کودک از چه زمانی می‌تواند میوه‌های توت‌سان بخورد؟

کودک از چه زمانی می‌تواند میوه‌های توت‌سان بخورد؟

میوه‌هایی مثل تمشک، توت‌فرنگی، بلوبری و انگور جزء میوه‌های توت‌سان به حساب می‌آیند. این میوه‌ها معمولاً آلرژی ایجاد نمی‌کند ولی از آنجا که کودکان با یکدیگر متفاوت هستند، بهتر است قبل از شروع دادن این میوه‌ها، نظر پزشک کودکتان را نیز بپرسید. در این مطلب می‌توانید با سن و زمان مناسب خوردن میوه‌های توت‌سان، لزوم مشورت با پزشک در این زمینه، علائم آلرژی کودک به میوه‌های توت‌سان و دیگر موارد خطرساز و بسیار مهم حین خوردن این گونه میوه‌ها که باید حتماً به آنها توجه کنید آشنا شوید.

سن مناسب کودک برای خوردن میوه‌های توت‌سان

برخی پزشکان معتقدند که به‌طورکلی بهتر است این میوه‌ها را به دلیل احتمال خفگی و گیر کردن در گلوی کودکان و موارد دیگر تا یک سالگی به کودک خود ندهید. همچنین اگر کودکتان اگزمای مزمن یا یک آلرژی غذایی دارد، لازم است در این مورد ابتدا با پزشک کودکتان صحبت کنید.

با اینکه میوه‌های توت‌سان از مواد آلرژی‌زای اصلی نیست، اما باز هم گاهی می‌تواند ایجاد آلرژی کند. برخی از کارشناسان نیز می‌گویند بیشتر کودکان می‌توانند خوردن چیزهایی مثل توت‌فرنگی و تمشک را بعد از اینکه چند غذای جامد رایج مثل حریره‌ها، پورهٔ گوشت، سبزیجات و دیگر میوه‌ها را بدون داشتن واکنش آلرژیک خورده‌اند شروع کنند. حتی کودکانی با اگزمای خفیف یا سابقهٔ خانوادگی آلرژی‌های غذایی یا آسم می‌توانند چیزهایی مثل میوه‌های توت‌سان را امتحان کنند به شرطی که ابتدا مواد غذایی معمول‌تر را بدون یک واکنش آلرژیک تحمل کرده باشند.

برخی کودکان نیز تا زمانی که پزشکشان تأیید نکرده باشد نباید خوردن میوه‌های توت‌سان را شروع کنند. اگر کودکتان هر کدام از شرایط زیر را دارد لازم است با پزشک کودکتان در مورد دادن این میوه‌ها به کودک صحبت کنید:

  • پس از دنبال کردن برنامهٔ درمانی پزشک برای پوست هنوز اگزمای متوسط تا شدید دارد.
  • در گذشته به یک مادهٔ غذایی واکنش آلرژیک فوری نشان داده است.
  • قبلاً دچار آلرژی غذایی تشخیص داده شده است.

کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام معرفی یک مادهٔ غذایی آلرژی‌زا، آن را در خانه به کودک بدهید و نه در مهدکودک یا هر جایی خارج از خانه و مثل هر غذای جدید دیگری، قبل از معرفی غذای جدید بعدی، سه تا پنج روز صبر کنید. با این کار می‌توانید روی کودکتان نظارت داشته باشید و در صورت بروز آلرژی بفهمید که علت آن احتمالاً چه چیزی بوده است.

علائم آلرژی غذایی در کودک

اگر کودکتان پس از امتحان کردن یک غذای جدید، هر کدام از علائم زیر را به شکل خفیف یا شدید نشان داد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  • ورم صورت
  • حساسیت پوستی
  • خس‌خس سینه
  • مشکل در تنفس
  • دردهای شکمی
  • استفراغ و اسهال

موارد خطرساز دیگر هنگام خوردن میوه‌های توت‌سان

غیر از توجه به وجود آلرژی در کودکان شیرخوار، چند مورد بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد که لازم است موقع دادن این میوه‌ها به فرزندتان مراقب آنها باشید:

حالت خفگی: برای پیشگیری از حالت خفگی، تکه‌های خردشدهٔ میوه‌هایی مثل انواع توت، توت‌فرنگی و انگور خام را تنها زمانی به کودکتان بدهید که او غذاهای انگشتی دیگر را با موفقیت خورده و چندین دندان نیز داشته باشد. همچنین می‌توانید توت‌فرنگی، بلوبری، تمشک و شاه‌توت را در خانه بشویید، بپزید و سپس پوره و صاف کنید و به کودکتان بدهید.

آفت‌کش‌ها: توت‌فرنگی‌هایی که به شکل متداول پرورش داده می‌شود، سطح نسبتاً بالایی از پسماند آفت‌کش‌ها دارد. بنابراین شاید بهتر است توت‌فرنگی‌ ارگانیک بخرید.

برخی کودکان ممکن است دانه‌های موجود در میوه‌های توت‌سان را خوب هضم نکنند، پس اگر دانه‌هایی در پوشک کثیف کودکتان دیدید نیز نگران نشوید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط