آیا روروئک و جامپر به راه رفتن کودک کمک می‌کند؟

آیا روروئک و جامپر به راه رفتن کودک کمک می‌کند؟

خیر، جواب به این سؤال منفی است. در واقع پژوهش‌ها نشان داده‌ است کودکانی که از واکر و روروئک‌های چرخ‌دار استفاده می‌کنند حتی ممکن است دیرتر از کودکانی که از آن استفاده نکرده‌اند راه بیفتند. در این مطلب می‌توانید با نکاتی در مورد استفاده از واکر، جامپر و روروئک کودک آشنا شوید.

علل نامناسب بودن روروئک برای کودک

روروئک‌ها قبل از اینکه کودک شما آماده باشد به او امکان حرکت در اطراف را می‌دهد و این ممکن است باعث الگوهای حرکتی غیرمعمول یا تأخیر در کنترل عضلانی کودک شود.

همچنین کودکان تا حدی با تماشا و فهم شیوهٔ حرکت پاهایشان است که راه رفتن را یاد می‌گیرند. اگر روروئک کودک سینی داشته باشد، او نمی‌تواند ببیند در قسمت تحتانی بدنش چه اتفاقی می‌افتد و اطلاعاتی را که برای رشد حرکتی‌اش نیاز دارد دریافت نمی‌کند.

علل مخالفت کارشناسان با روروئک و واکر کودک

یک آکادمی طب اطفال معتبر در دنیا معتقد است استفاده از واکر و روروئک‌ها نه تنها به این دلیل خوب نیست که مانع از تلاش کودک برای یادگیری راه رفتن بدون کمک می‌شوند، بلکه به این دلیل با این وسایل مخالفت می‌کند که استفاده از آنها می‌تواند خطرناک باشد.

به عنوان مثال، هزاران کودک به دلیل پایین افتادن از پله‌ها یا برخورد به مبلمان در حین استفاده از روروئک، به اورژانس برده می‌شوند. همچنین روروئک‌ها می‌توانند این تصور غلط را در والدین ایجاد کنند که کودکشان تحرک پیدا کرده و راه افتاده است و دیگر می‌تواند حرکاتش را کنترل کند.

جایگزین مناسب‌تر به جای روروئک کودک

کارشناسان معتقدند اگر حتماً دلتان می‌خواد از یک وسیلهٔ حرکتی قبل از راه افتادن فرزندتان استفاده کنید، روروئک‌های بدون چرخ و جامپرهای سقفی گزینه‌های بسیار ایمن‌تری هستند اما باز هم به گفتهٔ کارشناسان همچنان هیچ‌کدام از آنها باعث نمی‌شوند که کودک راه رفتن را زودتر از معمول یاد بگیرد.

پس بهتر است بگذاریم بچه‌های ما راه رفتن را رها و آزادانه، بدون کمک هیچ وسیلهٔ خاصی و حتی بدون پوشیدن انواع کفش‌ها یاد بگیرند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط