کودکان از چه سنی به چرت زدن نیاز ندارند؟

کودکان از چه سنی دیگر به چرت زدن نیاز ندارند؟ در این مطلب با میزان چرت کودکان در دو تا هشت سالگی آشنا شوید.

چرت کودکان در دو تا هشت سالگی

در دو سالگی، بیشتر کودکان دیگر چرت صبح خود را رها کرده‌اند اما برای پشت سر گذاشتن روزشان، هنوز به چرت بعدازظهر نیاز دارند. حدود یک چهارم از بچه‌ها در سه سالگی و نیمی از آنها بین سه تا چهار سالگی، از چرت روز دست می‌کشند، اما یک‌ چهارم آخر تا پنج یا شش سالگی به چرت روزانه ادامه می‌دهند. اما، نیاز به خواب روزانه از کودکی به کودک دیگر متفاوت است.

خواب کودک بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت

میزان خواب و چرت روزانه‌ٔ مورد نیاز فرزندتان؛ اگر اصلاً نیازی داشته باشد، تا حدی به مقدار خواب شب او ارتباط دارد؛ هرچند بسیاری از بچه‌ها صرف‌نظر از این‌که شب‌ها چقدر می‌خوابند، باز هم به چرت روز نیاز دارند. اما به‌طورکلی، بچه‌ها در این سن با مجموع ۱۲ تا ۱۴ ساعت خواب در هر دوره‌ٔ ۲۴ ساعته بهترین عملکرد را دارند. بنابراین اگر کودک شما ساعت ۸ شب به رختخواب می‌رود و تا ساعت ۸ صبح می‌خوابد، احتمالاً سهمیه‌ٔ کامل استراحت خود را یک‌جا پر می‌کند.

همچنین اگر کودکتان پس از هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ترک چرت روزانه دوباره به آن بازگشت، تعجب نکنید، به خصوص اگر تغییری در روند زندگی‌اش ایجاد شده است یا در نتیجه‌ٔ مدرسه رفتن یا سایر فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده، در طول روز فعالیت بیشتری دارد.

خواب کودک کمتر از ۱۲ ساعت

اگر کودکتان شب‌ها کمتر از ۱۲ ساعت می‌خوابد، در حالت ایده‌آل باید به چرت روز ادامه دهد. اما ممکن است دریابید که هرچه بزرگ‌تر می‌شود، خواباندن او در طول روز دشوارتر می‌شود. کودکان نوپا و پیش‌دبستانی چنان مصمم به کشف دنیای اطراف خود هستند که از جا فتادن از هر اتفاقی که در اطرافشان می‌افتد، متنفرند، حتی وقتی دیگر نایی برایشان نمانده باشد. اگر کودک روزها معمولاً در خانه‌ و پیش شماست، مطمئن شوید که در همان محل خواب شبانه چرت می‌زند، زیرا قبلاً آن نقطه را با خواب ارتباط داده و احتمال به خواب رفتنش در آنجا بیشتر است.

اگر کودک زیر چهار سال شما به‌طورکلی از چرت زدن امتناع می‌ورزد، حداقل سعی کنید هر روز ساعت‌هایی از سکوت و استراحت را برایش مهیا کنید. به کودکتان بگویید بچه‌ها بعد از ناهار استراحت می‌کنند تا انرژی لازم برای بازی بعدش را داشته باشند. اجازه دهید چند اسباب‌بازی و کتاب را با خود به رختخواب ببرد، سپس نور چراغ‌ها را کم کنید یا پرده‌ها را بکشید و از اتاق خارج شوید. اگرچه او به اندازه‌ٔ خوابیدن تجدید نیرو نخواهد کرد، اما یک یا دو ساعت استراحت از بازی پرتکاپو به شما کمک خواهد کرد تا باتری او و خودتان را مجدداً شارژ کنید.

جدول خواب کودک دو تا هشت سال را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط