صندلی ایمنی کودک در هواپیما: چطور در هواپیما کودک را روی صندلی بنشانید؟

صندلی ایمنی کودک در هواپیما: چطور در هواپیما کودک را روی صندلی بنشانید؟

چطور در هواپیما کودک را روی صندلی بنشانیم؟ از چه نوع صندلی برای برن کودک به هواپیما استفاده کنید؟ چطور از استفاده از صندلی ایمنی کودک در هواپیما استفاده کنیم؟ در این مطلب ب پاسخ این سؤال‌ها آشنا شوید.

آیا در هواپیما باید از صندلی ایمنی مخصوص کودک استفاده کرد؟

شما ملزم به این کار نیستید، اما کارشناسان برتر دنیا در این زمینه قویاً توصیه می‌کنند که از یک ابزار مهار کودک که شبیه یک کمربند است و توسط سازمان حمل‌ونقل هوایی تأیید شده باشد، استفاده کنید. این به معنای استفاده از صندلی ماشین کودک تأییدشده یا مهار ایمنی هواپیما و اصطلاحاً CARES است.

از نظر قانونی شما در هواپیما می‌توانید یک کودک تا ۲۴ ماهه را در آغوش خود نگه دارید که معمولاً به صورت رایگان است، اما تلاطم غیرمنتظرهٔ هواپیما می‌تواند بچهٔ روی دامنتان را از آغوش شما پرت کند و در سقوط هواپیما، کودک می‌تواند زیر بدن شما خرد شود.

از قضا قانون مقرر می‌کند که همه چیز در کابین هواپیما هنگام برخاستن، فرود آمدن و تلاطم در چاله‌ٔ هوایی به چیزی بسته شود، به جز کودکانی که آن‌قدر کوچک باشند که بتوانند در آغوش والدین خود بنشینند. اما چرا قانونی وجود ندارد که مهارهای ایمنی کودکان را در هواپیماها الزامی کند؟ از آنجا که تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است که اگر خرید بلیط اضافی برای کودک اجباری باشد، بسیاری از خانواده‌ها به جای آن با اتومبیل به مقصد می‌روند و از نظر آماری این راه خطرناک‌تری برای سفر است.

خواه از صندلی ماشین مخصوص کودک استفاده کنید و خواه از مهار ایمنی هواپیما، کودک شما در هواپیما به صندلی مخصوص خود احتیاج دارد. اگر فرزندتان به اندازه‌ٔ کافی کوچک است که بتواند به صورت رایگان سوار هواپیما شود، ممکن است بتوانید یک صندلی خالی برای او پیدا کنید، اما هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بلیط‌های نیم‌بها برای کودکان خردسال ارائه می‌دهند. برای تخفیف گرفتن با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید یا سؤال کنید که سیاست آن شرکت برای استفاده از صندلی‌های خالی چیست.

در هواپیما به چه نوع صندلی ایمنی کودک نیاز دارید؟

قبل از بردن صندلی ایمنی ماشین به هواپیما، مطمئن شوید که مورد تأیید هواپیمایی است. برچسب صندلی ماشین کودکتان باید شامل این کلمات باشد: «این مهار برای استفاده در وسایل نقلیهٔ موتوری و هوایی تأیید شده است.» مهمانداران هواپیما دستور دارند که برچسب را پیدا کنند و اگر برچسب وجود نداشته باشد، ممکن است با مشکل روبه‌رو شوید.

همچنین حتماً صندلی ایمنی‌ای را که به سفر می‌برید اندازه بگیرید. برای جا شدن در یک صندلی معمولی هواپیما، پهنای صندلی ایمنی کودک نباید از ۴۰ سانتی‌متر بیشتر باشد، هرچند می‌توانید دسته‌ٔ صندلی هواپیما را بلند کنید تا صندلی‌های ایمنی کمی پهن‌تر هم در آن جا شود.

صندلی ماشین کودک را چگونه نصب و استفاده کنید؟

شما باید یک صندلی کنار پنجره را رزرو کنید. در آنجاست که باید صندلی ایمنی کودک را قرار دهید تا مطمئن شوید که در شرایط اضطراری مسیر فرار را مسدود نخواهد کرد. شما نمی‌توانید صندلی ایمنی کودک را در صندلی کنار راهرو یا ردیف کنار در خروج قرار دهید. آنچه برخی شرکت‌های هوایی برای بچه‌هایی که سوار هواپیما می‌شوند، توصیه می‌کند به شکل زیر است:

  • اگر کودکتان کمتر از ۹ کیلوگرم وزن دارد، در یک صندلی ایمنی رو به عقب سوار شود.
  • اگر کودکتان ۹ تا ۱۸ کیلوگرم وزن دارد، در یک صندلی ایمنی رو به جلو سوار شود.
  • اگر کودکتان بیشتر از ۱۸ کیلوگرم وزن دارد، از کمربند ایمنی هواپیما استفاده کند.

مثل همیشه، هنگام بستن تسمه‌های صندلی فرزندتان، دستورالعمل‌های شرکت سازنده‌ٔ صندلی را با دقت دنبال کنید.

آیا مهار یا کمربند شکمی وجود دارد که بتوان به جای صندلی ایمنی خودرو در هواپیما استفاده کرد؟

بله، اما فقط یک مورد است و برای کودکان زیر یک سال نیست. تنها وسیله‌ٔ مهاری که برای کودکان هنگام برخاستن، پرواز و فرود هواپیما تأیید شده است، سیستم مهار هواپیما CARES است که برای کودکان حداقل یک ساله با وزنی بین ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم مناسب است.

این ابزار مهار کودک ۴۵۰ گرم وزن دارد، داخل یک کوله‌پشتی کیسه‌ای به عرض ۱۵ سانتی‌متر جا می‌شود و می‌تواند به هر نوع صندلی هواپیما وصل شود. مهارهای کمری مکمل، که به آن کمربند شکمی نیز گفته می‌شود، برای استفاده در هواپیما یا هر وسیله‌ٔ نقلیه‌ٔ دیگری تأیید نشده‌اند.

آیا می‌توان از صندلی‌ بالابر خودرو یا بوستر صندلی خودرو برای کودک در هواپیما استفاده کرد؟

صندلی‌های بالابر یا بوستر بدون پشتی که در اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند، هنگام تاکسی کردن، یعنی حرکت هواپیما روی زمین و برخاستن یا فرود مجاز نیستند، زیرا در صورت حرکت به جلوی ناگهانی صندلی هواپیما تحت فشار، بچه‌هایی که در این نوع بالابرها نشسته‌اند می‌توانند آسیب ببینند. اما بالابرها یا بوسترهای دارای پشتی و تسمه‌ٔ مهار که برچسب استفاده در خودروها و هواپیماها را دارند مجاز هستند.

با این وجود، شاید برای سهولت بخواهید صندلی بوستر کودک خود را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید، زیرا کودکانی که برای نشستن در بوستر به اندازهٔ کافی بزرگ هستند، یعنی بالای چهار سال هستند، می‌توانند با کمربند ایمنی هواپیما به شکل مناسب ایمن شوند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید