بلند کردن چیزها و اشیای سنگین در بارداری

بلند کردن چیزها و اشیای سنگین در بارداری

درست است که زنان باردار نباید اجسام سنگین بلند کنند؟ این سؤال را خیلی از مادرها پرسیده‌اند. به عنوان یک دستورالعمل کلی، در حین بارداری هیچ چیزی را که بیشتر از ۹ کیلوگرم وزن داشته باشد بلند نکنید، هرچند اگر قبل از باردار شدن به برداشتن اجسام سنگین عادت داشتید، پزشکتان ممکن است در این مورد محدودیت کمتری ایجاد کند اما هر وقت اجسام سنگین را بلند می‌کنید، به ویژه هرچه بارداری شما جلوتر می‌رود، باید خیلی بیشتر مراقب وزن اجسامی که بلند می‌کنید باشید.

چرا برداشتن اجسام سنگین در بارداری خطرناک است؟

وقتی باردار هستید، رباط‌های شما شل شده است و مفصل‌هایتان ثبات کمتری خواهند داشت، بنابراین راحت‌تر ممکن است خودتان را مجروح کنید. هرچه شکمتان بزرگ‌تر می‌شود، مرکز ثقل بدنتان هم تغییر می‌کند. این تغییر فشار بیشتری روی قسمت تحتانی پشت وارد می‌کند و آن را نسبت به کشیدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند، به ویژه وقتی جسم سنگینی را بلند می‌کنید.

تغییر در مرکز ثقل بدن می‌تواند تعادل شما را کاهش دهد و احتمال زمین خوردن را بیشتر کند. زمین خوردن جدی نه تنها برای شما خطرناک است، بلکه می‌تواند برای کودک هم ریسک داشته باشد و حتی به زایمان زودرس و جدا شدن زودرس جفت هم منجر شود.

برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که برداشتن مرتب اجسام سنگین، برای مثال در شغلی که نیازمند کار فیزیکی است، می‌تواند ریسک سقط جنین یا وزن پایین کودک هنگام تولد را افزایش دهد و یک پژوهش دیگر نشان داد برداشتن اجسام ۱۰ تا ۲۰ کیلویی در طول بارداری ممکن است با ریسک بالاتری برای پره‌اکلامپسی ارتباط داشته باشد.

چه نکاتی را هنگام برداشتن اشیا در بارداری باید رعایت کرد؟

بهتر است برای اطمینان از پزشکتان هم در مورد طیف وزنی ایمن برای برداشتن اشیا سؤال کنید و در حین بارداری برای برداشتن اجسام همیشه این نکات را رعایت کنید:

  • از زانو خم شوید.
  • پشت خود را راست نگه دارید.
  • به جای استفادهٔ زیاد از عضلات پشتتان، باید از پاهایتان استفاده کنید.
  • جسم را نزدیک به بدنتان نگه دارید.
  • مواظب باشید بدنتان را نچرخانید.
  • اگر جسمی باعث کشیدگی عضلات شد آن را زمین بگذارید.

در مورد ممنوعیت‌های ورزشی در بارداری بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط