قرص ضدبارداری مردان

قرص ضدبارداری مردان

سال‌های زیادی است که دانشمندان در مورد قرص ضدباروری برای مردان تحقیق می‌کنند، اما کمبود بودجه و احتمالاً بی‌علاقگی مردان به مصرف این قرص‌ها باعث شده است که این دارو هرگز به صورت انبوه در بیشتر جاهای دنیا تولید نشود. اما بر اساس آمار موجود در جهان، برخی مردان نیز واقعاً علاقه‌مند هستند که برای جلوگیری از بارداری، روشی غیر از کاندوم یا وازکتومی را تجربه کنند و بر اساس نظرات بیشتر زوج‌ها، پیشگیری از بارداری باید یک مسئولیت مشترک باشد. اما آیا پذیرش عمومی در کنار حس مشترک مسئولیت بین زوج‌ها می‌تواند به تولید قرص‌های ضدباروری برای مردان منجر شود؟ در این مطلب با نکاتی در مورد قرص ضدبارداری مردان آشنا شوید.

روش پیشگیری از بارداری در دنیا

بر اساس یک پژوهش سازمان ملل، بیش از یک سوم زوج‌ها در سراسر جهان هیچ‌وقت از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند، اما استفاده‌ از داروهای ضدبارداری زنان با اختلاف زیادی رایج‌ترین انتخاب افراد است و روش‌های پیشگیری مخصوص مردان با استقبال کمتری مواجه است؛ شاید انتظار عمومی افراد این است که مسئولیت باردار نشدن همچنان برعهدهٔ زنان باشد. با این حال، پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد چنانچه قرص‌های ضدباروری برای مردان هم در دسترس باشد، بسیاری از آقایان از آن استفاده می‌کنند.

پیش از تولید قرص‌های جلوگیری، مردان مجبور بودند به عنوان مثال با استفاده از کاندوم در پیشگیری از بارداری شرکت کنند. اما هنگامی که قرص‌های ضدبارداری زنان در اوایل دههٔ ۶۰ میلادی در دسترس قرار گرفت، اولین بار زنان توانستند بارداری خود را بدون آگاهی یا درگیری با شریک‌ جنسی خود کنترل کنند و امروزه میلیون‌ها زن در سراسر جهان از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند. پیشگیری با قرص رایج‌ترین شکل پیشگیری از بارداری در اروپا، استرالیا و نیوزلند است. در آفریقا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی دومین روش جلوگیری و در آسیا سومین روشی است که بین زنان شایع است.

قرص‌های پیشگیری از بارداری برای مردان

هرچند قرص‌های ضدبارداری زنان طی ۱۰ سال به تولید انبوه رسید و در دسترس قرار گرفت، این اتفاق در مورد قرص‌های پیشگیری از باروری مردان که برای نخستین بار در دههٔ ۷۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت، به درازا کشیده است. برخی دانشمندان بر این باورند که تولید داروهای ضدباروری مردان از نظر علمی پیچیده‌تر از داروهای ضدبارداری زنان است؛ چون قرص‌های ضدباروری مردان در حالی تولید اسپرم را کنترل می‌کنند که سطح هورمون‌های مورد نیاز برای این کار می‌تواند عوارضی جانبی به دنبال داشته باشد.

اما عوامل اجتماعی و اقتصادی نیز روی این موضوع تأثیر دارد. امروزه رشته‌های مرتبط با علوم باروری و دارویی بیشتر روی بدن زنان متمرکز شده است. برای مثال، تقریباً همه می‌دانند که متخصص زنان و زایمان چه کاری انجام می‌دهد، اما کمتر کسی به درستی می‌داند که یک آندرولوژیست یا پزشک متخصص دستگاه تناسلی مردان چه کار می‌کند.

وظیفهٔ مشترک پیشگیری از بارداری

از آنجا که جلوگیری از بارداری اغلب به عنوان یک وظیفهٔ زنانه شناخته می‌شود، این فرض وجود دارد که مردان از روش‌های جلوگیری از باروری استفاده نخواهند کرد، اما حساسیت‌ها و باورهای غلط جنسیتی هر روز در حال تغییر است و حالا مردان بیشتر در مسئولیت‌های خانه و تربیت کودکان مشارکت می‌کنند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردان جوان‌تر، افراد تحصیل‌کرده‌ و کسانی که اهمیت کمتری به تفاوت‌های جنسیتی می‌دهند، احتمالاً پیشگیری از بارداری را یک مسئولیت مشترک می‌دانند. رشد فرهنگ و اندیشه‌های برابری جنسیتی، اولین قدم ضروری برای از میان برداشتن موانع اجتماعی و اقتصادی در گسترش تولید و مصرف داروهای ضدباروری مردان است.

نظر متخصصان در مورد قرص‌های ضدباروری مردان

به گفتهٔ متخصصان، قرص‌های کنترل باروری برای مردان نخستین آزمون‌های ایمنی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این قرص‌های روزانه شامل هورمون‌هایی است که تولید اسپرم را متوقف می‌کند. اما ممکن است ورود این محصول به بازار دنیا، چیزی در حدود یک دهه به طول انجامد و در هر صورت، این قرص هنوز مثل دیگر جاهای دنیا، در کشور ایران هم موجود نیست.

پژوهشگران در رابطه با یافته‌های علمی این قرص‌ها می‌گویند: «بر اساس نتایج آزمایش‌ها، این قرص که دو فعالیت هورمونی را در هم می‌آمیزد، می‌تواند تولید اسپرم را کاهش دهد ولی میل جنسی را حفظ کند.» اما بررسی‌های وسیع‌تر و طولانی‌تری لازم است تا معلوم شود این قرص تا چه حد می‌تواند در پیشگیری از بارداری مؤثر باشد.

همچنین این قرص‌ها تنها نمونه از داروهای پیشگیری هورمونی برای مردان نیست که توسط محققان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است، بلکه محصولی به نام «ژل ضدبارداری مردان» نیز در دست تولید است. مردان می‌توانند این ژل را می‌توان روی شانه‌ها و پشت خود بمالند تا از طریق پوستشان جذب شود. هورمون پروژستین موجود در این ژل، تولید تستوسترون طبیعی را در بیضه‌ها متوقف می‌‌‌‌‌‌‌‌کند، تا تولید اسپرم به سطح بسیار کم یا صفر برسد، درحالی‌که تستوسترون جایگزین موجود در ژل میل جنسی و کارکردهای دیگر این هورمون را حفظ می‌کند.

مشکلات تولید و بازار محصولات ضدبارداری مردان

با اینکه شواهد نشان می‌دهد مردان و زنانی که شریک جنسی هم هستند، هر دو از گزینه‌های جدید استقبال می‌کنند، صنایع دارویی به راهکارهای مردانهٔ جلوگیری از بارداری توجه و علاقهٔ کافی نشان نمی‌دهد. به نظر می‌آید که صنایع دارویی به بازار اطمینان ندارند و بنابراین روی آن سرمایه‌گذاری چندانی نمی‌کنند. به گفتهٔ محققان، به دلیل سهم ناچیزی که صنایع دارویی تقبل می‌کنند، پژوهشگران باید به بنیادهای خیریه و دانشگاهی تکیه کنند که این موضوع هم بسیار زمان‌بر است. تولید آمپول یا قرص ضدبارداری برای مردان تاریخچهٔ پرفراز‌ و‌ نشیبی دارد، بدون اینکه تاکنون به موفقیت چندانی دست یافته باشد و از همین رو، باید به آزمایش داروهای جدید روی آورد.

موفقیت در آزمایش داروهای جدید می‌تواند برای شرکت‌های دارویی انگیزهٔ لازم برای تولید انبوه را فراهم آورد. اما شرکت‌های بسیار اندکی به تولید صنعتی قرص ضدبارداری برای مردان رغبت نشان داده‌اند که ممکن است بیشتر به بازار مربوط است تا پیشرفت و رشد علم پزشکی. به امید روزی که مشکلات تولید این محصول در سطح انبوه و قابل دسترس در اختیار همهٔ ما قرار بگیرد.

در مورد درمان ناباروری، باروری و پیشگیری از بارداری بیشتر بدانید.

****

استفاده از محتوای مادرشو، بدون ذکر منبع و بدون لینک به صفحهٔ اصلی هر مطلب، پیگرد قانونی دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط