به نوزادم شیر خودم را بدهم یا شیر خشک؟

به نوزادم شیر خودم را بدهم یا شیر خشک؟

طبق گفتهٔ پزشکان و کارشناسان، شیر مادر بهترین و غنی‌ترین غذا برای کودک شیرخوار شماست، پس تا جایی که امکان دارد فقط شیر خودتان را به کودک بدهید. اما تصمیم‌گیری برای تغذیهٔ کودک با شیر مادر یا شیر خشک یا ترکیبی از هر دو، هم شخصی است و هم با توجه به برخی موارد مثل شرایط خانواده، موارد پزشکی یا برخی بیماری‌های مادر کودک که باعث ناتوانی مادران در شیردهی و منع پزشکی شیر دادن به کودک می‌شود یا حتی دیگر موارد زندگی والدین مشخص می‌شود. هر دلیلی برای این اتفاق وجود داشته باشد، اگر تمام سعی خود را برای شیردهی به کودکتان کرده‌اید و از ماما، پزشک خود و متخصص اطفال نیز کمک خواسته‌اید و تمام گزینه‌های موجود را نیز امتحان کرده‌اید ولی موفق نشده‌اید، مطمئن باشید که تصمیم درستی برای تغذیهٔ نوزادتان خواهید گرفت. همچنین یادتان باشد که یک مادر خوب و مهربان بودن فقط در شیردهی به نوزاد خلاصه نمی‌شود.

تغذیهٔ انحصاری با شیر مادر

شیر مادر بهترین تغذیهٔ ممکن را به کودک ارائه می‌دهد، از او در برابر عفونت محافظت می‌کند و حتی برای تأمین نیازهای نوزاد، شیر ما خودش را تغییر می‌دهد یعنی کاری که یکنواختی شیر خشک نمی‌تواند انجام دهد. همچنین غیر از مزایایی که شیر مادر برای نوزاد دارد، شیردهی برای مادران هم مزایایی دارد که شما نیز از آن سود می‌برید. تغذیه با شیر مادر کمک می‌کند تا با کودک خود ارتباط عاطفی برقرار کنید و تحقیقات نشان می‌دهد حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را در خانم‌ها کاهش دهد.

تغذیهٔ ترکیبی شیر مادر و شیر خشک

اگر شیر شما کم است و می‌خواهید ترکیبی از شیر مادر و شیر خشک داشته باشید، باز هم در صورت امکان بهتر است ابتدا شیردهی را حداقل برای ماه اول امتحان کنید، تا آنتی‌بادی‌ها یا همان عوامل ایمنی شیر شما به کودکتان منتقل شود. بعد از یک ماه اول با نظر پزشک کودکتان و اگر لازم بود می‌توانید از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید.

اما اگر میزان شیر شما زیاد و کافی است و فقط می‌خواهید گاهی به کودکتان شیر خشک بدهید، به عنوان مثال، برخی مادران به این دلیل شیر خشک را در نیمه‌شب‌ها به تغذیه‌ٔ کودک اضافه می‌کنند که کمی کار آنها را راحت‌تر می‌کند و اجازه دهد که پدر نوزاد نیز در تغذیهٔ کودکشان سهیم باشد. هرچند دادن یک وعده شیر خشک در شبانه‌روز معمولاً ایرادی ندارد اما بهتر است زمانی این شیر خشک اضافه شود که میزان تولید شیر مادر تثبیت شده باشد که معمولاً طی همان یک ماه بعد از زایمان اتفاق می‌افتد‌ و همچنان هم نظر پزشک کودکتان را در این زمینه جویا شوید.

تغذیه با شیر خشک

اگر هم به هر دلیلی نتوانستید خودتان به نوزاد شیردهی کنید، بهتر است بدانید که تغذیهٔ انحصاری با شیر خشک نیز روش سالمی برای تغذیهٔ کودک است. شیر خشک حتی حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که در شیر مادر وجود ندارد و نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند باید آنها را از مکمل‌هایی مانند ویتامین D بگیرند. دلایل زیادی برای انتخاب شیر خشک به عنوان روش تغذیه کودک وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

اگر باز هم در مورد روش انتخابی خود برای تغذیهٔ کودکتان نگران هستید، سعی کنید دلایل پزشکی را از هنجارهای فرهنگی و حرف‌های دیگرانی و اطرافیانی که شرایط زندگی شما را نمی‌دانند جدا کنید. همچنین یک پزشک آگاه به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید کودکتان تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و نمودار رشد کودک را دنبال می‌کند تا از رشد مناسب او اطمینان حاصل شود. در نهایت، باز هم تأکید می‌کنیم مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای کودک خود انجام دهید عشق ورزیدن و با شادی بزرگ کردن و پروراندن او خواهد بود و این فقط در شیردهی با شیر مادر خلاصه نمی‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط