رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۲۳

کودک ۲۳ ماههٔ شما حالا وارد سومین هفته از ۲۳ ماهگی‌اش شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از رفتار و تغییرات هفتهٔ سوم از ماه ۲۳ زندگی یک کودک نوپا آشنا شوید.

ایجاد سلیقهٔ غذایی خوب

بهترین راه برای ترغیب و تشویق یک کودک به خوردن غذاهای جدید و مفید این است که به درست کردن آنها ادامه دهید، حتی اگر او از مزه کردن یا دست زدن به چیزی که در بشقابش گذاشته‌اید هم امتناع می‌کند، نمایش غذا و قرار گرفتن در معرض دید یکی از را‌های چاره است. متخصصان تغذیه می‌گویند ممکن است لازم باشد ۱۰ یا ۲۰ بار یا حتی بیشتر، غذایی جدید به یک کودک نوپا ارائه شود تا به امتحان کردن آن رضایت بدهد.

مقدار کمی از غذای جدیدی که درست کرده‌اید به او بدهید تا کمتر برایش ترسناک باشد و ارائهٔ غذاها در شکلی متفاوت را امتحان کنید. مثلاً، کلم بروکلی خردشده متفاوت از کلم بروکلی کمی له‌شده در کمی ماست یا پنیر به نظر می‌رسد. همچنین هرگز فرزندتان را مجبور نکنید چیزی را بچشد یا تمام محتویات بشقابش را بخورد. شما می‌خواهید وعده‌های غذا برای او تداعی‌ و خاطره‌ٔ خوشایندی داشته باشد. علاوه بر این، هیچ‌کس همه‌ٔ غذاها را دوست ندارد.

همچنین در این سن انتظار رعایت کامل آداب غذا خوردن را از کودک نداشته باشید. بوییدن غذا، دست زدن به آن و مالیدن آن به دست‌ها یا روی میز، از جمله راه‌هایی است که کودک از طریق آنها با یک غذای جدید آشنا می‌شود.

یک وان جدید

اگر می‌خواهید از وان خودتان برای حمام کردن کودک استفاده کنید و کودک شما نیزاز وان حمام بزرگ می‌ترسد، بهتر است برای شروع، همان وان کوچک و قدیمی‌اش او را در داخل وان حمام بزرگ و به ظاهر ترسناکش بگذارید و آن را با آب پر کنید. با این کار احتمالاً و به مرور ترسش خواهد ریخت و کم‌کم به وان بزرگ‌تر هم عادت می‌کند. فقط مراقبت رعایت موارد ایمنی مثل لیز خوردن، نزدیک شدن به شیر آب داغ حمام و این موارد باشید.

آموزش و رعایت بهداشت

شستن دست‌ها اصلی‌ترین راه محافظت از خانواده‌تان در مقابل بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزاست. شما می‌توانید با یاد دادن این مهارت مهم به فرزندتان تعداد میکروب‌های موجود در خانه‌ را کاهش دهید و زندگی خود را کمی راحت‌تر کنید.

برای این آموزش، یک چهارپایه را مقابل روشور دستشویی قرار دهید تا کودک بتواند به شیر آب برسد و به او نشان دهید چگونه شیر را به اندازهٔ کافی باز و بسته کند. استفاده از یک قالب صابون ممکن است برای دست‌های کوچک‌ او آسان‌تر از تا ظرف صابون مایع باشد. مهارت‌های حرکتی ظریف کودکتان هنوز در حال رشد است، بنابراین او برای مدت زیادی به کمک و نظارت شما برای یاد گرفتن این کار نیاز دارد.

به او نشان دهید چگونه کف را روی تمام قسمت‌های دستش بمالد و بعد آبکشی کند. کشتن میکروب‌های مضر به ۲۰ ثانیه مالیدن کف نیاز دارد. یک راه خوب برای اطمینان از اینکه او کف را به مدت کافی به دستش می‌مالد این است که از او بخواهید درحالی‌که شما آهنگ الفبا یا شعری را می‌خوانید دست‌هایش را کف بزند و وقتی به پایان آن می‌رسید آنها را آبکشی کند. همچنین می‌توانید با بستن شیر آب گرم از پشت روشور یا هر جایی که قابلیت این کار را دارد، احتمال سوختن دستش را کاهش دهید، ولی هرگز این کار را جلوی کودک انجام ندهید.

برای از بین بردن میکروب‌های بیشتر، به فرزندتان یاد بدهید که همیشه توی یک دستمال سرفه یا عطسه کند نه رو به هوای آزاد یا روی دست‌هایش، اما باز هم انتظار نداشته باشید که زود به انجام آن تسلط پیدا کند، چون حتی بزرگ‌ترها هم اغلب این کار را یاد نگرفته‌اند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط