میزان موفقیت تعیین جنسیت قبل از بارداری

میزان موفقیت تعیین جنسیت قبل از بارداری

دختر یا پسر؟ انتخاب با شماست. تعیین جنسیت؛ قبل از بارداری با مشاوره و انجام توصیه‌های کادر درمانی می‌توانید جنس نوزادتان را تعیین کنید. اینها بخشی از تبلیغات و جملاتی هستند که این روزها در بسیاری از مراکز و کلینیک‌های مربوط به درمان ناباروری دیده می‌شود. تبلیغاتی که نشان از اشتیاق والدین به تعیین جنس فرزندان در ایران دارد. دختر یا پسر پرسشی است که این روزها برای بسیاری از زوج‌ها مطرح است و به همین دلیل هم مراجعه به این مراکز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. از IVF و رژیم‌های غذایی گرفته تا ده‌ها متد با نام‌های عجیب و غریب روش‌هایی است که این مراکز برای تعیین جنسیت از آن استفاده می‌کنند. اماکدام روش بهتر جواب می‌دهد؟ شانس موفقیت با روش‌های پرهزینهٔ درمانی است؟ یا اینکه رژیم‌های غذایی می‌تواند مؤثرتر باشد؟ اینها سؤالاتی است که بسیاری از زوج‌ها به دنبال پاسخشان هستند. اما پرسش اصلی در این بین که شاید کمتر به آن توجه می‌شود لزوم چنین اقداماتی از سوی والدین است. اینکه اساساً تعیین جنسیت نوزاد کار درستی است؟ آیا استفاده از این روش‌ها سلامت مادر یا جنین را تهدید نمی‌کند؟ روش‌های درمانی مانند IVF مناسب‌تر است یا استفاده از رژیم‌های غذایی یا اقداماتی چون تغییر میزان PH واژن می‌تواند بهتر و کم‌خطرتر باشد؟

رژیم‌درمانی برای تعیین جنسیت و تهدید سلامت مادر و جنین

به اعتقاد بسیاری از متخصصان، تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری کار درست و معقولی نیست. واقعیت این است که روش‌های تعیین جنسیت صد درصد امکان موفقیت ندارد و مهم‌تر از آن برای سلامت جنین و مادر خطرآفرین است. حتی استفاده از رژیم‌های غذایی خاص برای تعیین جنسیت نوزاد هم می‌تواند سلامت مادران و حتی جنین را تهدید کند. این روزها مراکز زیادی تحت عنوان تعیین جنسیت جنین با رژیم‌درمانی مشغول فعالیت‌اند که رژیم‌های غذایی عجیب و غریبی را برای والدین تجویز می‌کنند. کاری که به گفتهٔ دکتر سید ضیاءالدین مظهری، عضو هیئت‌مدیرهٔ انجمن تغذیهٔ ایران، با وجود مبنای علمی و شانس بالای موفقیت می‌تواند سلامت مادر و جنین را با خطر مواجه کند و در برخی موارد عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در توضیح بیشتر روش‌های تعیین جنسیت با استفاده از رژیم‌درمانی به مادرشو می‌گوید: «به‌طورکلی تعیین جنسیت نوزاد بر عهدهٔ مرد است؛ یعنی همان موضوع کروموزوم X یا Y که از سوی مرد می‌تواند تعیین‌کنندهٔ جنسیت باشد. اما در روش‌های تعیین جنسیت همهٔ این موارد دستخوش تغییرات می‌شود. از آنجا که تغییرات میزان PH و یون‌ها در بدن در تعیین جنسیت نوزاد مؤثر است، روش‌های رژیم‌درمانی هم بر همین مبنای علمی پایه‌گذاری شده است. آزمایش‌های علمی نشان داده رژیم‌های درمانی می‌تواند تا ۸۰ درصد در تعیین جنسیت نوزاد موفق باشد. در واقع در این روش‌ها نسبت پتاسیم و سدیم بدن به میزان کلسیم و منیزیم تغییر می‌کند و با این تغییرات کنترل‌شده می‌توان جنسیت نوزاد را تعیین کرد. در این روش‌ها زنان باید سه ماه قبل از بارداری تحت رژیم‌های خاص غذایی قرار بگیرند تا میزان عناصر یادشده در بدن آنها به اندازهٔ مشخصی تغییر کند و نتیجهٔ دلخواه حاصل شود. اما همین‌جاست که من به عنوان یک متخصص تغذیه نسبت به سلامت مادر و جنین نگران می‌شوم.»

بیماری و مشکلات مادر و جنین

او ادامه می‌دهد: «شما تصور کنید زنی به مدت سه ماه قبل از شروع بارداری تحت رژیم‌‌درمانی خاصی قرار گرفته و میزان عناصر حیاتی چون سدیم و کلسیم به اندازهٔ زیادی تغییر کرده است. این می‌تواند خطرات زیادی چون افزایش فشار خون، تپش و نامنظمی ضربان قلب، اخلال در عملکرد کبد و حتی در برخی از موارد نارسایی و از کارافتادگی کلیه برای مادر به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر این زن باید میزبان جنینی باشد که برای رشد کامل به همهٔ مواد مغذی و عناصر حیاتی بدن مادر نیاز دارد. کمبود یا افزایش بیش از حد برخی عناصر به دلیل تعیین جنسیت در بدن مادر برای جنین هم خطرناک است. در واقع این‌گونه اقدامات عملاً شانس تولد نوزاد سالم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل من به‌ عنوان یک متخصص تغذیه انجام این کار را به هیچ خانواده‌ای توصیه نمی‌کنم. چون عوارض این روش تعیین جنسیت هنوز برای متخصصان شناخته‌شده نیست.»

بحران تعادل موالید با دخالت در انتخاب طبیعی جنسیت نوزادان

تهدید تعادل طبیعی موالید با دخالت در روند طبیعی بارداری یکی دیگر از نکاتی است که دکتر مظهری به آن اشاره می‌کند. به گفتهٔ این متخصص تغذیه، یک اصل مهم در علوم زیستی انتخاب طبیعی است: «تغییر در روند طبیعی فرایند لقاح، برای تعیین جنسیت جنین به دلخواه والدین، دخالت آشکار در روند طبیعی بارداری است. طبیعت همواره بهترین و کامل‌ترین گزینه را برای هر فرایندی انتخاب می‌کند، در تولید مثل نیز بهترین انتخاب را انجام می‌دهد. از سوی دیگر تعیین جنسیت به هر روشی علاوه بر به خطر انداختن سلامت مادر و جنین، تعادل طبیعی موالید در کشور را بر هم می‌زند. به عبارت دیگر این کار خیانت به سلامت جامعه است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم والدین تعیین جنسیت نوزاد را بر عهدهٔ انتخاب طبیعی بگذارند تا ضمن حفظ سلامت مادر و جنین جامعه را با بحران‌های ناشناخته در آینده مواجه نکنند.»

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط