سه سال و دو ماه: قدرت بازی و تخلیهٔ احساس

سه سال و دو ماه: قدرت بازی و تخلیهٔ احساس

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه سوم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سال و دو ماههٔ خود آشنا شوید.

قدرت بازی برای تخلیهٔ احساس و افکار

بچه‌های خردسال غالباً در بازی با عروسک‌ها، لگوها، ماشین‌ها یا دیگر اسباب‌بازی‌ها، احساسات پیچیده‌ٔ خود را حل‌وفصل می‌کند. به عنوان مثال، پس از ویزیت سختی توسط پزشک، ممکن است فرزندتان تمام خرس‌ها و عروسک‌هایش را برای آمپول زدن به صف کند. اگر در زندگی واقعی یا در یک فیلم شاهد تصادف اتومبیل باشد، ممکن است بارها و بارها کامیون‌های اسباب بازی خود را به هم بکوبد.

این کارها اگرچه ممکن است نگران‌کننده باشد، اما آنها را فوراً قطع نکنید. فرزندتان در حال جذب و هضم این تجربهٔ جدید است و بازی راهی مطمئن برای انجام این کار است. این بازی‌ها ممکن است به او کمک کند تا ترس را از آن موقعیت حذف کند یا احساس کند که انگار او کنترل آن ماجرا را در دست دارد.

اگر متوجه شدید که یک مضمون خاص بارها و بارها در بازی‌هایش تکرار می‌شود، شاید بهتر باشد خودتان هم به بازی بپیوندید و نظری بدهید که کودکتان را وادار کند در مورد مرحلهٔ بعدی آن فکر کند. مثلاً بگویید: «وای این خرس‌ها چقدر آمپول خوردن. اونها مریض هستن؟ فکر می‌کنی خوشحالن یا ناراحت؟»

اگر فرزندتان در بازی‌هایش چیزی جز مضامین خشونت‌آمیز ندارد، بهتر است بررسی کنید که در تلویزیون، تبلت یا بازی‌های ویدیویی خود چه می‌بیند یا این احتمال را لحاظ کنید که ممکن است در زندگی واقعی در معرض خشونت قرار گرفته باشد. در این سن، اخبار تلویزیون، کارتون‌ها یا فیلم‌ها می‌توانند کودک را شدیداً تحت تاثیر قرار دهند.

در مورد بازی‌های کودکانه و علائم آزارجنسی کودکان نیز بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: چرت زدن

فهمیدن این موضوع که چه موقع چرت بعدازظهر فرزندتان را حذف کنید می‌تواند مشکل باشد. یکی از سرنخ‌های مطمئن این است که کودک در ساعت معمول چرت روزانه‌اش، همیشه سرحال باشد و در برابر خواب مقاومت کند. روش خوبی برای گذار از این چرت، ایجاد «زمان استراحت» به جای زمان چرت است.

به فرزندتان بگویید که او مجبور نیست بخوابد، اما لازم است مدتی با یک کتاب یا اسباب‌بازی بی‌صدا روی تختخواب خود دراز بکشد. این به شما فرصتی برای استراحت می‌دهد و به او امکان می‌دهد تا تجدید نیرو کند. اگر خوابش برد، حدوداً نیم ساعت بعد بیدارش کنید. ممکن است به خواب نیاز داشته باشد، اما احتمالاً نه به اندازه‌ٔ دو ساعت کامل.

در مورد جدول خواب کودک از دو تا هشت سالگی بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط