اسباب‌بازی‌هایی که رشد جسمی کودکان دو تا چهار ساله را تقویت می‌کند

اسباب‌بازی‌هایی که رشد جسمی کودکان دو تا چهار ساله را تقویت می‌کند

برای یک کودک دو تا چهار سال همهٔ بازی‌ها فیزیکی هستند. به همین دلیل، بهتر است انواع مختلفی از وسایل بازی را در دسترس کودکتان قرار دهید. هر کدام از آنها به شیوه‌ٔ مختلفی رشد بدنی و مغزی او را تحریک می‌کنند. طیف وسیعی از اسباب‌بازی‌ها ملال و بی‌حوصلگی را هم دور می‌کند. اما این بدان معنا نیست که باید کل فروشگاه اسباب‌بازی را یک‌جا بخرید، فقط مطمئن شوید که جعبه‌ٔ اسباب‌بازی‌های کودکتان طیف وسیعی از انواع مختلف تجربه‌های بازی را فراهم می‌کند. با والدین دیگر نیز معاوضهٔ اسباب‌بازی داشته باشید یا اسباب‌بازی‌های کارکرده و اهدایی را با خوشحالی بپذیرید. مثلاً شاید کودک شما هیچ‌وقت یکی از کامیون‌هایش را دوست نداشته باشد یا از یک اسباب‌بازی دو تا دارد. انتخاب اسباب‌بازی از هر یک از دسته‌های زیر راهی عالی برای دادن امکان بازی‌ جامع و همه‌جانبه است که رشد فیزیکی کودک شما را تشویق می‌کند. در این مطلب با اسباب‌بازی‌هایی که رشد فیزیکی کودکان خردسال را تقویت می‌کند آشنا شوید.

برای رشد مهارت‌های حرکتی درشت

اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که روی هماهنگی و تعادل حرکتی تمرکز دارند و باعث قوی شدن دست‌ها و پاها می‌شوند. برخی از این اسباب‌بازی‌ها شامل موارد زیر است:

اسباب‌بازی‌های هل‌دادنی یا کشیدنی: اسباب‌بازی ماشین‌ چمن‌زنی، چرخ دستی خرید یا جاروبرقی، کالسکهٔ کودک، حیوانات چرخ‌دار یا یک فرغون پلاستیکی سبک موارد خوبی هستند.

اسباب‌بازی‌های سواری: این اسباب‌بازی ها به قدرت پا نیاز دارند و می‌توانند به بهبود تعادل در کودک کمک کنند. واگن‌ها، وسایل نقلیه با پایهٔ پهن و نزدیک به سطح زمین، در ابتدا مدل بدون پدال و سپس در حدود سه یا چار سالگی وقتی پای کودک به پدال می‌رسد، سه‌چرخه را انتخاب کنید. از خرید اسباب‌بازی‌های سواری برقی خودداری کنید، چون جدا از نگرانی‌های ایمنی، بهتر است کودک شما این ورزش پا را انجام دهد.

تجهیزات ورزشی: بازی گرفتن توپ با دست باعث بهبود هماهنگی چشم و دست می‌شود و شامل دویدن نیز هست. با توپ‌های پلاستیکی و فومی بزرگ شروع کنید. شوت زدن توپ نیز مهم است.

اسباب‌بازی‌های بزرگ‌تر عملی: سازه‌ٔ پلاستیکی کم‌ارتفاع که شامل سرسره و سطوح قابل بالا رفتن است می‌تواند در خانه یا حیاط نگهداری شود. اگر جایی برای آن ندارید، رفتن به پارک‌ها و زمین‌های بازی جایگزین خوبی است. همچنین تونل‌ها، تاب‌ها، صندلی‌های چرخشی، کوسن‌های مبل که به عنوان مانع چیده شده‌اند یا کارتن‌های مقوایی بزرگ برای خزیدن از لای آنها را در نظر داشته باشید.

راکرها: راکر اسبی، وسایل نقلیهٔ راکر و صندلی‌های راکر همگی زمینهٔ لازم برای بازی‌های تخیلی را فراهم می‌کنند.

برای رشد مهارت‌های حرکتی ظریف

اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که شامل هماهنگی چشم و دست باشد. ممکن است کودک شما هنوز در فعالیت‌های حرکتی ظریف ماهر باشد، اما این نوع بازی تمرین آن را میها می‌کند. برخی از این اسباب‌بازی‌ها شامل موارد زیر است:

لوازم هنری: همیشه انواع مختلف کاغذ و مداد و مداد شمعی‌های بزرگ، گچ‌های پیاده‌رو، پاستل‌های گچی، آبرنگ، ماژیک قابل پاک شدن، کتاب‌های رنگ‌آمیزی و خاک رس بازی کودکان را در دسترس او قرار دهید.

اسباب‌بازی‌های الگودار: تخته‌های نمدی، تخته‌های مغناطیسی، صفحه‌های بازی سوراخ‌سوراخی که در سوراخ‌های آن، میخ پلاستیکی یا چوبی فرو می‌کنند و اصطلاحاً پگ بورد (Pegboard) نام دارد، بازی‌های تطبیقی برای پیدا کردن آیتم‌های جفتی که برای تقویت حرکات دقیق دست‌ها مفید هستند.

اسباب‌بازی‌های روی هم چیدنی و سازه‌ای: هر نوع لگویی چه چوبی، پلاستیکی، فومی و مقوایی خوب هستند و همچنین لیوان‌ها و حلقه‌های روی هم چیدنی و اسباب‌بازی‌های دوران شیرخوارگی که کودکان دو تا چهار ساله هنوز هم از آنها لذت می‌برند. اسباب‌بازی‌های جورسازی که به فرزندتان امکان مرتب‌سازی بر اساس رنگ و شکل را می‌دهد برای کودکان دو تا چهار ساله جذاب هستند.

اسباب‌بازی‌هایی برای حرکت دست‌ها: در دو سالگی، کودک شما ممکن است هنوز از بازی با قطعات چوبی دارای دستگیره‌ لذت ببرد اما در حال آماده شدن برای بازی با پازل‌هایی با حداکثر ۲۰ قطعه یا پازل‌های فومی با قطعات بزرگ دندانه‌دار است. کارت‌ دوخت مخصوص کودکان، نخ و مهره‌‌های بزرگ، ست‌های چای‌خوری اسباب‌بازی و آلات موسیقی نیز از موارد خوب هستند.

برای رشد مهارت‌های زبانی

اسباب‌بازی‌های زیر را که بر مهارت‌های گفتاری، موسیقی و مهارت‌های پیش‌نیاز یادگیری خواندن تأکید دارند را فراموش نکنید:

کتاب‌ها: طیف وسیعی از آنها، از کتاب‌های تصویری گرفته تا کتاب‌های غیرتصویری را که می‌توانید برای فرزندتان بخوانید در دسترس کودک قرار دهید. غالباً با رفتن به کتابخانه، بازدید از کتابفروشی‌ها و خرید کتاب‌های دست دوم کتابخانه‌ٔ خود را مرتب تازه کنید.

وسایل بازی نمایشی: بازی‌های وانمودی خلق و ابداع داستان را تشویق می‌کند. لباس‌های نمایشی، وسایل خانگی مینیاتوری، ست‌های بازی مثل خانهٔ عروسکی، مزرعهٔ عروسکی، سرباز و قلعهٔ عروسکی، عروسک‌ها، اکشن فیگورها و دایناسورها را هم در نظر بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط