عادت‌های بد بچه‌ها چه آسیبی به آنها می‌زند؟

دنیای بچه‌ها از دنیای ما خیلی بزرگ‌تر است. آنها دائم دنبال کشف و شناختن هستند و ما بیشتر سعی می‌کنیم که آنها را از خطرها دور نگه‌ داریم. آنها به اندازهٔ ما به مسائل اهمیت نمی‌دهند و برای همین هم عادت‌های عجیب‌ و غریبی دارند که خیلی‌هایشان برای ما چندش‌آور است. امروز راجع به این عادت‌ها حرف می‌زنیم و درمی‌یابیم که هر کدام از این عادت‌ها چه آسیبی به کودکان می‌زند.

۱. دستشان را توی دماغ می‌برند

گفتیم که بچه‌ها عاشق کشف هستند. انگار در بینی‌ یک معدن طلا داشته باشند، دائم دستشان آنجاست. بچه‌ها وقتی بینی خود را خالی می‌کنند احساس بهتری دارند و محتویات آن را به نزدیک‌ترین جای ممکن می‌چسبانند.

اگر به تازگی کودک شما این عادت را پیدا کرده است، سعی کنید به محض دیدن این عمل حواسش را به شکلی پرت کنید تا قبل از عادی شدن این عادت مشکل را برطرف کنید، زیرا بردن انگشت در بینی نه تنها به مرور به یک عادت ناهنجار و ادامه‌دار تبدیل می‌شود، بلکه می‌تواند باعث خشک شدن پوست داخل بینی و خونریزی بینی کودک شود.

۲. به جاهای کثیف زبان می‌زنند

هیچ‌کس نمی‌داند بچه‌ها چطور می‌توانند کثیف‌ترین‌ جاها را پیدا کنند و به آن زبان بزنند. لبه‌های پلاستیکی کنار شیشهٔ ماشین، دستگیره‌های اتوبوس و مترو و خیلی دیگر جاهای کثیف مورد علاقهٔ بچه‌ها هستند.

اگر در خانه‌ جاهای کثیفی هست که بچه‌ها به آنجا زبان می‌زنند، سعی کنید تا جای ممکن آنجا را تمیز نگه‌ دارید. زبان زدن بچه‌ها به جاهای کثیف باعث ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن او می‌شود. توجه داشته باشید که کودک شما بیشتر از طریق تماس با فرد بیمار،‌ بیمار می‌شود و نیازی نیست پس از لمس کردن جاهای کثیف هر بار به دست او ضدعفونی‌کننده بزنید.

۳. دستشان را داخل شلوارشان می‌برند

بعضی از بچه‌ها دائم دستشان را داخل شلوارشان می‌برند و خودشان را می‌خارانند. این کار ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اگر کودک شما خودش تنهایی دستشویی می‌رود، ممکن است نتواند خودش را خوب بشوید و همین باقی‌ماندهٔ مدفوع باعث خارش او شود. بنابراین بهتر است که چند بار خودتان با آب ولرم او را بشویید.

اگر کودک شما دائم خارش دارد، ممکن است به نوعی عفونت یا انگل مبتلا شده باشد. خوب است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

۴. در استخر ادرار می‌کنند

‌برای بچه‌ها خیلی سخت است که خودشان را در استخر پر آب نگه‌ دارند و در آن ادرار نکنند. ترکیب ادرار با آب استخر باعث ایجاد ترکیب شیمیایی‌ می‌شود که سوزش چشم و قرمزی چشم کودک را به همراه دارد. به او توضیح دهید که ادرار کردن در استخر نه تنها به او بلکه به همه آسیب می‌زند و از او بخواهید زمانی که احساس کرد باید ادرار کند به دستشویی برود.

۵. ناخن می‌جوند

ناخن،‌ مو،‌ مداد، اسباب‌بازی یا یقهٔ پیراهن چیزهایی هستند که بچه‌ها علاقهٔ زیادی به جویدن آنها دارند و معمولاً وقتی چیزی را می‌جوند خودشان متوجه آن نمی‌شوند. جویدن چیزهای مختلف می‌تواند یک عادت زودگذر باشد و آسیبی به کودک نرساند. اما اگر فکر می‌کنید این جویدن‌ها نشانهٔ استرس است یا کودک چیزهای کثیفی می‌جود، بهتر است حواسش را به شکلی غیرمستقیم پرت کنید تا لج‌بازی نکند، اما اگر موفق به این کار نشدید، لازم است از یک پزشک مشورت بگیرید.

۶. زخم‌هایشان را دست‌کاری می‌کنند

دوران کودکی دوران زمین‌ خوردن و زخم شدن‌های فراوان است و خب همهٔ‌ کودکان هر قدر هم که مواظبشان باشیم در بازی‌هایشان بارها زمین‌ می‌خورند و دست و پایشان زخم می‌شود. تا اینجا همه‌ چیز طبیعی است تا اینکه این کوچولوها شروع می‌کنند به دست‌کاری کردن زخم‌هایشان و باعث خونریزی زخم می‌شوند. اگر کودک شما دائم این کار را انجام دهد، خیلی بیشتر مستعد عفونت می‌شود.

۷. باد معده را خالی می‌کنند

زمانی که بچه باد معده را خالی می‌کند و سبب خندهٔ دیگران می‌شود این علامت را دریافت می‌کند که باید دوباره آن را انجام بدهد. این موضوع نباید به یک شوخی یا تفریح تبدیل شود. به کودکتان راجع به نادرست بودن این حرکت آموزش بدهید و اگر کودک نمی‌تواند خودش را کنترل کند و نفخ زیادی دارد، حبوبات را در غذاهای او محدود کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط