آیا می‌توان در دوران قاعدگی رابطهٔ جنسی داشت؟

آیا می‌توان در دوران قاعدگی رابطهٔ جنسی داشت؟

در دوران قاعدگی رابطۀ جنسی داشته باشیم یا نه؟ اگر این سؤال شما هم هست و اگر می‌خواهید بدانید که از نظر علمی آیا داشتن سکس در طول قاعدگی بی‌خطر است یا خیر، می‌توانید در این مطلب دربارهٔ سکس در قاعدگی، تدابیر، مزایای سکس در قاعدگی، عوارض جانبی رابطهٔ جنسی در دوران پریود و نکات مهم هنگام سکس در پریود بیشتر بدانید. بد نیست این را متذکر شویم که هدف این مطلب فقط پاسخ دادن درست بر اساس منابع علمی به سؤالات شما در رابطه با نزدیکی جنسی در دوران پریود و آگاهی‌رسانی است، نه این‌که کسی را تشویق به داشتن یا نداشتن رابطهٔ جنسی هنگام قاعدگی یا تغییر سبک زندگی و عقایدش داشته باشد! بیایید دنیای حرف‌ها و افکار مهیج ناگهانی را بعد از خواندن هر مطلب یا کامنت و نظری کنار بگذاریم و در سایهٔ شواهد و منابع علمی به خودمان و دیگران اطلاعات درست بدهیم. برای قوی‌تر و آگاه شدن، اول از خودمان شروع کنیم.

آیا می‌توانید در دوران قاعدگی سکس داشته باشید؟

اگر خود شما و همسرتان حس بدی ندارید، از نظر علمی منعی برای پرهیز از فعالیت جنسی در دوران قاعدگی نیست. اگرچه رابطۀ جنسی در دوران پریود می‌تواند با کمی اصطلاحاً کثیف‌کاری همراه باشد، اما ممنوعیتی برای انجام آن عنوان نشده است، البته حتماً باید نکاتی را که در ادامه در رابطه با مزایا و معایب رابطۀ جنسی در دوران قاعدگی آمده است به شکل کامل بدانید و رعایت کنید.

سکس در دوران پریود

رابطۀ جنسی در دوران پریود چه مزایایی دارد؟

داشتن سکس در دوران قاعدگی در واقع می‌تواند مزایای متعددی مثل تسکین دردهای قاعدگی را به همراه داشته باشد. داشتن رابطۀ جنسی در دوران پریود چند جنبۀ مثبت دارد که در زیر آمده است:

تسکین دل‌درد قاعدگی

ارگاسم ممکن است دردهای قاعدگی یا همان انقباضات شکمی را تسکین دهد. دل‌دردهای قاعدگی نتیجه‌ٔ انقباض رحم برای ریختن پوشش داخلی آن است. وقتی ارگاسم می‌شوید، ماهیچه‌های رحم شما نیز منقبض و سپس شل می‌شوند. این شل شدن باید کمی از دل‌دردهای قاعدگی را تسکین دهد.

رابطۀ جنسی همچنین باعث ترشح یک مادۀ شیمیایی به نام اندورفین می‌شود که احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند. علاوه بر این، انجام فعالیت جنسی ذهنتان را مشغول می‌کند، که ممکن است به رفع ناراحتی قاعدگی کمک کند.

قاعدگی کوتاه‌تر

رابطۀ جنسی ممکن است پریودهای شما را کوتاه‌تر کند. انقباضات ماهیچه‌ای در طول ارگاسم محتویات رحم را سریع‌تر بیرون می‌ریزند. این می‌تواند منجر به پریودهای کوتاه‌تر شود.

پریود کوتاه

افزایش میل جنسی

در طول سیکل قاعدگی، میل جنسی شما به دلیل نوسانات هورمونی تغییر می‌کند. درحالی‌که بسیاری از زنان می‌گویند میل جنسی آنها در زمان تخمک‌گذاری، یعنی حدود دو هفته قبل از قاعدگی افزایش می‌یابد، برخی دیگر گزارش می‌کنند که در دوران قاعدگی، برانگیختگی و میل جنسی بیشتری احساس می‌کنند.

لوبریکانت یا روان‌کنندهٔ طبیعی

شما می‌توانید ژل لوبریکانت را در طول سیکل پریود خود کنار بگذارید، چون خون به عنوان یک روان‌کنندۀ طبیعی عمل می‌کند. یادمان باشد به جای انزجار از خواندن چنین مواردی، ابتدا به مفهوم آگاهی‌رسانی علمی آن توجه کنیم تا به جای بد آمدن یا چندش، بدنمان را دوست داشته باشیم.

کاهش سردرد قاعدگی

حدود نیمی از زنانی که سردردهای میگرنی دارند، در دوران پریود خود دچار این نوع سردرد می‌شوند. اگرچه بیشتر زنانی که میگرن قاعدگی دارند در طول حملات خود از رابطۀ جنسی پرهیز می‌کنند، اما بسیاری از کسانی که رابطۀ جنسی برقرار می‌کنند، می‌گویند این کار سردردهای آنها را تا حدی یا به طور کامل تسکین می‌دهد.

سردرد پریود و سکس

عوارض رابطۀ جنسی در دوران قاعدگی چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل رابطۀ جنسی در دوران قاعدگی، کثیف‌کاری همراه آن است. خون می‌تواند روی شما، همسرتان و ملافه‌ها بریزد، به خصوص اگر خونریزی شدیدی دارید. جدا از کثیف شدن تختخواب، خونریزی ممکن است باعث خجالت و شرمندگی شما شود. اضطراب ناشی از کثیف شدن می‌تواند بخشی یا تمام لذت جنسی را از بین ببرد.

نگرانی دیگر در ارتباط با رابطۀ جنسی در دوران قاعدگی، خطر انتقال عفونت‌های آمیزشی یا به اختصار، STI، مانند HIV یا هپاتیت است. این ویروس‌ها در خون زندگی می‌کنند و می‌توانند از طریق تماس با خون قاعدگی آلوده منتقل شوند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطۀ جنسی می‌تواند خطر سرایت دادن یا ابتلا به بیماری آمیزشی را کاهش دهد.

این را نیز بدانید که اگر قصد دارید در دوران قاعدگی رابطۀ جنسی داشته باشید و از تامپون استفاده می‌کنید، باید آن را قبل از شروع سکس بردارید. تامپون فراموش‌شده می‌تواند در حین رابطۀ جنسی آن‌قدر در واژن فرو برود که برای برداشتن آن نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید.

خطرات نزدیکی جنسی در قاعدگی

در مورد بیماری‌های آمیزشی بیشتر بدانید.

آیا در دوران پریود نیاز به استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری دارید؟

استفاده از وسایل محافظتی مثل کاندوم، در هر زمان دیگری هم شما را در برابر بیماری‌های آمیزشی محافظت می‌کند. نه تنها می‌توانید در دوران پریود خود به بیماری آمیزشی مبتلا شوید، بلکه به راحتی می‌توانید آن را به شریک خود منتقل کنید، زیرا ویروس‌هایی مانند HIV در خون قاعدگی نیز وجود دارند.

از همسرتان بخواهید هر بار که رابطۀ جنسی دارید از کاندوم لاتکس استفاده کند تا شانس بارداری و ابتلا به بیماری آمیزشی را کاهش دهید. اگر شما یا همسرتان به لاتکس آلرژی دارید، می‌توانید از دیگر شیوه‌های محافظتی استفاده کنید. می‌توانید از یک داروساز یا پزشکتان در این مورد سؤال کنید.

مطلب مادرشو در مورد راه‌های پیشگیری از بارداری را ببینید.

آیا در دوران قاعدگی می‌توانید باردار شوید؟

اگر به طور فعال در تلاش برای باردار شدن نیستید، فکر خوبی است که صرف‌نظر از این‌که در چه بخشی از سیکل قاعدگی خود هستید، از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

شما در دوران تخمک‌گذاری که حدود ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد، بیشترین احتمال بارداری را دارید. با این حال، طول چرخۀ قاعدگی هر زن متفاوت است و طول چرخۀ شما می‌تواند به طور ماهانه تغییر کند. اگر چرخۀ قاعدگی کوتاهی دارید، احتمال باردار شدن شما در طول قاعدگی بیشتر است.

همچنین در نظر داشته باشید که اسپرم می‌تواند تا هفت روز در بدن شما زنده بماند. بنابراین، اگر یک چرخۀ ۲۲ روزه دارید و بلافاصله پس از قاعدگی تخمک‌گذاری می‌کنید، این احتمال وجود دارد که وقتی اسپرم هنوز در دستگاه تناسلی شما قرار دارد، تخمک آزاد کنید.

سکس بی خطر در قاعدگی

در مورد باردار شدن در دوران قاعدگی و همچنین امکان پریود شدن در دوران بارداری بیشتر بدانید.

چه نکاتی را در رابطۀ جنسی دوران قاعدگی رعایت کنید؟

چند نکته که رابطۀ جنسی در طول قاعدگی را به تجربه‌ای راحت‌تر و همراه با کثیف‌کاری کمتر تبدیل می‌کند:

  • با همسر و شریک جنسی خود روراست و صادق باشید. به او بگویید که در مورد رابطۀ جنسی در دوران قاعدگی چه احساسی دارید و از او در مورد احساسش سؤال کنید. اگر هریک از شما مردد هستید، در مورد دلایل احساس ناراحتی خود صحبت کنید.
  • در صورت داشتن تامپون، قبل از شروع فعالیت جنسی، آن را بردارید.
  • یک حوله یا پارچهٔ ضخیم تیره‌رنگ یا لحافی مخصوص و چندلایه روی تخت پهن کنید تا خون را جذب کند و تختتان کثیف نشود.
  • یک حولهٔ تمیز کمی مرطوب یا دستمال مرطوب را کنار تخت نگه دارید تا بعد از اتمام رابطه از آن برای تمیز کردن خود استفاده و بعد از سکس حتماً حمام کنید.
  • شاید بد نباشد در صورت امکان، جای مشخصی مثل یک تشک دیگر یا هر جایی غیر از تخت اصلی اتاق خوابتان برای این کار داشته باشید.
  • زیر دوش یا در وان هم می‌توانید رابطۀ جنسی داشته باشید تا به طور کامل از کثیف‌کاری ناشی از آن پیشگیری کنید.
  • از همسرتان بخواهید از کاندوم لاتکس استفاده کند. کاندوم از بارداری ناخواسته و سرایت بیماری‌های آمیزشی جلوگیری می‌کند.
  • اگر پوزیشن سکسی که معمولاً استفاده می‌کنید در طول قاعدگی ناراحت‌کننده است، موقعیت دیگری را امتحان کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید به پهلو بخوابید و همسرتان در پشت شما قرار بگیرد.

امیدواریم این مطلب برای فهمیدن این موضوع که بالاخره طی روزهای پریودمان سکس داشته باشیم یا نداشته باشیم، کافی بوده باشد. مطلب مادرشو در مورد پوزیشن‌های سکس در بارداری را هم ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط