بعد از انجام سزارین، چقدر برای بارداری بعدی باید صبر کرد؟

بعد از انجام سزارین، چقدر برای بارداری بعدی باید صبر کرد؟

بر اساس تحقیقات و به عنوان یک اصل کلی اگر شما به تازگی زایمان سزارین داشته‌اید، لازم است به مدت ۱۸ تا ۲۳ ماه برای بارداری مجدد صبر کنید. این دوره تقریباً به اندازهٔ همان زمان انتظار توصیه‌شده بعد از زایمان طبیعی است. پس به‌طورکلی، گذاشتن فاصله بین زایمان‌ها، به ویژه زایمان سزارین تا بارداری بعدی برای سلامت جسمی و روانی یک مادر لازم و ضروری است. بنابراین اگر قصد دارید بیشتر از یک فرزند داشته باشید و زایمان اول شما به صورت سزارین انجام شده، بهتر است با برنامه‌ریزی و مطالعه در این مورد تصمیم بگیرید تا از مشکلات مربوط به سلامت خودتان پیشگیری کنید.

چرا باید بین سزارین و بارداری بعدی فاصله گذاشت؟

شما علاوه بر زایمان، یک عمل جراحی عمده داشته‌اید و باید به بدنتان اجازهٔ بهبود و ذخیرهٔ مجدد مواد مغذی از دست رفته را بدهید. برای مثال، ممکن است به خاطر آهنی که در طول بارداری از بدن شما به جنین و جفت منتقل شده است و همچنین خونی که در طول زایمان از دست داده‌اید دچار کم‌خونی باشید. زنانی که با جراحی سزارین زایمان می‌کنند حدوداً دو برابر زنانی که زایمان طبیعی می‌کنند خون از دست می‌دهند. غیر از این مورد، تغییرات بدن شما پس از زایمان همگی نیاز به بهبود و بازگشت به حالت اولیه دارند.

همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند زنانی که طی مدت کمتر از شش ماه پس از زایمانشان باردار می‌شوند ممکن است ریسک بالاتری برای عارضه‌هایی مثل پارگی رحم یا تولد یا زایمان زودرس یا وزن پایین نوزاد هنگام تولد داشته باشند.

همچنین قبل از اینکه کودک دیگری را به خانوادهٔ خود اضافه کنید، به فرصتی برای تطبیق با نقش جدیدتان به عنوان یک مادر یا پدر هم نیاز دارید. بنابراین با داشتن فرصت زیاد برای بهبود و سازگار شدن با نقش مادری یا پدر بودن، به فرزند بعدیتان شروع بهتری در زندگی خواهید داد.

اگر بعد از زایمان سزارین، خیلی زود دوباره باردار شدم چه کار کنم؟

با این حال، اگر در فاصلهٔ کمتر از ۱۸ ماه از عمل سزارین باردار شدید هم نباید وحشت کنید. درست است که رعایت فاصلهٔ حداقل ۱۸ ماهه بین بارداری‌ها دستورالعملی علمی است که برای کاهش ریسک ابتلا به عوارض مختلف بدن مادر تعیین شده، اما اگر این اتفاق خارج از برنامه‌ریزی شما افتاد بهتر است برای خودمراقبتی و مراقبت درست از خودتان با رژیم غذایی مناسب، همچنین ورزش و فعالیت بدنی کافی تلاش کنید، از نگرانی که خودش باعث بروز تمام بیماری‌هاست دور شوید و مطمئن باشید که برای شما هم مثل بسیاری از زنانی که زودتر از زمان بهبودشان دوباره باردار می‌شوند هم مشکلی پیش نمی‌آید.

در واقع، اگر شما می‌خواهید بیشتر از یک فرزند داشته باشید و در اواخر دههٔ چهارم زندگی، یعنی حدود ۳۵ سالگی به بعد هستید، شاید منطقی‌تر باشد که ۹ تا ۱۲ ماه پس از سزارین دوباره برای بارداری بعدی‌تان تلاش کنید. برای زنان بالاتر از ۳۵ سال غیرعادی نیست اگر برای به دنیا آوردن بچهٔ دوم در باردار شدن مشکل داشته باشند و همان‌طور که می‌دانید ریسک وجود مشکل در قدرت باروری با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. همچنین بهترین زمان برای بارداری دوباره می‌تواند برای زنان مختلف متفاوت باشد، بنابراین لازم است دربارهٔ ‌شرایط خودتان به طور کامل با پزشک صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط