آیا آلرژی کودکان به حیوانات خانگی واقعیت دارد؟

آیا آلرژی کودکان به حیوانات خانگی واقعیت دارد؟

همهٔ کودکان به حیوانات خانگی آلرژی ندارند و این اتفاق اغلب در مورد کودکانی صحت دارد که والدینشان نیز سابقهٔ آلرژی دارند، پس لازم نیست اگر یک حیوان خانگی عزیز دارید با خواندن این مطلب فوراً مضطرب شوید، زیرا شیوه و آموزش برخورد با حیوانات و دوست داشتن آنها یکی از دستاوردهای زیبای این دنیاست. اما در هر صورت آلرژی یکی از مواردی است که گاهی می‌تواند آزاردهنده باشد و غیر از آلرژی‌های غذایی که ممکن است در شروع خوردن برخی مواد غذایی در کودکان وجود داشته باشد، آلرژی دیگری هم در رابطه با تماس با حیوانات در کودکان وجود دارد که لازم است آن را نیز بشناسید تا بتوانید بهتر برای داشتن یک حیوان خانگی تصمیم بگیرید.

چرا حیوانات خانگی آلرژی‌زا هستند؟

کرک یا موی حیوانات به خودی خود آلرژی‌زا نیست اما می‌تواند گرده‌های گیاهان، گرد و غبار، کپک و سایر مواد آلرژی‌زا را در خود نگه دارد. بنا بر این اصل علمی، آلرژی به حیوانات خانگی یک واکنش ایمنی به شوره‌ها یعنی ورقه‌های پوست مرده، بزاق، ادرار یا مدفوع حیوانات است، پس هر گونه حیوانی مثل سگ، همستر، خوکچهٔ هندی و به ویژه گربه می‌تواند باعث ایجاد واکنش در یک کودک مبتلا به آلرژی شود.

بدن کودک چگونه به حیوانات خانگی واکنش آلرژیک نشان می‌دهد؟

هنگامی که یک کودک مبتلا به آلرژی حیوانات خانگی، شورهٔ حیوانات را تنفس می‌کند یا با بزاق یا فضله و مدفوع آنها تماس پیدا می‌کند، سیستم ایمنی بدنش یک هشدار می‌گیرد و هیستامین و مواد شیمیایی دیگر را برای مبارزه با مادهٔ آلرژی‌زا آزاد می‌کند. هیستامین، بینی و مجاری هوایی را ملتهب می‌کند و مواد شیمیایی دیگر می‌توانند علائم شناخته‌شدهٔ آلرژی را به دنبال داشته باشند. برخی از علائم معمول آلرژی که حتماً آنها را می‌شناسید شامل آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه، سرفه و خس‌خس سینه است. همچنین اگر مادهٔ آلرژی‌زا با پوست کودک شما تماس پیدا کند، پوستش ممکن است راش یا کهیر بزند.

آیا می‌توان از ابتلای کودک به آلرژی حیوان خانگی‌ جلوگیری کنید؟

اگر شما یا همسرتان آلرژی داشته باشید، کودک شما نیز از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به نوعی آلرژی خواهد بود، گرچه شاید نوع آلرژی او از همان نوع آلرژی شما نباشد، پس در هر صورت نمی‌توان از بروز آلرژی پیشگیری کرد.

اگر مشخص شد حیوان خانگی‌تان است که علائم آلرژی را در کودکتان ایجاد می‌کند، احتمالاً باید خانهٔ جدیدی برای حیوان‌ خود پیدا کنید ولی اگر هنوز از این تصمیم مطمئن نیستید می‌توانید کودک خود را نزد یک متخصص آسم و آلرژی ببرید.

آیا برخی حیوانات خانگی در مقایسه با دیگر حیوانات کمتر ایجاد آلرژی می‌کنند؟

هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که برخی نژادهای سگ بیشتر یا کمتر از بقیه آلرژی‌زا باشند. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که سگ‌های دارای موی کوتاه نسبت به نژادهای دارای موی بلند کمتر آلرژی‌زا هستند اما همان‌طور که گفته شد؛ این شورهٔ حیوانات است که باعث ایجاد واکنش می‌شود، نه مو یا کرک آنها، ولی اتفاق نظری عمومی وجود دارد که گربه‌ها با هر نژادی به یک اندازه آلرژی‌زا هستند. همچنین پرهیز از مواد آلرژی‌زای آنها دشوارتر از مواد آلرژی‌زای سگ است.

همچنین پرندگان، همسترها، موش‌های صحرایی و دیگر جوندگان یا خزندگان نیز به عنوان حیوان خانگی برای کودکان آلرژیک توصیه نمی‌شوند، زیرا این کودکان می‌توانند به ادرار و فضلهٔ آنها آلرژی پیدا کنند.

اگر دوست دارید حیوان خانگی داشته باشید چه کار کنید؟

اگر می‌خواهید یک حیوان خانگی داشته باشید اما شک دارید که کودکتان مستعد ابتلا به آلرژی باشد، سعی کنید حداقل تا زمانی که او شش ساله می‌شود صبر کنید. علائم آلرژی اغلب در کودکان بزرگ‌تر، خفیف‌تر است. برای مثال، آلرژی به حیوان خانگی در چهار یا پنج سالگی کودک ممکن است باعث ایجاد خس‌خس سینه شود، درحالی‌که در هشت سالگی ممکن است تنها او را دچار سرفه‌های جزئی کند.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر یک حیوان خانگی بگیرید، فرزند شما ممکن است فوراً علائم آلرژیک را نشان ندهد و حتی چند ماه زمان ببرد تا کودک در پاسخ به یک حیوان خانگی جدید علائم آلرژیک نشان دهد.

در نهایت، اگر کودک شما به حیوانات کرک‌دار آلرژی دارد و همان‌طور که بزرگ‌تر شد دلش خواست که یک حیوان خانگی داشته باشد، شاید بد نباشد سعی کنید که او را به داشتن آکواریوم و ماهی‌ها علاقه‌مند کنید.

برخی افراد هم معتقدند که شاید بد نباشد اگر از همان ابتدا کودکانتان را با حیوانات آشنا کنید و بگذارید لذت نوازش آنها را درک کنند و به آلرژی‌ها هم فکر نکنید که البته این مورد به نوع تفکر فرزندپروری شما برمی‌گردد و کاملاً شخصی است.

مطلب آوردن حیوان خانگی برای کودک را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط