۳۵ ماهگی: رئیس‌بازی

۳۵ ماهگی: رئیس‌بازی

۳۴ ماهگی کودکتان هم تمام شد و از این هفته او وارد ماه ۳۵ زندگی خود می‌شود. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک در ماه ۳۵ زندگی‌اش آشنا می‌شوید.

رئیس‌بازی

همراه با مهارت‌های زبانی بهتر کودکتان یک ویژگی شخصیتی جدید آزاردهنده هم می‌تواند پیدا شود که اصطلاحاً رئیس‌بازی است. این روزها ممکن است چنین جمله‌های دستوری‌ای را زیاد از فرزندتان بشنوید: «کفشم رو پام کن!»، «مامان بیا اینجا!»، «بابا بشین اونجا!»

فرزند شما خود را مرکز جهان می‌داند، بنابراین کاملاً طبیعی است که باور کند همه چیز و همه‌ کس حول وجود او می‌چرخد. اگرچه هنوز نمی‌توانید در مورد این استنباط با فرزندتان بحث کنید، اما می‌توانید او را هدایت کنید تا با وجود این کمی مهربان‌تر باشد. تشویقش کنید که وقتی چیزی می‌خواهد از عبار‌ت «لطفاً» و «لحن و صدای مهربان» استفاده کند.

گاهی اوقات رئیس‌بازی خواهشی برای جلب توجه شماست. کودکتان ممکن است خواسته‌های آمرانه و تحکم‌آمیز بیان کند، چون واقعاً می‌خواهد شما در همان لحظه به او گوش دهید یا با او بازی کنید. باز هم، به او یاد بدهید که مؤدبانه درخواست کند. به او بگویید که شما همیشه نمی‌توانید در همان لحظه‌ خواستهٔ او را انجام دهید و با پاسخ دادن به او در اسرع وقت می‌توانید کمک کنید صبر و شکیبایی را بیاموزد ولی نه به شکلی که با یک کودک دبستانی یا یک بزرگسال برخورد می‌کنید.

در مورد کشف استعداد کودکتان بدانید.

نکتهٔ والدین: شخصیت‌های متفاوت

شما هم ممکن است هر روز چیزهای بیشتر و بیشتری از شخصیت خودتان، همسرتان یا شخصیت پدربزرگ یا خاله و عموها در کودکتان ببینید یا برعکس، هیچ‌کدام آنها را نبینید! گاهی اوقات کودکان خلق‌وخوی والدین خود را به ارث می‌برند و گاهی اوقات خلق‌وخوی پدر و مادر و کودکشان بسیار متفاوت است.

مثلاً شاید شما خجالتی باشید ولی فرزندتان از بودن در کانون توجهات لذت می‌برد و این ممکن است برقراری ارتباط با کودک را کمی برای شما سخت کند. شخصیت شما می‌تواند در چگونگی نحوهٔ‌ برخورد شما با فرزندتان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر شما ورزشکاری مطرح هستید، ممکن است تمایل داشته باشید که فرصت‌های ورزشی زیادی برای فرزندتان فراهم کنید، اما او ترجیح بدهد با عروسک‌هایش بازی کند. همهٔ اینها ممکن است کار شما را کمی سخت‌تر کند، چون باید ببینید چطور بین چیزهایی که بلدید، دنیا، شخصیت و علاقه‌های خودتان و شخصیت متفاوت کودکتان ارتباط برقرار کنید.

موضوع اصلی این است که شخصیت فرزندتان را همان‌طور که هست محترم بدارید و پرورش دهید و از تلاش بیش از حد برای بازتاب دادن هر کس دیگری در او و شبیه کردن او به هر شخص دیگری خودداری کنید.

دربارهٔ تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط