چطور بفهمید کودکتان در مهارت گوش دادن به کمک نیاز دارد

چطور بفهمید کودکتان در مهارت گوش دادن به کمک نیاز دارد

آیا کودک شما هم حرف‌هایتان را نشنیده می‌گیرد؟ علائم هشدار اولیه در مشکل گوش دادن کودکان چیست؟ در این مطلب با این موضوع که چگونه بفهمید که کودک شما برای مهارت گوش دادن به کمک بیشتری نیاز دارد آشنا شوید.

حس شنوایی و مهارت گوش دادن کودک

احتمالاً متوجه شده‌اید که کودک دو تا چهار ساله، یک حس شنوایی بسیار انتخابی دارد. از او بخواهید اسباب‌بازی‌هایش را کنار بگذارد یا برای رختخواب آماده شود، به احتمال زیاد خود را به نشنیدن می‌زند. اما در مورد امکان رفتن به فروشگاه اسباب‌بازی زیر لب زمزمه کنید؛ از یک کیلومتر دورتر هم صدای شما را خواهد شنید.

با این حال، برخی از کودکان مشکلات شنیداری جدی‌تری دارند. آنها به طور مداوم سخنان والدین خود و سایر بزرگسالان را نشنیده می‌گیرند و در توجه و به یادآوردن آنچه می‌شنوند مشکل دارند. این ممکن است به دلیل مشکل شنوایی یا نوعی ناتوانی یادگیری باشد. از طرف دیگر، این کودکان ممکن است فقط به کمک بیشتری نیاز داشته باشند تا بفهمند که چگونه شنوندگان خوبی باشند.

اگر نگران فرزندتان هستید، غیر از یک پزشک، ابتدا با با معلم یا مربی فرزند خود صحبت کنید. از آنجا که معلم، کودک شما را در موقعیت‌های مختلفی در مدرسه می‌بیند و می‌تواند پیشرفت او را با سایر کودکان مقایسه کند، در موقعیت خوبی قرار دارد تا متوجه مشکلات احتمالی بشود.

علائم هشداردهندۀ اولیۀ مشکل گوش دادن

به گفتۀ مرکز ملی ناتوانی‌های یادگیری و متخصصان آموزش اولیه، کودک شما ممکن است در گوش دادن دچار مشکل باشد اگر:

  • به طور مداوم حواسش به دستورات نیست و نیاز دارد آنها را تکرار کنید.
  • به نظر می‌رسد بار اول صدای شما را نمی‌شنود.
  • وقتی با او صحبت می‌شود در توجه کردن مشکل دارد.
  • به طور مداوم چیزها را فراموش می‌کند، یا ادعا می‌کند که «یادم نمیاد» یا «نمی‌دونم».
  • نمی‌تواند بیش از یک دستور را در یک زمان دنبال کند.
  • به راحتی حواسش پرت می‌شود یا به شدت بی‌قرار است.
  • دوست ندارد برایش کتاب خوانده شود.

اگر فرزند شما در گوش دادن مشکل دارد، لزوماً به این معنا نیست که اختلال یادگیری دارد. به همین دلیل مهم است که اگر نگرانی‌ای دارید با معلمش صحبت کنید. معلم ممکن است فعالیت‌های دیگری را توصیه کند، که می‌تواند از تمرینات گوش دادن بیشتر در خانه تا صحبت با یک متخصص یادگیری را شامل شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط