آیا تولید شیر در زنانی که سینه‌های کوچکی دارند کمتر است؟

آیا تولید شیر در زنانی که سینه‌های کوچکی دارند کمتر است؟

سینه‌ها و بدن بیشتر مادران توانایی کامل برای تولید شیر کافی را دارد و این بیشتر تصور خود مادر است که شاید شیرش برای کودک کم باشد و چنین فکری بیشتر بر اساس غریزهٔ مادری به وجود می‌آید که نگران تغذیهٔ کودکش است. اما گاهی نیز برخی مادران با کمبود شیر مواجه هستند که در این مطلب می‌توانید با برخی از دلایل کم بودن شیر مادران هنگام شیردهی آشنا شوید.

سایز سینه‌ها و ارتباط آن با میزان تولید شیر مادر

سایز سینه‌های شما هیچ ارتباطی با شیردهی ندارد، بنابراین این گفته که سینه‌های بزرگ شیر بیشتری خواهند داشت از نظر علمی صحت ندارد. سایز سینه‌های یک زن عمدتاً به وسیلهٔ مقدار بافت چربی آن معین می‌شود اما این بافت هیچ نقشی در کمیت شیر او ندارد، بلکه هورمون‌هایی در بدن که جرقهٔ تولیدشان با تولد کودک و همچنین شیردهی زده می‌شود، غدد شیری را تحریک می‌کند تا شیر مادر را تولید کنند و آن را به مجاری شیر که در پشت نوک سینه و آرئولا یا همان هالهٔ تیره‌رنگ دور نوک سینه قرار دارد بفرستند. وقتی کودک شروع به مکیدن می‌کند، شیر به دهان او جریان می‌یابد.

سینه‌های شما وقتی پر از شیر می شوند، باید بزرگ‌تر شوند و از آنجا که غدد شیری پیشاپیش برای کارشان آماده می‌شوند، حتی در طول بارداری هم سینه‌ها باید بزرگ‌تر شوند. اما مقدار شیری که بدن شما تولید می‌کند معمولاً با میزان شیر خوردن کودکتان تعیین می‌شود. کودک هرچه بیشتر شیر بخورد، سینه‌های شما شیر بیشتری می‌سازند.

دلایل کافی نبودن شیر مادر

دلایل و عللی مثل سیگار کشیدن، سابقهٔ جراحی‌های پستان، ‌برخی داروهای خاص مثل قرص‌های ضدبارداری و برخی عارضه‌ها ممکن است در کم بودن تولید شیر در بدن مادر نقش داشته باشند. اگر نگران میزان شیرتان هستید، بهتر است به پزشکتان یا یک مشاور شیردهی نیز مراجعه کنید.

همچنین در برخی موارد ‌و اگر سینه‌های شما در طول بارداری بزرگ‌تر نشده و تغییری نکرده است و در روزهای پس زایمان هم نرم هستند، ممکن است عارضه‌ای به نام «بافت غده‌ای ناکافی» یا IGT داشته باشید. مادرانی که این عارضه را دارند، در سینه‌هایشان غده‌های شیری کافی برای تولید شیر ندارند. پزشک یا مشاور شیردهی می‌تواند وضعیت شما را ارزیابی کند و در مورد راه‌های افزایش تولید شیر به همراه استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل، راهنمایی‌های خوبی داشته باشد.

پس پیشنهاد می‌کنیم به دنبال راه چاره باشید اما اگر تلاشتان را کردید ولی باز هم نتیجه‌ای نگرفتید، هرگز خودتان را مقصر ندانید و فکر نکنید که اگر حتماً خودتان به نوزادتان شیردهی نکنید مادر بدی هستید، چون یک مادر خوب بودن فقط در شیر دادن به کودک خلاصه نمی‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط