رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۲۴

این چهار هفته در واقع آخرین ماه از دوران یک سالگی کودکتان خواهد بود و از ماه دیگر او دو ساله خواهد شد. «مادرشو» به خودش برای اینکه اولین نفری است که از همین الان تولد فرزند عزیزتان را تبریک می‌گوید افتخار می‌کند. در این مطلب می‌توانید با اولین هفته از زندگی ماه ۲۴ کودکتان آنشا شوید.

یادگیری زبان و تکرار کلمات

فرزند شما ممکن است در حال حاضر روزانه تا ۱۰ کلمه جدید را یاد بگیرد. برخی از مهارت‌های زبانی که می‌توانید از کودک خود در حدود دو سالگی انتظار داشته باشید اینهاست:

  • گفتن جملات دو تا چهار کلمه‌ای
  • خواندن ترانه‌های ساده
  • فهم دستورالعمل‌های ساده
  • استفاده از ضمایر، اگر چه نه همیشه درست
  • تکرار کلمات شما در میان گفت‌وگوهایتان
  • تشخیص نام افراد، چیزها و قسمت‌های مختلف بدن

شما همچنان می‌توانید با کتاب خواندن برای کودک نوپایتان، مهارت‌های کلامی روبه رشدش را تقویت کنید. کتاب خواندن می‌تواند اسم‌ها، افعال و ایده‌های جدیدی را که کودکتان در زندگی روزمره با آنها روبه‌رو نمی‌شود به او معرفی کند تا دنیایش زیباتر باشد. کتاب‌هایی که حاوی بازی‌های لغوی هستند؛ مثلاً قافیه دارند، به بچه‌ها کمک می‌کنند که بین کلمات مشابه ارتباط ایجاد کنند.

جشن تولد دو سالگی

با توجه به نزدیک شدن تولد کودکتان، احتمالاً به فکرید که چطور بهترین جشن تولد ممکن را بگیرید. دو ساله‌ها عاشق کیک و شمع و بادکنک و هدایا هستند. از طرف دیگر، آنها به سادگی از هر چیزی که سرشار و بیش از حد باشد، آشفته و پریشان می‌شوند که این شامل مهمانان زیاد و سروصدای زیاد هم می‌شود.

جشن تولدهای خوب و مناسب برای کودکان دو ساله، مهمانی‌های کوچک، ساده و کوتاه هستند. یک قاعدهٔ سرانگشتی تولدهای بچه‌ها هم اغلب یک کودک مهمان، به ازای هر سال از سن کودک است. بنابراین، برای یک کودک دو ساله، دو مهمان حدوداً هم سن و سال خودش کافی است و دو ساعت مهمانی هم از هر جهت مناسب خواهد بود.

سرگرمی‌های ساده مانند حباب ساختن و یا تاب‌بازی هنوز هم برای او اوج لذت و هیجان است. همچنین شما می‌توانید جشن را قبل از چرت بعدازظهر یا هنگام شام برگزار کنید، اما خیلی قبل از ساعت خواب شب مهمانی را تمام کنید تا هیجان و تحریک زیاد مانع خوابیدن کودک نشود.

یکی از بهترین تصمیمات این است که برای دومین سالگرد تولد کودکتان روی یک دعوتنامه بنویسید: «برای صرف کیک و بستنی دو سالگی (نام کودک) توی پارک یا شهربازی (نام محل) در کنار ما باشید» و آدرس محل را هم روی پاکت بنویسید.

اما اگر جشن پرخرجی برنامه‌ریزی کردید، انتظارات خود را از پسر یا دخترتان که جشن تولدش است پایین نگه دارید. از بچه‌ها در این سن انتظار نداشته باشید که وقتی مرکز توجه هستند عالی رفتار کنند. برنامه‌های خاصی مانند آوردن یک شخص بزرگسال برای خنداندن کودکان یا هر شخصی برای سرگرمی ممکن است آنها را در این سن بترساند. همچنین آنها شاید در این بازی‌ها شرکت کنند و شاید اصلاً دوست نداشته باشند. مطمئن باشید وقتی فرزندتان بزرگ‌تر شود، فرصت‌های زیادی برای جشن‌هایی با برنامه‌های خاص وجود خواهد داشت.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط