رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۲۲

کودکتان طی این هفته وارد دومین هفته از ماه ۲۲ بعد از تولدش می‌شود و شما می‌توانید در این مطلب با برخی رفتارها و بخشی از زندگی یک کودک در هفتهٔ دوم از ۲۲ ماهگی‌اش آشنا شوید.

تقسیم کردن و به اشتراک گذاشتن

در این سن کودک شما در تقسیم کردن و به اشتراک گذاشتن قوی نیست. انتظار نداشته باشید که او این رفتار نیک و شایسته را در این سن کاملاً یاد بگیرد.

در حال حاضر کودک نوپای شما فقط در حال یادگیری مالکیت است. همه چیز به نظرش مال خودش است و او تمایلی به انتقال اموالش به دیگران ندارد. این مسئله تا حدی به این علت است که کودکان در این سن درک درستی از زمان، بده‌بستان و عمل متقابل ندارند.

وقتی می‌بینید فرزندتان اسباب‌بازی‌ای را به دوستش یا بچه‌ٔ کوچک‌تری می‌دهد، او را تشویق کنید. خودتان سرمشقی برای به اشتراک گذاشتن باشید و از کلماتی استفاده کنید که به کودکتان در درک معنای آن کمک ‌کند. برای مثال، از او بپرسید آیا می‌توانید با چیزی که او با آن بازی می‌کند بازی کنید؟ اگر مخالفت کرد هم او را مجبور نکنید. به عنوان مثال بگویید: «پس می‌تونیم نوبتی با اون بازی کنیم؟» با این رفت و برگشت‌های نوبتی، کودک نوپای شما کم‌کم شروع به درک معنای اشتراک می‌کند.

وقتی با کودکان دیگر بازی می‌کند روی تقسیم کردن چیزها یا نوبتی بازی کردن اصرار نکنید. همچنین فکر خوبی نیست که اسباب‌بازی‌های کودک خود را به یک کودک مهمان تحویل دهید. اسباب‌بازی‌هایی که شامل قطعات زیادی است، مانند لگوها را بیاورید و تا آنجا که ممکن است بگذارید بچه‌ها خودشان مشخص کنند که کی از چه چیزی استفاده می‌کند.

آموزش کمک کردن

اگر مشغول انجام یکی از کارهای بی‌خطر و سادهٔ خانه هستید، مثلاً جمع کردن لباس‌های خشک و تا زدن آنها و سپس گذاشتنشان در دراورها، می‌توانید به کودکتان هم چند تکه لباس سبک یا چند حولهٔ کوچک بدهید و از او بخواهید که به شما کمک کند تا آنها را تا بزنید.

او ممکن است نتواند واقعاً و به درستی چیزی را تا کند، اما سعی می‌کند با آنها کلنجار برود و شما طی این مدت هم کارتان را تمام کرده‌اید و هم به کودکتان چیزی آموخته‌اید.

تصحیح رفتار بدون انتقاد

هر جا که لازم است رفتار بد را نقد کنید، اما از انتقاد مستقیم شخصیت فرزندتان خودداری کنید. گرفتن انگشت اتهام به سوی او و سرزنش کردن تأثیر خوبی در آموزش رفتار مناسب ندارد.

سعی کنید عبارت‌ها و جمله‌های خود را به شکلی بیان کنید که مشخص باشد چه رفتارهایی را دوست دارید و چه رفتارهایی را دوست ندارید. به عنوان مثال، بگویدد: «من این صدای جیغی رو که از خودت درمی‌آری دوست ندارم، لطفاً از صدای آرومی مثل این استفاده کن و سپس صدای درست را به او نشان دهید» یا بگویید: «من دوست ندارم که تمام رول کاغذ توالت رو باز می‌کنی.» و یا: « من دوست دارم وقتی که صدات می‌زنم فوری بیای مامان جان»

صبور و موفق باشید!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط