رشد کودک در هفتهٔ اول ماه پنجم تولد

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه پنجم تولد

نمودارهای رشد کودکان به شما نشان می‌دهد که کودکتان چه پتانسیلی دارد و اگر این پتانسیل در زمان تعیین‌شده اتفاق نیفتاده است نباید نگران باشید، چون احتمالاً به زودی اتفاق می‌افتد، زیرا هر کودکی با دیگری فرق دارد و هر کدام مراحل رشد را با سرعت خاص خودشان طی می‌کنند. اما اگر دربارهٔ رشد کودک خود سؤال یا ابهامی دارید، لازم است در این مورد با پزشک کودکتان صحبت کنید تا نتیجهٔ بهتری بگیرید. در این مطلب می‌توانید با زندگی کودک در هفتهٔ اول از ماه پنجم تولدش آشنا شوید.

درک نقش زبان

محققان بر این باورند که ‌کودک شما در این سن می‌تواند تمام صداهایی که زبان مادری او را می‌سازند درک کند. از این هفته تا شش ماهگی، او توانایی ادا کردن برخی از این صداها را پیدا می‌کند و این یعنی کلماتی که برای شنیدنشان لحظه‌شماری می‌کردید مثل «مامان» و «بابا» را به زودی خواهید شنید. اگرچه کارشناسان رشد کودک می‌گویند برای ‌کودک هنوز خیلی زود است که بتواند بین شما و این صداها ارتباط ذهنی برقرار کند، اما با این حال باز هم شنیدن آنها هیجان‌انگیز است.

شما همچنین می‌توانید تلاش ‌کودک برای برقراری ارتباط را با تکرار یا تقلید صداهایی که می‌سازد تشویق کنید. ‌کودکتان نیز ممکن است از شما تقلید کند. برای امتحان بگویید «با» و احتمالاً خواهید دید که او هم سعی می‌کند آن را تکرار کند.

هنگامی که کودک صداهایی را ادا می‌کند یا سعی می‌کند چیزی بگوید بهتر است شما نیز واکنش نشان دهید. واکنش شما به او کمک خواهد کرد که از اهمیت زبان مطلع شود و رابطهٔ علت و معلولی را بهتر درک کند. این کار برای اعتماد به نفس کودک هم فوق‌العاده است، زیرا او به تدریج می‌فهمد که آنچه می‌گوید اهمیت دارد.

آنچه ‌کودک می‌گوید را نیز گسترش و بسط دهید و سعی کنید به آن معنایی بدهید. برای مثال، می‌توانید بگویید «بله، این عروسک بال دارد!» و ببینید که به زودی، «با...» کودک به «بال» تبدیل خواهد شد.

خوردن مواد غذایی کمکی

برای چهار تا شش ماه اول زندگی، ‌کودک تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کند. با این حال، والدین اغلب مشتاقند که دادن مواد غذایی جامد به ‌کودک را زودتر شروع کنند. لازم است بدانید که دستگاه گوارش ‌کودک شما اکنون کامل‌تر شده و رفلکس رانش زبان نیز شروع به محو شدن کرده است اما با آنکه به نظر می‌رسد زمان منطقی برای خوردن برخی مواد غذایی جامد از جمله پوره یا حریره‌های کودک فرا رسیده، بهتر است بدانید که صبر کردن بیشتر تا شش ماهگی کودک مزایای بیشتری دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • شروع دیرتر مواد غذایی جامد ممکن است واکنش‌های آلرژیک احتمالی را کاهش دهد.
  • شروع دیرتر تضمین می‌کند که شیر مادر یا شیر خشک از رژیم غذایی کودک حذف نمی‌شود.

همچنین اگر فکر می‌کنید خوردن غذای کمکی به خوابیدن کودک در طول شب کمک می‌کند، مطالعات و تحقیقات این نظر و باور غلط را رد کرده است. مطالعات و بحث‌ بر سر زمان مناسب برای شروع مواد غذایی کمکی همچنان ادامه دارد، پس اگر در مورد زمان افزودن مواد غذایی جامد به رژیم غذایی ‌کودکتان مطمئن نیستید لازم است حتماً از قبل با پزشک کودکتان مشورت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط