رشد زبانی و شناختی کودک ۱۸ ماهه

رشد زبانی و شناختی کودک در ۱۸ ماهگی چگونه است؟ در این مطلب با رشد زبانی و شناختی کودک ۱۸ ماهه آشنا شوید.

صحبت‌های واضح و روشن

در یک سال و نیمگی، بیشتر کودکان دو جین کلمه یا بیشتر را به طور واضح بیان می‌کنند. علاوه بر «ماما» و «بابا»، بیشترین کلمات مورد علاقهٔ آنها، «بای‌بای»، «شیر»، «ماشین» و «مال من» است. بسیاری از کودکان نوپای ۱۸ ماهه همچنین می‌توانند دو کلمه را با هم ترکیب کنند تا جملاتی ساده و ابتدایی بسازند. مثلاً کودکتان ممکن است بگوید: «همه تمام»، «آب خواست» یا «من بغل.»

کودک ۱۸ ماهه‌ٔ شما احتمالاً هنوز هم با تقلید از گفت‌وگوهایی که از بزرگسالان می‌شنود، غان و غون زیادی می‌کند. اما با افزایش فرکانس صدایش، شما کلمات واضحی هم در میان جیک‌جیک‌‌هایش می‌شنوید. اگر فرزندتان تا این سن هنوز نمی‌تواند حداقل دو کلمه را بگوید، حتماً این موضوع را با پزشک کودکتان در میان بگذارید. پزشک ممکن است بخواهد شنوایی او را بررسی کند یا شما را برای ارزیابی به آسیب‌شناس گفتار ارجاع دهد.

تن صدا اطلاعات زیادی را فراهم می‌کند و کودک ۱۸ ماهه‌تان به سرعت در حال درک این موضوع است. از آنجا که واژگان او هنوز محدود است، از ترکیب کلمات ساده، آهنگ صدا و زبان بدن برای انتقال نقطه ‌نظرات خود استفاده می‌کند. در حقیقت، شما ممکن است از اینکه او تنها با چند کلمه چه چیزهای زیادی را به شما می‌فهماند شگفت‌زده شوید. وقتی او با تأکید روی هر حرف می‌گوید «کلوچه»، فقط در حال تعمق در مورد خوردنی محبوبش نیست، شما از لحن او می‌فهمید که آنچه او می‌گوید در واقع این است که «من همین الان یه کلوچه می‌خوام!» همچنین بسیاری از کودکان نوپای ۱۸ ماهه شروع به اشاره به خود با اسم کوچکشان می‌کنند. چند ماه دیگر طول می‌کشد تا کودکتان بتواند از ضمایری مثل «من» استفاده کند.

کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید چیست؟ در این سن بهتر است به جای تلاش برای تصحیح اشتباهاتش، هر چیزی را که کودکتان می‌تواند بگوید، تحسین کنید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان می‌گوید «چوچه خواست»، آن را با گفتن «نه، بگو کلوچه می‌خوام!» اصلاح نکنید، بلکه بگویید: «بله، اینم یه کلوچه!» مدل‌سازی استفاده‌ٔ صحیح از یک کلمه بیشتر از تصحیح اشتباهات آنها به یادگیری سریع بچه‌ها کمک می‌کند و اینکه دائماً صحبت‌های یک کودک ۱۸ ماهه را غلط‌گیری نکنید، به تقویت اعتماد به نفس و افزایش اشتیاق او برای یادگیری و امتحان کردن کلمات جدید کمک خواهد کرد.

همچنین شما می‌توانید با هم به موسیقی کودکان گوش کنید. این روشی عالی برای بهبود مهارت‌های شنوایی فرزندتان است و شاید از تعداد کلماتی که او از ترانه‌ها یاد می‌گیرد شگفت‌زده شوید.

افزایش درک و فهم

حالا کودک نوپایتان شروع به درک این موضوع کرده است که هر اسباب‌بازی، هر حیوان، هر شخص و هر چیز، اسمی دارد و او برای دانستن این اسم‌‌ها و عنوان‌ها به شما متکی است. او دائماً در کتاب‌ها به عکس‌ها اشاره می‌کند و می‌پرسد «این چیه؟» یا فقط مکرراً به یک عکس اشاره می‌کند تا شما نام آن را بگویید. کلماتی که کودک معنایشان را درک می‌کند بسیار بیشتر از کلماتی است که می‌تواند به راحتی بگوید و او در حال ذخیره کردن اطلاعات برای بعداً است.

بازی‌ حافظه

زمانی در حد فاصل ۱۸ تا ۲۴ ماهگی، کودکان نوپا قادر به فکر کردن در مورد چیزهایی که حضور ندارند می‌شوند. او می‌داند که کفش‌هایش در کمد است و اگر از او بخواهید، آنها را می‌آورد یا جلوی یخچال می‌ایستد و درخواست خوراکی‌ای می‌کند، یعنی حتی با اینکه نمی‌تواند آن را ببیند، می‌داند که آنجاست.

اگر می‌خواهید این توانایی را در او آزمایش کنید، یک نسخه‌ٔ خیلی ساده شده از بازی تمرکز را انجام دهید. برای این کار یکی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش را زیر دو یا سه پتو مخفی کنید. وقتی با کنار زدن لایه‌ٔ اول اسباب‌بازی را نمی‌بیند، گیج نمی‌شود و ردش را گم نمی‌کند، بلکه به جست‌وجویش ادامه می‌دهد. به علاوه، او از گشتن به دنبال چیزهایی که شما مخفی می‌کنید، لذت می‌برد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط