برای انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

انتخاب و خرید پوشک نوزادتان شاید در نگاه اول ساده باشد، اما اگر به درستی و با در نظر گرفتن جثه و سایز کودکتان انتخاب نشود، مطمئناً کودکتان و شما را دچار مشکلاتی خواهد کرد. نشت ادرار و مدفوع، بروز حساسیت و التهاب در ناحیهٔ زیر پوشک و نهایتاً گریه‌ها و احساس بی‌قراری نوزاد می‌تواند از پیامدهای انتخاب نادرست سایز مناسب پوشک نوزاد باشد. با خواندن این مطلب خواهید دانست که برای انتخاب سایز مناسب پوشک بچه به چه نکاتی باید توجه کنید و انواع سایزهای پوشک کودک کدامند.

انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد بر چه اساسی است؟

کودکان معمولاً تا رسیدن به سن از پوشک گرفتنشان، هزاران پوشک بچه مصرف می‌کنند، بنابراین جای هیچ شکی نیست که تا پایان این دوره، خودتان یک راهنمای باتجربه در مورد نحوهٔ انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد شوید، اما تا آن زمان بهتر است نکاتی را بدانید تا خاطرتان از هر جهت آسوده باشد.

یکی از اولین چیزهایی که در نحوهٔ انتخاب سایز پوشک بچه نسبت به سن نوزاد اولویت دارد، جثه و وزن نوزاد شماست. مطمئناً بارها با این مسئله مواجه خواهید شد که صرفاً با توجه به سن کودکتان سایز پوشک بچه را انتخاب می‌کنید و بعد هنگام استفاده متوجه می‌شوید که سایز پوشک اصلاً متناسب با جثهٔ کودکتان نیست. بیشتر نوزادان از پوشک سایز یک تا چند ماهگی استفاده می‌کنند و نهایتاً در سایز چهار پوشک بچه یعنی پرمصرف‌ترین سایز پوشک نوزاد می‌مانند.

چیزی که مسلم است، این‌که هیچ راه قطعی‌ای برای پیش‌بینی دقیق سایز پوشک نوزاد قبل از تولدش یا پیش از موعد، برای هیچ سنی وجود ندارد، چرا که نوزادان معمولاً با سرعتی متفاوت رشد می‌کنند. با وجود این، بر اساس آمارهای موجود و تجربیات مادران می‌توان گفت که نوزادان تا سن یک سالگی معمولاً از سایزهای یک تا سه پوشک نوزاد استفاده می‌کنند.

تعداد پوشک مصرفی نوزادان چقدر است؟

نوزادان در سال اول زندگی خود معمولاً به سرعت رشد می‌کنند، بنابراین زمان کمتری را در پوشک‌های با سایز کوچک‌تر می‌گذرانند ولی کودک شما در سال‌های بعد از یک سالگی تعداد پوشک بچهٔ بیشتری مصرف می‌کند.

به طور میانگین، نوزادان تازه‌متولدشده روزانه می‌توانند بین ۱۰ تا ۱۲ پوشک بچه استفاده کنند؛ یعنی ۳۶۰ پوشک در ماه اول! اما این تعداد تا پایان سال اول اغلب به پنج تا هشت پوشک بچه در روز کاهش می‌یابد. همچنین به خاطر داشته باشید که هرچه سایز پوشک بچه کوچک‌تر باشد، اغلب تعداد پوشک بچهٔ بیشتری در هر بسته پوشک وجود دارد.

انتخاب بهترین پوشک بر اساس جدول سایز پوشک بچه چگونه است؟

معمولاً روی بستهٔ انواع پوشک‌های بچه، جدول سایز پوشک بچه بر اساس وزن کودک وجود دارد. این جدول بسیار ساده و به شرح زیر است:

  • سایز یک: مناسب برای وزن ۲ تا ۵ کیلوگرم
  • سایز دو: مناسب برای وزن ۳ تا ۶ کیلوگرم
  • سایز سه: مناسب برای وزن ۴ تا ۹ کیلوگرم
  • سایز چهار: مناسب برای وزن ۷ تا ۱۸ کیلوگرم
  • سایز پنج: مناسب برای وزن ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرم

حال که به این موارد آگاهی کامل پیدا کردید و متوجه شدید که پوشک سایزهای مختلف کودک برای چه وزنی در کودکان استفاده می‌شود، به این نکته نیز توجه داشته باشید که بهترین پوشک بچه برای کودک شما، پوشکی است که علاوه بر کیفیت و مرغوبیت کالا، بهداشتی باشد، نشانهٔ استاندارد داشته باشد، با پوست بدن کودکتان سازگاری داشته و التهاب پوستی و آلرژی نیز ایجاد نکند. 

چه زمانی سایز پوشک بچه را تغییر دهیم؟

همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، در ترتیب سایزهای پوشک بچه بین وزن کودک و سایز پوشک ارتباط وجود دارد. اگر وزن کودک شما بین دو سایز قرار دارد و این مسئله کار را برای انتخاب پوشک بچه مناسب دشوار کرده است، توصیه می‌کنیم که سایز کوچک‌تر پوشک بچه را انتخاب کنید، زیرا احتمال نشتی از پوشک بچه وجود ندارد. همچنین بهتر است قبل از انتخاب سایز مناسب پوشک بچه به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • نشتی‌های مکرر از پوشک بچه
  • تنگی سایز کمر پوشک بچه
  • بروز قرمزی و التهاب ناحیهٔ زیر پوشک

یادمان باشد قیمت پوشک بچه با توجه به نوع و کیفیت آن کاملاً متغیر است. در حال حاضر، انواع پوشک بچه از برندهای مختلف در بازار وجود دارد که هر کدام قیمت متفاوتی دارد. در هر حال، هنگام انتخاب پوشک بچه بهتر است صرفاً به دنبال پوشک بچهٔ ارزان‌تر نباشیم، زیرا کیفیت و مرغوبیت را نباید فدای قیمت محصولات کودکان کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط