راهنمای ایمنی خرید اسباب‌بازی‌ها را بدانید

راهنمای ایمنی خرید اسباب‌بازی‌ها را بدانید

اسباب‌بازی‌ها گنجینه‌های کودکی هستند. اما اگر دقت نکنید، آنها نیز می‌توانند خطرناک باشند. برای محافظت از کودکان، در این مطلب با نکاتی هنگام خرید و انتخاب اسباب‌بازی برای بچه‌ها آشنا شوید.

راهنمای ایمنی خرید اسباب‌بازی

اسباب‌بازی‌های متناسب با سن کودک انتخاب کنید

بیشتر اسباب‌بازی‌ها روی برچسبشان یک «سن توصیه‌شده» دارند، که می‌تواند به عنوان نقطه‌ٔ شروع در فرایند انتخاب استفاده شود. هنگام انتخاب اسباب‌بازی متناسب با سن، در مورد توانایی‌ها و سطح رشد و پختگی فرزند خود واقع‌بین باشید. به عنوان مثال، اسباب‌بازی‌هایی که دارای شیئی برای پرتاب کردن هستند هرگز برای کودک زیر چهار سال مناسب نیستند و حتی برخی از بچه‌های شش ساله نیز برای بازی با آنها به اندازه‌ٔ کافی بالغ نیستند. به همین ترتیب، اگر فرزند سه ساله‌ٔ شما هنوز هم همه چیز را در دهان خود می‌گذارد، برای دادن اسباب‌بازی‌های شامل قطعات و اجزای کوچک به او کمی بیشتر صبر کنید.

اسباب‌بازی‌های باکیفیت بخرید

گاهی کهنگی و فرسودگی اسباب‌بازی‌های استفاده‌شده‌ای که از بستگان یا خواهران و برادران بزرگ‌تر به کودکتان رسیده‌اند یا به صورت دست دوم خریداری شده‌اند می‌تواند خطرناک باشد. دکمه‌ها، باتری‌ها، نخ، روبان، چشم عروسک، مهره و قطعات پلاستیکی را که به راحتی می‌توان با جویدن یا با دست کند و قورت داد.

روی تمام اسباب‌بازی‌های نو یا قدیمی را بررسی و اطمینان حاصل کنید که دم و گوش حیوانات عروسکی محکم دوخته شده و درزهای بدن آن مقاوم است. قطعات روی سایر اسباب‌بازی‌ها هم باید محکم وصل شده باشند. همچنین مطمئن شوید که اسباب‌بازی‌ لبه‌های تیزی ندارد و رنگ آن در حال ریختن نیست.

اسباب‌بازی‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید

تا زمانی که فرزندتان سه ساله شود، اجزا و قطعات اسباب‌بازی‌ها باید بزرگ‌تر از دهانش باشند تا از احتمال خفگی کودک جلوگیری شود. برای تعیین این‌که آیا یک اسباب‌بازی خطر خفگی دارد یا نه، سعی کنید آن را داخل رول مقوایی یک دستمال توالت جا بدهید. اگر یک اسباب‌بازی یا بخشی از اسباب‌بازی می‌تواند درون این استوانهٔ مقوایی قرار بگیرد، ایمن نیست.

جسم و جثهٔ کودک را در نظر بگیرید

اطمینان حاصل کنید که کودک شما از نظر جسمی برای آن اسباب‌بازی خاص آماده است. به عنوان مثال، والدین بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است دوچرخه‌ای یک سایز بزرگ‌تر از فرزندشان خریداری کنند تا مجبور نباشند سال بعد دوچرخه‌ٔ جدیدی بخرند. اگر کودک مهارت‌ بدنی لازم برای کنترل دوچرخه‌ٔ بزرگ‌تر را نداشته باشد، این ترفند والدین ممکن است به آسیب جدی منجر شود.

جدول قد و وزن کودک را ببینید.

بادکنک‌ها را فراموش کنید

بادکنک‌ها تزئیناتی جذاب برای مهمانی و سرگرم‌کننده برای بازی هستند اما بادکنک‌های لاتکس عامل اصلی مرگ و میر ناشی از خفگی مرتبط با اسباب‌بازی‌ها در کودکان است. بادکنک‌های بادنشده یا تکه‌های بادکنک‌ ترکیده در صورت بلعیده شدن می‌توانند مجاری هوایی کودک را کاملاً مسدود و تنفس را غیرممکن کنند.

به شکل و ابعاد اسباب‌بازی دقت کنید

اسباب‌بازی‌های سنگین را انتخاب نکنید. آیا اگر روی کودکتان بیفتد ممکن است به او آسیب برسد؟ اگر این‌طور است، از خرید آنها خودداری کنید. همچنین اسباب‌بازی‌هایی شامل یک بند یا ریسمان بلندتر از ۳۰ سانتی‌متر را انتخاب نکنید. ریسمان خیلی راحت می‌تواند دور گردن کودک خردسال بپیچد و باعث خفگی شود. 

هنگامی که کودکتان توانست روی دست‌ها و زانوهایش بلند شود، آویزهای بالای تخت یا تشک بازی او را بردارید. مخصوصاً در مورد اسباب‌بازی‌های قدیمی‌تر هوشیار باشید. برای مثال، یک مدل قدیمی از آشپزخانه‌ٔ اسباب‌بازی ممکن است تلفنی متصل به یک سیم بالقوه مرگبار داشته باشد، درحالی‌که مدل جدیدتر از همین آشپزخانه‌ٔ اسباب‌بازی تلفن بی‌سیم دارد که رایج‌تر و ایمن‌تر است.

در مورد نکات ایمنی خرید لباس کودک بدانید.

از خرید اسباب‌بازی دارای آهنربا خودداری کنید

آهنربا را از خطرات پنهان در خانه است. آهنرباهای کوچک و قوی اغلب در اسباب‌بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است به راحتی از اسباب‌بازی جدا و توسط کودک بلعیده شوند. دو یا چند آهنربای بلعیده‌شده یا یک آهنربا و یک جسم فلزی در صورت کشف و رسیدگی نشدن سریع می‌توانند از پشت دیواره‌های روده به سوی یکدیگر جذب شوند و باعث پیچاندن و کشیدن روده‌ها و ایجاد سوراخ، انسداد، عفونت یا شرایطی بدتر شوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند اسباب‌بازی‌های دارای آهنربا را از بچه‌های زیر 14 ساله دور نگه دارید. به خصوص در مورد ست‌های آهنرباهای قوی مراقب باشید. مقررات جدید در دنیا، فروش آهنرباهای کوچک و خیلی قوی در این ست‌ها را ممنوع کرده است. 

مراقب اسباب‌بازی‌های سمی باشید

حتی وقتی اسباب‌بازی‌ای پیدا می‌کنید که بی‌خطر به نظر می‌رسد، باید مطمئن شوید که با مواد شیمیایی آسیب‌رسان به کودکان ساخته نشده است. فتالات‌ها یا «نرم‌سازها» برای افزایش انعطاف‌پذیری و دوام پلاستیک به کار می‌روند و این مواد شیمیایی در بسیاری از اسباب‌بازی‌ها یافت می‌شوند. کادمیوم، سرب، جیوه و آرسنیک از دیگر مواد شیمیایی هستند که در همه چیز، از عروسک‌ها و شخصیت‌های کارتونی و اکشن فیگورها گرفته تا جواهرات کودکان و حیوانات عروسکی، یافت می‌شوند.

نکاتی دربارهٔ ایمنی اسباب‌بازی

بسیاری از جراحات و آسیب‌های کودکان مربوط به اسباب‌بازی‌هاست و یک سوم از بچه‌های درگیر کمتر از پنج سال درند. برای ایمن نگه داشتن فرزند خود، بعد از خرید اسباب‌بازی‌ها این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

باتری‌های دکمه‌ای را خارج از دسترس نگه دارید

باتری‌های کوچک و دکمه‌ای گرد در کارت‌پستال‌ موزیکال، اسباب‌بازی‌ها، کنترل‌کننده‌های بازی بی‌سیم مثل دسته‌ٔ بازی و کنترل از راه دور یافت می‌شوند و برای کودکان فوق‌العاده خطرساز هستند. یک باتری دکمه‌ای در صورت بلعیده شدن، می‌تواند حتی ظرف دو ساعت باعث سوختگی شیمیایی خطرناکی شود.

در مورد انواع سوختگی کودکان بدانید.

ورقهٔ پلاستیکی اسباب‌بازی را جدا کنید

قبل از این‌که اسباب‌بازی جدیدی به کودک خود بدهید، مطمئن شوید که هیچ فیلم پلاستیکی یا ورق پلاستیکی نازکی روی جعبه یا خود اسباب‌بازی وجود ندارد. دیدن فیلم پلاستیکی روی آینه‌ها یا قطعات آینه‌ای اسباب‌بازی‌ها می‌تواند دشوار باشد. گاهی کودکان به خاطر بلعیدن این ورقه و فیلم‌های پلاستیکی روی آینه‌ٔ یک اسباب‌بازی تا مرز خفگی رفته‌اند.

اسباب‌بازی‌ها را به شکلی ایمن نگهداری کنید

طبق گزارش‌ها، بچه‌هایی بوده‌اند که به خاطر افتادن در یک جعبه‌ٔ اسباب‌بازی روی سر یا گردنشان فوت کرده‌اند. همچنین ممکن است کودکان داخل جعبه‌ٔ اسباب‌بازی بروند و گیر بیفتند. از جعبه‌ای با در کشویی، در سبکی که بتوانید جدا کنید یا اصلاً جعبه‌ٔ بدون در استفاده کنید. همچنین می‌توانید از جعبه‌ای دارای تکیه‌گاه در که از بسته شدن آن جلوگیری می‌کند، استفاده کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط