چهار سال و هشت ماه: ایجاد عادت‌های تغذیه‌ای سالم

کودک چهار سال و هشت ماههٔ شما حالا در دومین هفته از ماه نهم چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و هشت ماهه آشنا شوید.

ایجاد عادت‌های تغذیه‌ای سالم

کودک خردسالتان انواع پیام‌های تغذیه‌‌ای را از شما دریافت و جذب می‌کند. چند نکته برای تثبیت عادت‌های غذایی خوب بچه‌های چهار ساله به ترتیب زیر است:

غذای سالم: چیپس و شیرینی‌‌ها را فقط گهگاه و در موقعیت‌های خاص به او بدهید، نه به عنوان یک میان‌وعده‌ٔ منظم و معمولی. درعوض، همیشه ذخیره‌ای از میان‌وعده‌های سالم مانند میوه‌‌های خردشده، حالا یا به تنهایی یا همراه ماست، بیسکویت‌های سالم ترجیحاً خانگی تهیه‌شده از غلات کامل و پنیر، یا نان پیتا یا تکه‌های خیلی کوچک نان‌های سالمی مثل سنگک مثلاً همراه دیپ اسفناج یا حمص داشته باشید.

نوشیدنی مفید: اگر فرزندتان هر وقت می‌خواهد شیر یا آب‌میوه می‌نوشد، او را از این عادت دور کنید. آب‌میوه‌ها فیبر میوه‌ٔ کامل را ندارند و اغلب حاوی شکر افزوده‌ای هستند که مورد نیاز فرزندتان نیست. اگر به کودک خود آب‌میوه می‌دهید، آن را به نصف لیوان در روز محدود کنید. غیر از این، در وعده‌های غذایی شیر و در فواصل بین آنها به او آب بدهید. شیر را هم به حداکثر دو لیوان در روز محدود کنید. شیر سرشار از کلسیم و ویتامین D است اما آهن کمی دارد. بنابراین، اگر فرزندتان شیر زیادی بنوشد، تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. در وعده‌های غذایی شیر کم‌چرب یا بدون چربی به او بدهید کنید تا او کلسیم و ویتامین‌ها را بدون چربی دریافت کند.

زمان پشت میز نشستن: انتظار نداشته باشید که کودک بیش از ۳۰ دقیقه پشت میز بنشیند. او را مجبور نکنید که تمام سبزیجاتش را بخورد یا بشقابش را تا ته خالی کند. کاری کنید که وعده‌های غذایی را با غذای خوب و احساسات خوشایند ارتباط دهد و نه نبردهای غذایی تنش‌زا که منجر به بدغذا شدن بچه‌ها می‌شود.

تصمیم و انتخاب کودک: وعده‌ها و میان‌وعده‌های مغذی برای کودک تهیه کنید و بگذارید فرزندتان تصمیم بگیرد که چه غذایی و چه مقدار از آن را می‌خورد. اگر یک میان‌وعده را جا انداخت یا از خوردن غذا امتناع کرد، بگذارید تا وعده‌ٔ غذایی بعدی صبر کند، نه اینکه بر اساس هوا و هوسش یک غذای دیگر درست کنید.

در مورد آموزش آداب غذا خوردن به بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: پرستار بچه

اگر شما هم یک پرستار کودک یا مراقب برای فرزندتان دارید، لازم است کمی منصف باشید تا همه چیز بهتر پیش برود. مثلاً برای ساعت‌هایی که فرزندتان خواب است، دستمزد پایین‌تری پیشنهاد نکنید، چون وقت پرستار به همان اندازه ارزش دارد، خواه در حال انجام یک بازی فکری با کودکتان باشد و خواه در حال انجام کارهای خودش پس از خوابیدن بچه.

انتظارات خود را به روشنی توضیح دهید و به او بگویید که چقدر قدردان کمکش هستید. دستمزدش را به اندازه‌ٔ یک ساعت بعدی گرد کنید، مثلاً برای سه ساعت و نیم، دستمزد چهار ساعت را پرداخت کنید. برای کار در تعطیلات پاداش اضافی بدهید. میان‌وعده‌های خوبی برایشان بگذارید و بدون تماس قبلی با او، بیشتر از آنچه گفته بودید، بیرون از خانه نمانید.

در مورد پیدا کردن یک پیش‌دبستانی خوب بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط