کودک از چه سنی می‌تواند عسل بخورد؟

کودک از چه سنی می‌تواند عسل بخورد؟

اگرچه عسل ممکن است یک غذای سالم و طبیعی برای کودک به نظر برسد، اما حداقل تا یک سالگی کودکتان هرگز به او عسل ندهید. در این مطلب می‌توانید دلایل ممنوع بودن عسل خوردن کودکان زیر یک سال، برخی غذاهای حاوی عسل و همچنین علائم بوتولیسم در کودکان شیرخوار آشنا شوید.

دلایل ممنوعیت عسل خوردن کودک

عسل می‌تواند حاوی هاگ‌های یک باکتری به نام کلسترویدیوم بوتولینوم باشد که می‌تواند در سیستم گوارشی نابالغ کودک رشد کند و به بوتولیسم منجر شود که یک بیماری نادر، اما بالقوه کشنده است. این هاگ‌ها معمولاً برای بزرگسالان و کودکان بالای یک سال بی‌خطر هستند، زیرا میکروارگانیسم‌هایی که معمولاً در روده‌ها وجود دارند از رشد آنها جلوگیری می‌کنند اما در هر حال و طبق نظر پزشکان برای کودکان بزرگ‌تر نیز استفاده از عسل پاستوریزه به دیگر انواع عسل ارجحیت دارد.

غذاهای حاوی عسل یا شیرین‌کننده‌ها

غذاهای آماده که حاوی عسل هستند مثل سرلاک‌ آماده و غذای کودک آماده، برای کودکان ایمن است، زیرا به اندازهٔ کافی گرما داده می‌شود تا هاگ‌ها کشته شود، اما خودتان در غذایی که برای کودک آماده می‌کنید از عسل استفاده نکنید. همچنین اگر می‌خواهید از شیرین‌کننده‌ای در غذای کودکتان استفاده کنید، حتماً در مورد آن با پ‍زشک کودکتان صحبت کنید.

علائم بوتولیسم در کودکان

اگر بعد از خوردن غذایی که حاوی شیرین‌کننده یا عسل بود، در کودکتان علائمی از بوتولیسم مشاهده کردید که شامل موارد زیر است فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • یبوست همراه با ضعف عضلانی
  • مشکل در مکیدن
  • فک آویزان
  • گریه کردن
  • بی‌حالی

مطالب پربازدید طرز تهیهٔ غذای کودک را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط