آیا سن می‌تواند روی کیفیت یا کمیت شیر مادر تأثیر بگذارد؟

آیا سن می‌تواند روی کیفیت یا کمیت شیر مادر تأثیر بگذارد؟

همه می‌دانیم وقتی شخصی باعث می‌شود کیفیت یا کمیت شیر یک مادر را به هر طریقی زیر سؤال ببرد یا در مورد موضوعاتی شبیه به این اظهار نظرهایی کند چقدر می‌تواند برای آن مادر و نزدیکانش ناراحت‌کننده باشد. این موضوعی است که نباید به هر شکلی که دوست داریم در مورد آن صحبت کنیم، بلکه لازم است شرایط و روحیات یک مادر را که به تازگی زایمان کرده است و به احتمال زیاد با مشکلات پس از زایمان دسته و پنجه نرم می‌کند هم در نظر بگیریم. اما این را بدانید که کیفیت شیر مادر با افزایش سن او تغییری نمی‌کند. همچنین کیفیت شیر شما به سن و نیاز کودکتان هم بستگی دارد. شیر مادر غذایی است که به طور خاص برای کودک تدارک دیده شده است و این نکته را هم به خاطر داشته باشید که کودکان علاوه بر رفع گرسنگی، برای آرام کردن خودشان هم شیر می‌‌خورند و در این زمان‌ها نیازی به واقعاً شیر خوردن ندارند، بلکه فقط عمل مکیدن را به مقادیر مختلف انجام می‌دهند.

تشخیص کافی بودن شیر مادر

این درست است که بسیاری از کودکان مثلاً سه ماهه چندین بار در طول شب بیدار می‌شوند ولی بیدار نشدن در طول شب تابعی از تکامل سیستم اعصاب مرکزی کودک است و ضرورتاً نشانهٔ این نیست که کودک شیر کافی برای خوردن ندارد. اگر شما نگران کم بودن شیرتان هستید، راه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند آیا بدن شما شیر کافی برای کودکتان تولید می‌کند یا خیر؟ برای رسیدن به این جواب می‌توانید از خودتان بپرسید و بعد بررسی کنید که:

اگر پاسخ به تمام این سؤالات مثبت بود و تعداد دفعات شیر خوردن کودک شما هم بر اساس نظر کارشناسان بین هشت تا ۱۲ بار بود، حتماً شیر شما برای نوزادتان کافی است اما اگر هنوز نگران سطح تولید شیرتان هستید، بهتر است به یک مشاور شیردهی مراجعه کنید. او می‌تواند کودک، الگوی شیر خوردن او و میزان شیر شما را به شکل درست ارزیابی کند.

برخی مادران نیز شیر خود را پمپ می‌کنند تا ببینید بدنشان چه مقدار شیر تولید می‌کنند، اما این راه مفیدی برای تعیین مقدار شیری که کودک می‌خورد نیست، چون کودک همیشه بیشتر از مقداری که شما بتوانید پمپ کنید شیر می‌خورد و همچنین عمل مکیدن به تولید شیر بیشتر کمک می‌کند.

مطالب بخش شیردهی را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط