رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۲۲

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۲۲

کودک ۲۱ ماههٔ شما در این هفته وارد اولین روزهای ۲۲ ماهگی‌اش خواهد شد و شما در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی کودکتان در هفتهٔ اول از ۲۲ ماهگی آشنا شوید.

تغییر در عادات خواب

از خواب بیدار شدن با جیغ‌های وحشت‌زده کودک اضطراب‌آور است. کودکان نوپا به اندازهٔ بچه‌های بزرگ‌تر کابوس نمی‌بینند، اما اگر کودک شما کابوسی ببیند، احتمال دارد کاملاً بیدار شود و در خوابیدن مجدد مشکل داشته باشد. با نوازش پشتش یا بغل کردنش به او اطمینان خاطر بدهید، چون او ممکن است پریشان و ترسیده باشد. برای تسکین بیشتر، پتو یا عروسک مورد علاقه‌اش را به او بدهید تا بغلش کند.

در چنین شرایطی ممکن است وسوسه شوید که کودک ناراحت و پریشانتان را به تخت خودتان ببرید، اما این ممکن است عادتی را ایجاد کند که ترک کردنش دشوار است. بیشتر بچه‌ها با مراقبت توأم با محبت دوباره به خواب می‌روند و تا صبح روز بعد همه چیز را در مورد کابوسشان فراموش کرده‌اند.

اما هراس شبانه با کابوس فرق دارد. در طول مواردی از هراس شبانه، چشم‌های کودک ممکن است باز باشد. همچنین او ممکن است حرکت کند، اغلب دست و پا می‌زند، گریه می‌کند و جیغ می‌کشد. هرچند هراس شبانه غیرمعمول است اما اگر فرزندتان دچار آن شود، می‌تواند برای شما ترسناک باشد، چون به طور معمول نمی‌توانید کودکتان را بیدار کنید یا او را به راحتی آرام کنید و همین باعث می‌شود احساس درماندگی کنید و شاید کودکتان بیدار به نظر برسد، اما می‌دانید بیدار نیست.

اما نگران نباشید، چون هراس شبانه آسیبی به کودک نمی‌زند. اگر نوازش و تسکین در طول حالت هراس شبانه به کودکتان کمک می‌کند، انجام آن مشکلی ندارد و بهتر است انجامش دهید. با این حال تماس فیزیکی را تحمیل نکنید یا سعی نکنید فرزندتان را از لحاظ فیزیکی مهار و محدود کنید. فقط کافی است نزدیکش بمانید، آرام و مراقب باشید که به خودش صدمه نزند، زیرا او به زودی به خواب آسوده‌ای فرو می‌رود.

حق انتخاب و ترجیح

کودکان نوپا همه چیز را «فقط این‌طور» یا «فقط آن شکل» دوست دارند. در کنار الم‌شنگه و کنجکاوی، لجاجت یا لجبازی یکی از نمادهای این مرحلهٔ سنی است. به ترجیحات و علایق فرزندتان احترام بگذارید و اجازه دهید بعضی چیزها را خودش انتخاب کند، مثلاً اینکه کدام مربا را روی نان بمالد یا کدام کفشش را بپوشد.

اما یادتان هم باشد که به‌ مرور برایش مشخص و روشن کنید که بعضی چیزها، مخصوصاً رفتارهایی که روی ایمنی‌اش تأثیر می‌گذارد، مثل بستن کمربند ایمنی یا دور نشدن زیاد از شما جایی برای چانه زدن ندارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط