صحبت با معلم‌ در مورد مشکلات تکالیف درسی بچه‌ها

صحبت با معلم‌ در مورد مشکلات تکالیف درسی بچه‌ها

کلاس اول احتمالاً اولین سالی است که به فرزند شما تکالیف و مشق شب داده می‌شود. طبیعی است که انتظار مشکلاتی را در طول مسیر داشته باشید، بنابراین اگر فرزندتان در کنار آمدن با روتین انجام تکالیف مشکل دارد، نسریع وحشت نکنید! در این مطلب با چند روش برای صحبت با معلم کودکتان در مورد مشق شب آشنا شوید.

مشکلات درسی کلاس اول، دوم و سوم

هر بچه‌ای هر چند وقت یک بار با یک تکلیف دشوار یا گیج‌کننده مواجه می‌شود، مخصوصاً در کلاس‌های بالاتر مثل سوم ابتدایی که سطح تکالیف بالا می‌رود. بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه مشکل در درازمدت این است که مرتباً با معلم فرزندتان در تماس باشید. رایج‌ترین مشکلاتی که والدین از آن شکایت دارند، غیرمنطقی بودن حجم تکالیف، تکالیف خیلی آسان یا خیلی سخت، یا تکالیف خیلی زیاد در برخی روزها و تکالیف ناکافی در روزهای دیگر و دستورالعمل های گمراه‌کننده است.

بیشتر دانش‌آموزان کلاس اولی از حضور در مدرسه هیجان‌زده هستند و می‌خواهند کارهای مدرسه را به خانه ببرند. امتناع از انجام این کار می‌تواند نشان‌دهندۀ وجود مشکلی در مدرسه باشد. اگرچه ممکن است فوراً وسوسه شوید معلم را برای مشکلات مربوط به تکالیف مقصر بدانید، اما این کار را نکنید. اگر از سیاست معلم در ارتباط با تکالیف ناراحت هستید یا فکر می‌کنید که او تکالیف زیادی تعیین می‌کند، ابتدا در مورد نگرانی‌های خود با او صحبت کنید. شاید مسئله این است فرزند شما در کلاس مشکل دارد و به کمک بیشتری نیاز دارد. راه‌هایی وجود دارد که ارتباط خوب و مؤثری با معلم کودکتان داشته باشید و پیشنهادهای زیر را برای صحبت با معلم فرزندتان در مورد مشکلات تکالیف درسی در خاطر داشته باشید:

با فرزندتان صحبت کنید

در مورد مشکل تکالیف با فرزند خود صحبت کنید و قبل از این‌که با معلم حرف بزنید، بفهمید مشکل دقیقاً چیست. مثلاً بپرسید: 

  • آیا کارش خیلی سخت یا خیلی کسل‌کننده است؟
  • آیا برخی از موضوعات آسان‌تر از بقیه هستند؟
  • آیا تکالیف امسال خیلی سخت‌تر از سال گذشته است؟ 

با معلم تماس بگیرید

با معلم تماس بگیرید و یک جلسهٔ حضوری ترتیب دهید. اگر این امکان وجود ندارد، زمانی را مشخص کنید که بتوانید از طریق تلفن یا ایمیل و به صورت خصوصی با معلم صحبت کنید.

در مورد جلسات اولیا و مربیان بدانید.

سؤال بپرسید

قبل از تماس با معلم یا شروع جلسه سؤالاتتان را آماده و در صورت لزوم آنها را یادداشت کنید. مشخص کنید که می‌خواهید از این جلسه به چه نتیجه‌ای برسید. چند نمونه سوال:

  • انتظار دارید فرزندتان هر شب چه مدت کار کند؟
  • چقدر در انجام تکالیف فرزندم مشارکت داشته باشم؟
  • فرزند من چه مقدار تکلیف را در کلاس انجام می‌دهد؟
  • آیا علت دشوار بودن تکالیف درسی این است که فرزندم در کلاس تمرکز کافی ندارد؟
  • اگر تکالیف انجام نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

رویکرد آموزشی معلم را بشناسید

در مورد فلسفۀ معلم در ارتباط با تکالیف صحبت کنید. معلمان از تکالیف برای رسیدن به اهداف مختلفی استفاده می‌کنند. برخی از معلمان تکالیف را برای تقویت درس‌هایی که قبلاً در کلاس یاد داده‌اند، استفاده می‌کنند. اگر این‌طور است و تکالیف برای فرزندتان خیلی سخت است، شاید لازم باشد در خانه به فرزندتان کمک کنید.

برخی از معلمان از تکالیف برای معرفی مطالب جدید استفاده می‌کنند. اگر این روش معلم است و فرزند شما به تنهایی روی تکالیف کار می‌کند، شاید معلم انتظار داشته باشد به انجام تکالیف بیشتر کمک کنید.

مطلب مادرشو در مورد کمک به بچه‌ها برای انجام تکالیف را ببینید.

با هم برنامه‌ریزی کنید

وقتی مشکل را شناسایی کردید، در مورد راه‌های‌حل آن صحبت کنید. به عنوان مثال، ایجاد تغییراتی در خانه، مثل به دنیا آمدن خواهر یا برادر جدید یا طلاق می‌تواند بروی عملکرد بچه‌ها در ارتباط با تکالیف تأثیر بگذارد. شاید، راه‌حل این باشد که زمان بیشتری را به فرزند خود اختصاص دهید تا احساس امنیت او را تقویت کنید یا شاید فرزند شما مدام از انجام تکالیف خود بازمی‌ماند و لازم است شما در خانه یک تقویم مخصوص تکالیف داشته باشید تا موعد تحویل کارها را یادآوری و پیگیری کنید.

شاید فرزندتان برای انجام تکالیف به کمک بیشتری در خانه نیاز داشته باشد، یا شاید معلم واقعاً باید کار کمتری را به فرزندتان اختصاص دهد. بسیاری از اوقات، مشکلات مربوط به تکالیف کودکان نتیجۀ سوءتفاهم‌های ساده است. وقتی با معلمش برنامه‌ای برای حل مشکل ریختید، در مورد آن با فرزندتان صحبت کنید و دست به کار شوید.

پیگیر باشید

ترتیبی دهید که چند هفته بعد از اولین صحبتتان با معلم فرزند خود، یا در همین حدود دوباره با معلم ملاقات کنید تا پیشرفت فرزندتان را بررسی کنید. اگر مشکل ادامه داشت یا اگر شما در کار با معلم مشکل دارید، شاید لازم باشد با مدیر مدرسه یا مشاور مدرسه صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط