آیا تهوع بارداری نشانهٔ یک بارداری سالم است؟

آیا تهوع بارداری نشانهٔ یک بارداری سالم است؟

تهوع بارداری یکی از مشکلات بیشتر زنان باردار است. اما موضوع گفته‌ها و شنیده‌های ما از تهوع بارداری است که گاهی ممکن ست باعث ترس یا نگرانی مادران باردار شود. در این مطلب با جواب این سؤال که آیا تهوع بارداری نشانهٔ یک بارداری سالم است یا نه، آشنا شوید.

آیا تهوع بارداری علامت یک بارداری سالم است؟

تعدادی از پژوهش‌ها نشان داده‌ است زنانی که دچار سقط جنین شده‌‌اند احتمال کمتری برای داشتن تهوع بارداری داشته‌اند، چون بر اساس گفتهٔ کارشناسان این تحقیقات، اگر جنین یا جفت، رشد و نمو مناسب نداشته باشد ممکن است به معنای آن باشد که مادر باردار سطوح پایین‌تری از هورمون‌های بارداری در بدنش دارد و اگر هورمون‌های بارداری مسئول تهوع بارداری باشند، شاید این گفته منطقی به نظر برسد. اما بسیاری از زنانی که بارداری‌های کاملاً طبیعی و سالمی هم داشته‌اند و دارند، ممکن است در طول سه ماههٔ اول بارداری تهوع کمی داشته باشند یا اصلاً تهوع نداشته باشند، پس این گفته، که تهوع نشانهٔ داشتن یک بارداری سالم است ضرورتاً درست نیست و اگر شما مادر عزیز هم تهوع بارداری ندارید، بهتر است خودتان را خوش‌شانس بدانید و نگران نباشید.

تهوع بارداری چه زمانی شروع و تمام می‌شود؟

حالت تهوع معمولاً در حدود هفتهٔ ششم بارداری شروع می‌شود اما می‌تواند از هفتهٔ چهارم هم بروز کند و معمولاً در ماه بعد بیشتر خواهد شد. حدود نیمی از زنانی که در طول بارداری حالت تهوع دارند، از حدود هفتهٔ ۱۴ کاملاً از آن خلاص می‌شوند. اما برای برخی از مادران دیگر ممکن است حدود یک ماه دیگر هم طول بکشد تا حالت تهوعشان از بین برود، هرچند ممکن هم هست بعداً در طول بارداری دوباره برگردد.

آیا داشتن حالت تهوع در تمام طول بارداری طبیعی است؟

این حالت غیرمعمول است اما برای برخی از مادران باردار طبیعی است و در تعداد کمی از خانم‌های باردار، تهوع بارداری در سه ماههٔ دوم و حتی سه ماههٔ سوم ادامه می‌یابد. با این حال، اگر بعد از سه ماههٔ اول هنوز از تهوع یا استفراغ رنج می‌برید لازم است با پزشکتان صحبت کنید.

تهوع بارداری ادامه‌دار می‌تواند شما را کلافه و خسته کند و در موارد بسیار نادر به کم شدن سطح آب بدنتان و جلوگیری از افزایش وزن سالم در شما نیز منجر شود. بنابراین پیگیری پزشک یا مامای شما در این زمینه اهمیت دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط