیجات در مقادیر کم و بدون خطر یافت می‌شود.

سازمان غذا و دارو از سال گذشته تحقیق در مورد NDMA و سایر ناخالصی‌های نیتروسامین در داروهای فشار خون و نارسایی قلبی به نام مسدودکننده‌های گیرندهٔ آنژیوتانسین را شروع کرده است. در مورد مسدودکننده‌های گیرندهٔ آنژیوتانسین، سازمان غذا و دارو تعداد زیادی فراخوان جمع‌آوری دارو را توصیه کرد، زیرا سطوح غیرقابل قبولی از نیتروسامین‌ها را کشف کرد و حالا در حال ارزیابی است که آیا سطوح پایین NDMA در رانیتیدین خطری برای بیماران ایجاد می‌کند یا خیر. این سازمان غذا و دارو با کسب اطلاعات بیشتر، آنها را منتشر می‌کند و ما آن را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

افرادی که رانیتیدین مصرف می‌کنند چه کار کنند

بیماران باید بتوانند مطمئن باشند که داروهای آنها تا جای ممکن ایمن است و فواید مصرف آنها از هر گونه ریسکی برای سلامتشان بیشتر است. اگرچه NDMA ممکن است در مقادیر بالا مضر باشد، اما مقادیری که سازمان غذا و دارو در آزمایش‌های اولیه روی رانیتیدین یافته است نشان داد که این مقادیر به سختی از همان مقداری که در غذاهای معمول پیدا می‌شود، بیشتر است.

با این توضیح و هرچند FDA در حال حاضر فراخوان قطع مصرف رانیتیدین را به افراد نمی‌دهد اما با این حال، بیمارانی که داروی تجویزی رانیتیدین مصرف می‌کنند و مایل به قطع مصرف هستند باید با پزشک خود در مورد سایر گزینه‌های درمانی صحبت کنند. افرادی که رانیتیدین بدون نسخه مصرف می‌کنند نیز می‌توانند از سایر داروهای بدون نسخه‌ٔ تأییدشده برای عارضه‌ٔ خود استفاده کنند؛ هرچند مصرف خودسرانهٔ داروهای بدون نسخه، به ویژه در بارداری هرگز فکر خوبی نیست!

واکنش کشورهای مختلف و شرکت‌های داروسازی چه بود

شرکت داروسازی CVS، آخرین شرکتی است که این داروی سوزش سر دل و معده را به دلیل ترس از سرطان معلق کرد. این کار به دنبال نگرانی در بسیاری از کشورها از وجود ناخالصی‌های موجود در زانتاک و سایر محصولات رانیتیدن صورت گرفته است. این شرکت اعلام کرد: «محصولات برند زانتاک و محصولات رانیتیدن با نام تجاری CVS از بازار جمع‌آوری نشده است و سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) در حال حاضر توصیه نمی‌کند که بیماران از مصرف رانیتیدین خودداری کنند.» شرکت‌های والگرینز، وال‌مارت و رایت اید در ایالات متحده نیز قبلاً تصمیمی مشابه گرفته بودند.

کانادا و فرانسه نیز قبلاً فراخوان جمع‌آوری زانتاک از داروخانه‌ها را اعلام کرده‌اند. شماری از دیگر کشورها از این تصمیم پیروی کرده‌اند. اما ایالات متحدهٔ امریکا و اتحادیهٔ اروپا همچنان در حال تحقیق هستند. مقامات بهداشتی می‌گویند خطری فوری وجود ندارد، اما به بیماران توصیه شده است که با پزشکی که می‌تواند جایگزین‌های رانیتیدین را تجویز کند، مشورت کنند.

بنگلادش ممنوعیت موقتی برای واردات، تولید و فروش رانیتیدین را در حینی که ارتباط آن را با سرطان بررسی می‌کند، صادر کرد. بیشار شرکت‌های داروسازی دیگر نیز در حال فراخوانی محصولات حاوی NDMA هستند و جمع‌آوری این داروها در استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، آلمان، مجارستان، مقدونیهٔ شمالی، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، سوئد، سوئیس و امریکا در جریان یا تحت بررسی است.

****

استفاده از محتوای مادرشو، بدون ذکر منبع و بدون لینک به صفحهٔ اصلی هر مطلب، پیگرد قانونی دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط