حقایقی دربارهٔ شکل ناف کودک شما

حقایقی دربارهٔ شکل ناف کودک شما

ناف‌های کودکان با یکدیگر فرق دارد. شکل ناف کودک شما با نحوهٔ بریده‌ شدن بند ناف و با هیچ کار دیگری که شما یا پزشک انجام داده‌اید ارتباطی ندارد. شکل ناف تنها و فقط نتیجهٔ نحوهٔ تماس بند ناف کودک با شکم اوست و هیچ کاری نیست که شما بتوانید یا لازم باشد برای تغییر آن انجام دهید.

می‌توان ناف بیرون‌زدهٔ یک نوزاد را به حالت تورفته تغییر داد؟

برخی افراد ادعا می‌کنند که می‌توان یک ناف بیرون‌زده را برای مثال با بستن یک سکه به آن، به یک ناف تورفته تبدیل کرد اما این گفته علمی نیست و حقیقت هم ندارد. همچنین سکه اگر جدا شود که احتمالاً می‌شود، می‌تواند برای کودکان خطرساز باشد و حتی خطر خفگی ایجاد کند. اما یک حالت وجود دارد که ناف بیرون‌زدهٔ کودک ممکن است خودبه‌خود پایین برود، یعنی اگر برجستگی ناف کودک ناشی از فتق ناف باشد اما جز مورد فتق، نافی که اکنون می‌بینید همان شکل نهایی ناف کودکتان است.

آیا ناف کودک من بیرون‌زده باقی می‌ماند؟

همان‌طور که گفته شد برخی نوزادان نافشان بیرون‌زده‌تر از دیگر نوزادان خواهد بود، پس بهتر است در این مورد حساسیت نشان ندهید. اما بیرون‌زدگی ناف درصدی از نوزادان هم به دلیل فتق ناف است. پس از تولد، بند ناف بهبود پیدا می‌کند و می‌افتد و سوراخی که به شکم دارد معمولاً بلافاصله بسته می‌شود ولی گاهی ناحیهٔ بند ناف بلافاصله پس از تولد بسته نمی‌شود و این برآمدگی ایجاد می‌شود. این برآمدگی به ویژه زمانی که فشار روی شکم افزایش می‌یابد، مثلاً در زمان مدفوع کردن نوزاد یا وقت‌های گریه کردن بیشتر مشخص است.

این فتق، اگرچه ممکن است برجسته باشد اما معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند البته تا زمانی که نوزاد راحت است و آن ناحیه حساس به لمس نیست یا ورم خیلی زیادی ندارد. تا زمانی که برآمدگی نرم و قابل فشار دادن است و برای کودک ناراحتی ایجاد نمی‌کند، مشکلی نیست. این فتق‌ها معمولاق در فاصلهٔ ۱۲ تا ۱۸ ماهگی از بین می‌روند و نیاز به انجام جراحی برای بستن حفره به ندرت پیش می‌آید، اما اگر ناحیهٔ بند ناف تا سه یا چهار سالگی کودک خودبه‌خود بسته نشود ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

زمان مراجعه پزشک برای مشکل برآمدگی ناف کودک

با این حال، اگر هر کدام از موارد زیر را در کودکتان مشاهده کردید، به پزشک کودک مراجعه کنید:

  • هر گونه ورم
  • حساسیت به لمس در محل ناف
  • تغییر رنگ در ناحیهٔ ناف

همچنین در موارد بسیار نادر، یک تکه از رودهٔ کودک ممکن است در سوراخ محل اتصال بند ناف گیر بیفتد که می‌تواند جریان خون به ناحیه را قطع کند و نیازمند جراحی فوری باشد. استفراغ و یبوست نیز می‌توانند علائمی از وجود این مشکل باشند، پس مراجعه به پزشک را در صورت وجود مشکل فراموش نکنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط