سه سال و ۱۱ ماه: یادگیری حسی

کودک سه سال و ۱۱ ماهه‌ٔ شما روز به روز به پایان سه سالگی‌ و شروع چهار سالگی نزدیک‌تر می‌شود. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک سه سال و ۱۱ ماهه آشنا شوید.

یادگیری حسی

آیا تا به حال تجربه کرده‌اید که یادگیری یک اصل علمی جدید یا یک قاعده‌ٔ دستور زبان وقتی با موسیقی همراه باشد، آسان‌تر است؟ تحقیقات نشان داده که وقتی چند تا از حواس پنج‌گانهٔ بچه‌ها به طور همزمان درگیر کاری شود، ممکن است آنها یادگیری بهتری داشته باشند. بنابراین، وقتی مثلاً فرزندتان در حال یادگیری نوشتن حروف الفباست، به او کمک کنید که حروف را در یک بشقاب پر از شن یا شکر ترسیم کند. دیدن حروف، لمس کردن شکل آنها و حرکت انگشت‌ها و دست‌ها باعث می‌شود که قسمت‌های مختلف مغز به طور همزمان فعال شوند و یادگیری آن حرف را تثبیت کنند.

شما می‌توانید این نوع یادگیری چندحسی را هنگام بازی معمولی در عمل مشاهده کنید. تکان دادن انگشتان پا در گل، چشیدن برف یا رقصیدن با آهنگ‌های کودکان. هرچه به کودک خود فرصت‌های بیشتری برای بوییدن، لمس کردن، چشیدن، دیدن و شنیدن دنیای اطرافش بدهید، چیزهایی بیشتری درباره‌ٔ آن یاد می‌گیرد.

فرزند شما همچنین سبک یادگیری شخصی خود را دارد که ممکن است یک نوع ورودی یا داده‌ٔ حسی را به انواع دیگر ترجیح دهد. به عنوان مثال، برخی از بچه‌ها بصری هستند و باید ببینند که کارها چگونه انجام می‌شود و بچه‌های دیگر اگر گوش کنند یا اگر بلند شوند و راه بروند، بهتر یاد می‌گیرند.

در مورد هوش حسی کودک بدانید.

نکتهٔ والدین: روش عطسه کردن

بچه‌های بزرگ عطسه‌های بلند می‌کنند! اگرچه احتمالاً به فرزندتان آموخته‌اید که چگونه داخل دستمال عطسه کند، ترفند دیگری وجود دارد که ارزش یاد گرفتن دارد. به او بگویید هنگامی که نمی‌تواند به موقع به دستمال کاغذی برسد، سرش را به داخل آرنجش خم کند و عطسه کند. این کار بهتر از انتشار میکروب در سراسر اتاق است.

در مورد سرماخوردگی کودک و آموزش شستن دست‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط