شناخت‌درمانی چیست؟

شناخت‌درمانی چیست؟

شناخت‌درمانی چیست و در شناخت‌درمانی چه چیزهایی یاد می‌گیرید؟ در این مطلب با شناخت‌درمانی آشنا شوید.

شناخت‌درمانی چیست؟

شناخت‌درمانی نوعی روش درمانی بر پایه‌ٔ این اصل است که بسیاری از احساسات ما تحت تأثیر شیوه‌ٔ درک یا تفسیر ما از اتفاقات پیرامونمان برانگیخته می‌شود. گاهی اوقات ممکن است این افکار غیرواقعی یا زیان‌بار باشند.

به عنوان مثال، یک نوجوان ممکن است پیامک تلفنی مبهم دوستش را به عنوان طرد شدن از سوی او تفسیر کند یا ممکن است برخی علائم فیزیکی را به عنوان شواهدی از یک مشکل پزشکی جدی درک کند. دیگران ممکن است انتظاراتی غیرواقعی از خود داشته باشند، یا نگرانی‌هایی راجع به پذیرفته شدن توسط همسالان یا دیگران داشته باشند.

این نوع افکار می‌توانند به ایجاد فیلترهای فکری غیرواقعی، سوگیرانه یا ناسازگارانه‌ای که به احساسات منفی و اقدامات غیرمولد منجر می‌شوند، کمک ‌کنند. بنابراین، نوجوانی که پیامکی تلفنی را به عنوان پس زده شدن درک می‌کند، ممکن است از آن دوست دوری کند، فرض کند دوستش از او بیزار است و احساس غم و انزوا کند.

شناخت‌درمانی به این نوجوان می‌آموزد که این افکار تحریف‌شده را به خوبی بسنجد، وضعیت را به صورت واقع‌بینانه‌تری ارزیابی کند و تصمیماتش را بر اساس تفکر متعادل‌تری و متوازن‌تری اتخاذ کند.

کار با کودکان یا نوجوانان برای تغییر برداشت‌هایشان از وقایع یا احساسات می‌تواند منجر به واکنش‌های عاطفی کاملاً متفاوتی شود.

در شناخت‌درمانی چه می‌آموزید؟

در شناخت‌درمانی، کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنها می‌آموزند:

  • بین افکار، احساسات و اعمال خود تفاوت قائل شوند.
  • از راه‌هایی که افکار می‌توانند روی احساسات و اعمال تأثیر غیرمفیدی بگذارند آگاه شوند.
  • در مورد افکاری که به نظر می‌رسد به طور خودکار بروز می‌کنند و شخص حتی متوجه نمی‌شود که این افکار چگونه می‌تواند روی احساساتش تأثیر بگذارد، آگاهی کسب کنند.
  • به شکلی انتفادی ارزیابی کنند که آیا این افکار و مفروضات «خودکار» دقیق یا مغرضانه هستند.
  • مهارت‌هایی کسب کنند تا خودشان متوجه این افکار مغرضانه شوند، آنها را قطع و سپس اصلاح کنند.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط