سرما‌زدگی یا یخ‌زدگی در کودک چه علائمی دارد و چطور از آن پیشگیری کنید؟

سرما‌زدگی یا یخ‌زدگی در کودک چه علائمی دارد و چطور از آن پیشگیری کنید؟

یخ‌زدگی در واقع انجماد پوست است. یخ‌زدگی درجه‌بندی دارد، که تقریباً مشابه درجه‌بندی سوختگی است. یخ‌زدگی در مراحل اول خود، روی پوست بیرونی تأثیر می‌گذارد. در مرحله‌ٔ آخر، به بافت عمیق‌تر پوست می‌رسد و بر عضله و حتی استخوان تأثیر می‌گذارد. در این مطلب با یخ‌زدگی در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن آشنا شوید.

سفید شدن انگشت‌های کودک می‌تواند یخ‌زدگی باشد؟

ممکن است باشد، اما قبل از این‌که یخ‌زدگی واقعی اتفاق بیفتد، پوست یک مرحله‌ٔ سرمازدگی را که نوع خفیف‌تری از یخ‌زدگی است متحمل می‌شود. بنابراین، اگر انگشتان کودک شما تازه شروع به سفید شدن کرده است، او دارد دچار سرمازدگی می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، کودک خود را فوراً به داخل خانه بیاورید و هر نوع لباس خیسی را که به تن دارد دربیاورید.

او را نزدیک بدن خود نگه دارید و با ملایمت انگشتانش را با قرار دادن آنها در زیر بغلتان گرم کنید. سپس انگشتان او را در آب گرم و نه داغ، حدود ۴۰ تا ۴۱ درجهٔ سانتی‌گراد فرو ببرید. اگر دماسنج ندارید، آرنج خود را در آب فرو ببرید تا مطمئن شوید خیلی داغ نیست.

برای گرم کردن انگشتانش آنها را مالش ندهید و از دستگاه گرمایشی مانند سشوار استفاده نکنید، زیرا این می‌تواند باعث آسیب بیشتر به بافت پوست شود.

اگر انگشتان کودک شما مومی‌شکل، خشک یا زرد به نظر می‌رسید یا شروع به ورم یا تاول زدن کردند، به معنای آن است که یخ‌زدگی اتفاق افتاده است. یخ‌زدگی در واقع انجماد پوست است. یخ‌زدگی درجه‌بندی دارد، که تقریباً مشابه درجه‌بندی سوختگی است. یخ‌زدگی در مراحل اول خود، روی پوست بیرونی تأثیر می‌گذارد. در مرحله‌ٔ آخر، به بافت عمیق‌تر پوست می‌رسد و بر عضله و حتی استخوان تأثیر می‌گذارد.

اگر کودکتان دچار یخ‌زدگی شد چه کار کنید؟

او را در یک پتو بپیچید و بلافاصله به اورژانس ببرید. در این مرحله، او در معرض خطر عفونت یا آسیب دائمی به بافت قرار دارد. در صورت امکان، نواحی آسیب‌دیده را با یک پانسمان استریل بپوشانید. اگر انگشتان دست یا پا یخ‌زده به نظر می‌رسد، باندی دور آنها بپیچید طوری که از یکدیگر جدا باشند.

در راه بیمارستان کودک خود را با نگه داشتن نواحی یخ‌زده و در صورت نپیچیدن آنها در باند، در تماس با پوست گرم خودتان گرم کنید. پس از این‌که نواحی آسیب‌دیده شروع به گرم شدن کرد، نگذارید دوباره یخ‌زده شوند، زیرا آسیب شدیدی می‌تواند ایجاد شود.

پوست یخ‌زده‌ٔ کودک شما ممکن است هنگام گرم شدن بسیار قرمز و دردناک شود. پزشک بخش اورژانس می‌تواند برای کمک به احساس راحتی بیشتر کودک به او دارو بدهد. او همچنین کودک شما را از نظر هیپوترمی یا کاهش خطرناک دمای بدن بررسی می‌کند.

پس از بازگشت به خانه، اگر کودکتان دچار تب شد یا نواحی یخ‌زده شروع به تغییر رنگ یا ترشح مایع کرد، سریعاً او را به اورژانس یا مطب پزشکش برگردانید.

چطور از یخ‌زدگی کودک جلوگیری کنید؟

هوشیار باشید. کودک شما خیلی قبل‌تر از شما دچار یخ‌زدگی می‌شود، که تا حدی به دلیل آن است که کودکان شیرخوار سریع‌تر از بزرگسالان گرمای پوست خود را از دست می‌دهند، چون کودکان شیرخوار در مقایسه با بزرگسالان، نسبت به وزن بدن خود درصد بالاتری از مساحت پوست دارند.

اگر کودکتان را در آغوش دارید، پس او به اندازهٔ کافی حرکت نمی‌کند تا گرمای کافی در بدن خود ایجاد کند و مگر این‌که به اندازهٔ کافی بزرگ شده باشد که بتواند صحبت کند، در غیر این صورت نمی‌تواند در مورد علائم اولیه مانند احساس سوزن‌‌سوزن شدن چیزی به شما بگوید. بنابراین، او را برای مدت طولانی در سرما نگه ندارید و برای آن پیاده‌روی‌های کوتاه در محله یا رفت و برگشت بین خانه و ماشینتان نیز در پتو بپیچید. از پوشاندن لباس‌ها یا چکمه‌های خیلی تنگ به او خودداری کنید، زیرا گردش خون ضعیف می‌تواند به یخ‌زدگی کمک کند.

هنگامی که در هوای سرد در خارج از خانه هستید، مرتب کودکتان را برای علائم سرمازدگی، یعنی همان سفید شدن پوستش بررسی کنید. این علامت معمولاً ابتدا در اندام‌های انتهایی، مثل دست و پا و ناحیه‌هایی که بیشتر در معرض باد و سرما هستند ظاهر می‌شود. حتی اگر فکر می‌کنید لباس زیادی به تن دارد، صورت، گوش‌ها، انگشتان دست و پا را مرتباً بررسی کنید.

لباس‌های مرطوب، مانند دستکش‌هایی را که با بردنشان توی دهانش خیس شده‌اند بلافاصله درآورید، زیرا رطوبت گرما را از پوست دور می‌کند. شما می‌توانید در ماه‌های زمستان یک جفت دستکش اضافی همراه داشته باشید.

مخصوصاً در روزهای سرد و روزهایی که باد می‌وزد محتاط باشید. باد باعث می‌شود پوست گرما را سریع‌تر از دست بدهد و این باعث افزایش ریسک هیپوترمی و یخ‌زدگی می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط