باورهای غلط یا درست در مورد سرطان پستان

باورهای غلط یا درست در مورد سرطان پستان

آیا استفاده از اسپری‌های زیر بغل، عطر و ادکلن، تراشیدن و اصلاح موهای زیر بغل، استفاده از لیزر یا اپیلاسیون در ایجاد سرطان پستان یا پیدایش غده دخالت دارند؟ اینها سؤالات بسیار رایج در مورد سرطان پستان است که شما هم ممکن است برایتان مطرح شده باشد. با توجه به تمام تحقیقات بین‌المللی انجام‌شده، اقدامات فیزیکی که در بالا به عنوان سؤال مطرح شده است، تأثیر اثبات‌شده‌ای در ایجاد بیماری‌های پستان، به‌ ویژه سرطان ندارند. همچنین کاشت ناخن‌ اغلب موجب گرفتاری التهابی غدد لنفاوی زیر بغل می‌شود، اما سرطان ایجاد نمی‌کند. در این مطلب به شکل خلاصه ولی با اطمینان به برخی موارد و سؤالات رایج دیگر در زمینهٔ سرطان پستان توسط پروفسور محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران پاسخ داده شده است.

آیا کافئین و دمنوش‌ها تأثیری در سرطان پستان دارد؟

مصرف مواد کافئین‌دار مثل نسکافه، قهوه و چای، اگرچه ممکن است دردهای پستانی را کمی افزایش دهند اما سرطان‌زا نیستند، بلکه اثرات مثبتی هم در این زمینه دارند. همچنین مصرف انواع دم‌نوش‌ها به شکل معمول تأثیری در پیشگیری یا ایجاد سرطان پستان ندارد.

آیا سویا باعث پیشگیری از سرطان پستان می‌شود؟

مصرف سویا وقتی به میزان عادی و معمولی یا کم باشد بی‌اثر است ولی در درازمدت و به طور مداوم و در حد درمانی گاهی سودبخش است.

آیا رازیانه در ایجاد سرطان پستان نقش دارد؟

رازیانه و مشتقات آن حاوی نوعی از استروژن گیاهی یا فیتواستروژن است که برای حوالی دوران یائسگی توصیه می‌شود و اثر سرطان‌زایی ندارد.

آیا استفاده از کرم‌ و لوسیون می‌تواند باعث سرطان پستان شود؟

استفاده از انواع کرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، لوسیون‌ها و محافظ پوست، هیچ تأثیری در کاهش یا ایجاد سرطان پستان ندارد.

عوامل مهم در ایجاد سرطان پستان چیست؟

غیر از موارد شناخته‌شده، علمی و اثبات‌شده در رابطه با عوامل مؤثر در سرطان پستان، همچنین اثر فعالیت‌های بدنی و تأثیر تغذیه در پیشگیری از سرطان پستان، موارد بسیار مهم دیگری که می‌توان در ایجاد تمام سرطان‌ها، به ویژه سرطان پستان نقش داشته باشند شامل موارد زیر است:

  • استرس و اضطراب مزمن
  • افسردگی
  • نبود حمایت اجتماعی، به ویژه از سوی همسر
  • سوگ و غم شدید در مرگ عزیزان
  • نداشتن امنیت شغلی
  • نامهربانی
  • فقر
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط