واژینیسموس چیست و چه علائمی دارد؟

واژینیسموس چیست و چه علائمی دارد؟

واژینیسموس چیست؟ در اختلال واژینیسموس، واژن هنگام وارد شدن چیزی به آن، به طور ناگهانی سفت می‌شود. این وضعیت می‌تواند برای شخص مبتلا دردناک و ناراحت کننده باشد، اما قابل درمان است. در این مطلب با واژینیسموس، علل ایجاد واژینیسموس، تشخیص و روش‌های درمان واژینیسموس آشنا شوید. 

واژینیسموس

واژینیسموس (Vaginismus)، واکنش خودکار بدن به ترس از انواع نفوذ به واژن یا برخی از انواع این ترس است. در این اختلال، وقتی دخول انجام می‌شود، عضلات واژن خود به خود سفت می‌شوند و شخص مبتلا کنترلی روی این واکنش ندارد. گاهی اوقات، حتی اگر قبلاً از دخول جنسی بدون درد لذت برده‌اید، باز هم ممکن است دچار واژینیسموس شوید. با این حال، واژینیسموس لزوماً بر توانایی شما برای برانگیختگی جنسی و لذت بردن از سایر انواع تماس جنسی تأثیر نمی‌گذارد. 

این اختلال در اصطلاح پزشکی واژینیسم نامیده می‌شود و به عبارت ساده‌تر، واژینیسم یک اصطلاح پزشکی است که حالت انقباض غیرارادی عضلات ناحیهٔ واژن هنگام دخول را توصیف می‌کند. کسی که به این مشکل دچار است، موفق به برقراری رابطهٔ جنسی نمی‌شود و همیشه از نزدیکی جنسی دردناک ترس دارد.

اختلال واژینیسموس واقعاً می‌تواند کیفیت زندگی فرد را پایین بیاورد. ناراحتی، عصبانیت، از بین رفتن اعتماد به نفس، بروز مشکلات در روابط زناشویی برخی از پیامدهای واژینیسموس هستند. همچنین این اختلال می‌تواند مانع از بارداری افراد ‌شود. برخی از زنانی که با واژینیسموس درگیر هستند، حتی قادر به معاینه شدن هم نیستند، زیرا معاینات لگنی یا رحمی در این زنان بسیار دردناک و گاهی حتی غیرممکن است.

واژینیسموس درجه‌های مختلفی دارد. بعضی از زنان مبتلا نمی‌توانند هیچ چیزی را درون واژن خود بپذیرند، زیرا واژن آنها به صورت ناگهانی بسته می‌شود. گروه دیگری از خانم‌ها می‌توانند از کاندوم و تامپون استفاده کنند، اما قادر به برقراری رابطهٔ جنسی نیستند و گروه دیگر قادر به برقراری رابطهٔ جنسی هستند، اما این رابطه برایشان بسیار دردناک و سخت است.

شاید لازم باشد بگوییم که واژینیسموس را نباید با رابطهٔ جنسی دردناکی به نام دیسپارونیا (Dispareunia) اشتباه گرفت.

علائم واژینیسموس 

علائم و نشانه‌های اختلال واژینیسموس در میان زنان مختلف با هم فرق دارد. یکی از علائم اصلی این اختلال، منقبض شدن غیرارادی واژن است. وقتی واژن یک خانم به صورت غیرارادی منقبض می شود، دخول را دشوار و غیرممکن می‌کند. دیگر نشانه‌ها در زیر آمده که لازم است در صورت وجود هر کدام از آنها به پزشک زنان مراجعه کنید، چون این موارد ذکرشده علائم رایج واژینیسموس هستند:

  • وارد کردن تامپون به واژن برای شما دشوار است.
  • در طول رابطهٔ جنسی با دخول واژینال مشکل دارید.
  • در طول رابطهٔ جنسی احساس سوزش یا درد می‌کنید.

مسائل دیگری که می‌تواند باعث درد زنان حین رابطهٔ جنسی شود عبارتند از:

علل واژینیسموس

علل ایجاد واژینیسموس همیشه مشخص نیست، اما برخی از مواردی که تصور می‌شود منجر به بروز آن شوند عبارتند از:

  • ترس از کوچک بودن واژن
  • بد بودن اولین تجربهٔ جنسی
  • تجربۀ یک معاینه پزشکی ناخوشایند
  • باور داشتن به شرم‌آور و اشتباه بودن رابطهٔ جنسی
  • یک عارضهٔ پزشکی دردناک، مانند قارچ واژن

تشخیص واژینیسموس

بعد از این‌که به پزشک زنان مراجعه کردید، او در مورد علائمتان سؤال خواهد کرد و ممکن است برای معاینه، واژن شما را بررسی کند کهاین معاینه معمولاً بسیار سریع است. او بررسی سریعی انجام می‌دهد تا از نبود سایر عارضه‌ها، مانند عفونت مطمئن شود و بعید است که پزشک نیازی به معاینهٔ داخلی واژن داشته باشد.

پس از معاینه، اگر پزشک معتقد باشد که شما مبتلا به واژینیسموس هستید، ممکن است شما را به یک متخصص مانند درمانگر جنسی ارجاع دهد.

درمان واژینیسموس

درمان واژینیسموس معمولاً بر موارد زیر متمرکز است:

  • مدیریت احساسات شخص در مورد دخول
  • تمریناتی برای عادت کردن تدریجی به دخول

و به شکل‌های زیر خواهد بود:

درمان‌روانی جنسی

نوعی گفت‌وگودرمانی است که هدف آن کمک به درک احساسات خود در مورد بدن و جنسیت و تغییر این احساسات است.

تکنیک‌های آرام‌سازی

ذهن‌آگاهی، تنفس و تمرین‌های لمسی ملایم برای کمک به یادگیری شل کردن عضلات واژن است.

تمرینات عضلات کف لگن یا کگل

تمرینات فشرده‌سازی و رهاسازی برای کنترل پیدا کردن بر عضلات واژن است.

تمرکز حسی

تمریناتی برای کمک به آرامش و ریلکس شدن شما حین رابطهٔ جنسی و افزایش میل جنسی یا همان لیبیدو است.

ترینر واژن یا تمرین دادن واژن

ترینر واژن (Vaginal trainers)، کار و استفاده از اشیایی به شکل تامپون در اندازه‌های مختلف است که کمک می‌کند کم‌کم به قرار دادن چیزی در واژن خود عادت کنید.

درمان در ابتدا با راهنمایی درمانگران متخصص انجام می‌شود و معمولاً از شما انتظار می‌رود که برخی از تمرینات را در خانه انجام دهید. اگر در یک رابطهٔ سالم و مطمئن هستید، می‌توانید شریک زندگی خود را نیز در تمرینات درگیر کنید. درمان‌های این اختلال معمولاً جواب می‌دهند و ممکن است در عرض چند هفته شاهد پیشرفت خود باشید.

نکتهٔ مهم در مورد واژینیسموس

گاهی اوقات واژینیسموس با مشکل فیزیکی واژن اشتباه گرفته می‌شود که می‌تواند منجر به جراحی بی‌مورد شود. اما در واقع، موارد بسیار کمی از واژینیسموس نیاز به جراحی دارد. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط