HMO در شیر مادر: اچ ‌ام ‌‌او چیست و چه تأثیری روی سیستم ایمنی بدن کودک دارد؟

HMO در شیر مادر: اچ ‌ام ‌‌او چیست و چه تأثیری روی سیستم ایمنی بدن کودک دارد؟

شما هم حتماً مثل تمام والدین نگران رشد خوب و تغذیهٔ مناسب و محافظت کودکانتان از بیماری‌های مختلف، به خصوص از سن پایین و دوران شیرخوارگی هستید. همان‌طور که همه می‌دانیم شیر مادر منبعی غنی از انواع مواد مغذی برای رشد کودکان به شمار می‌رود. یکی از ترکیباتی که در شیر مادر وجود دارد اچ ام او (HMO) نام دارد. اما اچ ام او چیست و چه فوایدی دارد؟ در این مطلب در رابطه با اچ ام او و اثر آن روی سیستم ایمنی کودکان بیشتر بدانید.

اچ ام او چیست؟

الیگوساکاریدها یا به اختصار اچ ام او (HMO)، مولکول‌های قند با ساختار پیچیده‌ای‌ هستند که پس از لاکتوز و چربی، فراوان‌ترین ماده‌ٔ موجود در شیر مادر است. تحقیقات متعددی نشان داده‌ است که احتمال بروز عفونت، مخصوصاً عفونت‌های مجاری تنفسی، عفونت‌های روده و عفونت‌های مجاری ادراری، ایجاد آلرژی غذایی و آسم و بروز بیماری در کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند، نسبت به کودکانی که از تغذیه با شیر مادر محروم بوده‌اند، کمتر بوده است و یکی از دلایل کاهش ابتلا به بیماری‌ها به دلیل وجود ترکیبات HMO در شیر مادر است.

همچنین لازم است بدانید که میزان ترکیبات اچ ام او در شیر مادر طی دوره‌های زمانی متفاوت متغیر است. عوامل متعددی روی میزان اچ ام او در شیر مادر تأثیر می‌گذارد. برخی از این عوامل شامل موارد زیر است:

  • مرحلهٔ شیردهی
  • سن باردار شدن مادر
  • سلامت مادر
  • عوامل ژنتیکی و جغرافیایی

اچ ام او چگونه در بدن عمل می‌کند؟

شیر مادر منبعی غنی از انواع مواد مغذی برای رشد کودک است. اما دانشمندان پس از بررسی‌ها متوجه شدند که نوزادان نمی‌توانند این ماده را هضم کنند. حالا سؤالی که به وجود می‌آید این است که اگر نوزادان توانایی هضم این ماده را ندارند، پس فایده‌ٔ اچ ام او چیست و چرا مهم است؟

اچ ام اوها بدون کوچک‌ترین تغییری از معده و روده‌ٔ کوچک عبور می‌کنند و به روده‌ٔ بزرگ می‌رسند، یعنی جایی که محل زندگی بسیاری از باکتری‌های مفید و خوب است. باکتری‌های خوب روده از اچ ام اوها تغذیه می‌کنند. اچ ام اوها با تولید اسیدهای چرب، به رشد و وجود باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش کودکان کمک می‌کنند. به همین دلیل، اچ ام اوها به سیستم ایمنی در حال رشد کودک کمک بسزایی می‌کنند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری خواهند کرد.

در مورد تغذیه با شیر خشک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط