ختنه کردن پسران و مردان: پسرم را ختنه کنم یا نه؟

ختنه کردن پسران و مردان: پسرم را ختنه کنم یا نه؟

عمل ختنه کردن پسران در برخی از ادیان، فرهنگ‌ و کشورها انجام و در برخی دیگر انجام نمی‌شود یا به علل مختلف درست یا نادرست محسوب می‌شود. پزشکان نیز نظرات بسیار مختلف در مورد انجام یا زمان انجام آن دارند. در این مطلب می‌توانید از تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ توسط یکی از آکادمی‌های برتر طب اطفال در دنیا انجام شد، آگاه شوید تا بتوانید بهتر در مورد ختنهٔ «نوزاد پسر» خودتان تصمیم بگیرید.

ختنه کردن پسران

ختنه‌ شامل برداشتن همه‌ یا بخشی از پیش‌پوست (غلفه) از آلت تناسلی توسط جراحی یا روش‌های مختلفی مثل حلقه است. ختنه در ایران اغلب در ماه اول یا دوم تولد و دقیق‌تر، بر اساس نظر پزشک اطفال کودک شما انجام می‌شود. اما مثلاً در امریکا، این عمل معمولاً در دوره‌ٔ نوزادی و اغلب قبل از ترخیص نوزاد از بیمارستان انجام می‌شود و در دین یهود، در هشت روزگی نوزاد اقدام به انجام این عمل می‌کنند.

در سال ۲۰۰۷، آکادمی طب اطفال امریکا، یک کارگروه چندرشته‌ای متشکل از اعضای آکادمی و سایر متخصصان مرتبط تشکیل داد تا شواهد مربوط به ختنه‌ٔ مردان را ارزیابی کنند و توصیه‌های سال ۱۹۹۹ آکادمی در این زمینه را به‌روز کنند. این کارگروه شامل نمایندگان آکادمی طب اطفال از حوزه‌های تخصصی مختلف و همچنین اعضای هیئت مدیره‌ٔ آن و نمایندگانی از آکادمی پزشکان خانواده، کالج متخصصان زنان و زایمان، و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های CDC بود. 

اعضای این کارگروه، مباحث منتخب مربوط به ختنهٔ مردان را مشخص کردند و با استفاده از الگوی ارزیابی شواهد انجمن قلب این کشور، به بررسی انتقادی‌ تحقیقات و متون بازنگری‌شده توسط متخصصان پرداختند. ارزیابی شواهد موجود نشان داد که مزایای ختنه‌ٔ نوزادان پسر به ریسک‌های انجام ندادن ختنه برتری دارد. به‌طورکلی نیز مشخص شد که انجام ختنه در مردان مزایای خاصی در جلوگیری از عفونت‌های ادراری، ابتلا به اچ‌آی‌وی (HIV)، انتقال برخی عفونت‌های آمیزشی و سرطان آلت تناسلی مردان دارد.

همچنین بر اساس این تحقیقات، به نظر نمی‌رسد ختنه‌ٔ مردان اثری منفی روی عملکرد یا حساسیت جنسی آلت تناسلی یا رضایت جنسی شخص بگذارد. ضروری است مردان بزرگسالی که عمل ختنه را انجام می‌دهند، آموزش کافی ببینند و از روش‌های ضدعفونی‌سازی و مدیریت مؤثر درد آگاه شوند. هرچند بروز عوارض حاد قابل توجه در اثر ختنه شدن نادر است اما به‌طورکلی، این عمل وقتی توسط اشخاص آموزش‌ندیده، صرف نظر از اینکه پزشک، پرستار یا ارائه‌دهندگان سنتی باشند انجام شود، می‌تواند در مقایسه با اشخاصی که به درستی برای این کار آموزش‌ دیده‌اید عوارض بیشتری ایجاد کند.

انتخاب والدین برای ختنه شدن نوزاد پسر

والدین حق دارند که در مورد ختنه اطلاعاتی علمی و غیرجانبدارانه در اختیار داشته باشند و بهتر است برای به دست آوردن این اطلاعات، قبل از بارداری یا در دوران بارداری از پزشک خود پرس‌وجو کنند تا بتوانند آگاهانه‌تر به دنبال انتخاب یک پزشک اطفال متناسب با شرایط خانوادهٔ خود باشند. در نهایت اما، لازم است والدین از تمام مزایای ختنه آگاه باشند تا بتوانند کاملاً آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند و نه از روی ناآگاهی و اطلاعات غیرعلمی!

برای اطلاعات بیشتر و کامل، می‌توانید مقالهٔ مادرشو در رابطه با ختنه کردن و مراقبت از نوزاد بعد از ختنه را ببینید.

توصیه‌‌هایی از جمع‌بندی تحقیق ختنه شدن پسران

این کارگروه توصیه‌های زیر را برای آگاهی والدین ارائه داده است:

  • ارزیابی شواهد موجود نشان می‌دهد که مزایای سلامت‌بخش ختنه‌ٔ نوزادان پسر از ریسک‌های آن بالاتر است.
  • والدین حق دارند که اطلاعات صحیح علمی و به‌روزی در مورد ختنه داشته باشند.
  • پزشکانی که به خانواده‌ها در مورد ختنه‌ٔ انتخابی پسران مشاوره می‌دهند، باید با توضیح دادن فواید و ریسک‌های احتمالی، به شیوه‌ای بدون تعصب و با اطمینان از اینکه والدین از ماهیت انتخابی ختنه آگاهند به آنها کمک کنند.
  • والدین باید مزایا و ریسک‌های ختنه را با توجه به ترجیحات دینی، فرهنگی و شخصی خود سبک و سنگین کنند، زیرا گاهی ممکن است مزایای پزشکی به تنهایی برای برخی خانواده‌ها از ملاحظات فرهنگی و مذهبی‌شان مهم‌تر نباشد.
  • والدین باید درباره‌ٔ مراقبت از آلت تناسلی نوزاد، صرف نظر از اینکه ختنه شده است یا نه، آموزش ببینند.
  • ختنه‌ٔ انتخابی فقط باید در صورتی انجام شود که وضعیت نوزاد پایدار و سالم باشد.
  • ختنه‌ٔ پسران باید توسط افراد آموزش‌دیده و دارای صلاحیت و با استفاده از روش‌های استریل و مدیریت مؤثر درد انجام شود.
  • تکنیک‌های آنالژزی یا بی‌دردی و نبود حس درد بدون از دست رفتن هشیاری، در کاهش درد مربوط به ختنه‌ٔ نوزادان ایمن و مؤثر هستند؛ بنابراین، در هر زمانی که ختنه‌ٔ نوزاد انجام می‌شود بهتر است آنالژزی کافی فراهم شود.

همچنین تکنیک‌های کاهش درد غیردارویی، به عنوان مثال، وضعیت قرارگیری بدن یا پستانک‌، به تنهایی برای جلوگیری از درد عمل ختنه و درد بعد از عمل کافی نیستند و به عنوان تنها روش تخفیف درد توصیه نمی‌شوند. آنها فقط باید به عنوان روش ضددرد کمکی برای بهبود راحتی نوزاد هنگام انجام ختنه استفاده شوند. در صورت استفاده، کرم‌های موضعی ممکن است در نوزادانی که وزن کمی دارند در مقایسه با نوزادانی که وزن طبیعی دارند، باعث نرخ وقوع بالاتری از تحریکات پوستی شوند. بنابراین، برای این گروه از نوزادان باید روش‌های بلوک عصب آلت تناسلی انتخاب شود.

****

استفاده از محتوای مادرشو، بدون ذکر منبع و بدون لینک به صفحهٔ اصلی هر مطلب، پیگرد قانونی دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط